دستور پخت شوید پلو با مرغ مجلسی و خوشمزه برای 4 نفر

دستور پخت شوید پلو با مرغ مجلسی و خوشمزه برای 4 نفر

شوید پلو با مرغ مجلسی غذای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که شما کدبانوی عزیز ایرانی در اینجا دستور پخت شوید پلو با مرغ مجلسی را یاد خواهید گرفت برای درست کردن شوید پلو با مرغ می توانید مرغ هایتان را ریش ریش کرده و یا سرخ کنید.

 

مواد لازم برای پخت شوید پلو با مرغ

برنج 4 پیمانه
مرغ 2 تکه بزرگ
شوید خشک 1/2 پیمانه
پیاز 1 عدد
نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
زعفران آب کرده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت شوید پلو با مرغ مجلسی و خوشمزه برای 4 نفر

دستور پخت شوید پلو با مرغ

برای پخت شوید پلو با مرغ ابتدا برنج تان را خیس کنید و کنار بگذارید بعد از پیاز را نگینی خرد کنید و تفت بدهید ابتدا مرغ رو به اندازه های دلخواه خورد کرده و بعد همراه روغن، پیاز داغ،نمک، فلفل و زرچوبه داخل ماهیتابه میریزیم. سپس مرغ را اضافه کنید و کمی تفت بدهید مرغ رو با بقیه مواد کمی تقت میدیم تا تغییر رنگ بده. سرخ نکنید بعد نمک و زردچوبه و فلفل سیاه را به آن بیافزایید و مقداری آب بریزید و بگذارید بپزد. حالا شعله گاز رو ملایم کرده و در ماهیتابه رو میبندیم تا مرغ آب بنداه و با آب خودش بپزد. در صورتی که اندازه قطعات مرغمون کوچیک باشه سریع و راحت میپزد.

بعد از آن که مرغ پخت آب آن را داخل قابلمه ای بزرگتر بریزید و آب برنج را خالی کنید و برنج را داخل آب مرغ بریزید آب باید حدود یک بند انگشت روی برنج را بگیرد اگر کمتر بود آب سرد به آن اضافه کنید تا یک بند انگشت روی برنج آب باشد و روی شعله بگذارید نمک آن را بچشید اگر کم بود به آن مقداری نمک اضافه کنید. مقداری روغن هم اضافه کنید.

حالا حدود ۴ الی ۵ قاشق از برنجی که آبکش کردیم رو نگه داشته و مابقیشو همراه شوبد به مرغ پخته اضافه کرده و داخل همون ماهیتابه مواد رو خوب با هم مخلوط میکینم .

وقتی مواد شوید پلو با مرغ خوب و یکنواخت با هم مخلوط شدن از ماهیتابه درشون میاریم و داخل قابلمه ای که کفش کمی روغن ریختیم، میریزمشون و بعد دور تا دور قابلمه رو حدود ۱/۳ الی ۱/۲ فنجون آب میریزم .

گوشت مرغ ها را می توانید ریش ریش کنید می توانید هم درسته بگذارید. وقتی آب برنج رو به اتمام هست شوید خشکه را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا شویدها تمام قسمت برنج تقسیم شود وقتی که آب آن تمام شد مرغ ها را وسط برنج بگذارید و روی آن برنج بریزید و چندتا سوراخ روی برنج بزنید و زعفران را روی آن بریزید و در آن را دم کنی بگذارید زیر آن را زیاد کنید تا بخار کند و سپس آن را خیلی کم کنید تا به آرامی دم بکشد.

دستور پخت شوید پلو با مرغ مجلسی و خوشمزه برای 4 نفر

طرز پخت شوید پلو با مرغ

در نهایت اون مقدار برنجی رو که کنار گذاشته بودیم رو روی برنج مخلوطمون میذاریم تا با هم دم بکشن و بعد برنج رو برای نیم ساعت الی سه ربع دم میذاریم. این مقدار برنج ساده برای مخلوط کردن با زرشک هستش.

در ۵ دقیقه آخر دم کشیدن برنج زرشک رو آماده میکنیم. به این صورت که زرشک، کره، شکر و کمی زعفران دم کرده رو داخل ماهیتابه ریخته و با هم تفت میدیم.

زرشک خیلی زود آب زعفرون رو به خودش میگیره و آماده میشه پس زود از روی حرارت برش میداریم چون به خاطر داشتن شکر ممکنه خیلی سریع بسوزه و سفت بشه.

حالا که برنج دم اومده اون برنج سفیدی رو که داشتیم رو با زرشک مخلوط میکنیم تا شوید پلومون رو باهاش تزیین کنیم.

در نهایت شوید پلو با مرغ رو داخل ظرف سرو کشیده و تزیین میکنیم …

دستور پخت شوید پلو با مرغ مجلسی و خوشمزه برای 4 نفر

طرز تهیه ته دیگ شوید پلو با مرغ

برای درست کردن ته دیگ شوید پلو با مرغ قابلمه را روی حرارت میگذاریم و با 3 قاشق روغن و ته دیگی که برای این غذا در نظر دارید تمام ته قابلمه را می پوشانیم. و بعد برنج ها را داخل قابلمه می ریزیم . و روی سطح برنج ها نصف لیوان آب و نصف لیوان روغن میریزیم و شعله گاز را روی حرارت ملایم رو به پایین قرار بدهید و با دم کنی در قابلمه را مب بندیم و اجازه می دهیم برنج دم بکشد.

که حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان میبرد.. برای زیبا تر شدن طرز تهیه ته دیگ شوید پلو میتوانید از چند شاخه شوید تازه برای زیر سیب زمینی یا نان استفاده کنید.

 

نکات پخت شوید پلو با مرغ مجلسی

جلوگیری از خمیر شدن برنج ها در پخت شوید پلو با مرغ : برنج ها را از روی حرارت برمیداریم و به داخل آبکش میریزیم تا آب برنج جدا شود.برنج را در داخل آبکش خیلی هم نزنید تا برنج ها شکسته و خمیر نشوند.

و حدود 2 الی 3 دقیقه اجازه بدید تا آب برنج از داخل آبکش کشیده شود.

شوید پلو با مرغ جزء غذاهای مجلسی و خوشمزه است
زمان آماده سازی مواد اولیه شوید پلو با مرغ حدودا 30 دقیقه است
و زمان پخت شوید پلو با مرغ در حدود 1 ساعت و 34 دقیقه میباشد .
شوید پلو با مرغ را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری یا افطاری میل کرد .
مقدار مواد اولیه و دستور پخت شوید پلو با مرغ برای 4 نفر مناسب میباشد .

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب