طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت + مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت + مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

طرز تهیه آش آبادانی

طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت را در این مقاله به شما علاقه مندان توضیح خواهیم داد و در صورتی که می خواهید این آش را در منزل درست کنید ابتدا باید مواد لازم برای تهیه آش آبادانی را تهیه کنید. آش آبادانی یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان خوزستان است که بیشتر برای وعده صبحانه سرو می شود. شما می توانید آش آبادانی بدون گوشت هم در خانه درست کنید که در این مقاله طرز تهیه آش آبادانی با گوشت را برایتان تدارک دیده ام.

طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت + مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

اگر قصد درست کردن آش آبادانی خوشمزه را دارید در ادامه مواد لازم برای تهیه آش آبادانی ساده با گوشت گوسفند را بیان خواهیم کرد. با مقدار مواد اولیه ای که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای 4 نفر آش آبادانی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری از این آش درست کنید کافیست مقدار مواد را به نسبت تعداد نفرات تقسیم کنید.

 

گوشت گوسفندی گردن 350 گرم
نخود 100 گرم
برنج 300 گرم
تره 500 گرم
عدس 200 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
لوبیا سفید 100 گرم
گوشت چرخ کرده گوساله 50 گرم
نعناع خشک یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمز نصف قاشق چایخوری
زردچوبه نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه یه مقدار کافی
کشک و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت + مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

طرز تهیه آش آبادانی با گوشت

آش آبادانی که برخی به آن آش خوزستانی هم می گویند بهتر است با گوشت گوسفندی درست شود و این غذا یکی از مقوی ترین غذاهای ایرانی است که در این بخش طرز تهیه آش آبادانی با گوشت بیان شده است. این آش باید تند باشد و از فلفل زیادی برای درست کردن آن استفاده می شود اما شما می توانید با توجه به ذائقه تان میزان فلفل را تنظیم کنید. برای تهیه این آش می توانید از گوشت دنده و سرسینه گوسفندی و گوشت گردن استفاده کنید. این قسمت ها از گوشت مناسب است چون که پس از پخت و کوبیدن، ریش ریش می شود و به اصطلاح آش را کش دار می کند.

 

1. برای تهیه آش آبادانی ساده و خوشمزه ابتدا نخود و لوبیاها را هر کدام جداگانه داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آنها آب می ریزیم و از شب تا صبح تقریبا به مدت شش ساعت اجازه می دهیم تا خیس بخورند و چندین مرتبه در این مدت آب آن ها را تعویض می کنیم.

 

2. نخود را داخل صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و تا دوبند انگشت آب روی آن می ریزیم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا بپزد.

 

3. بعد از گذشت حدودا یک ساعت از زمان پخت نخود، آن را لای دندان تست می کنیم اگر نیم پز بود و کمی وسط آن سفت بود قابلمه ای بزرگ را روی شعله می گذاریم و نخود را همراه با آبی که باقیمانده داخل قابلمه می ریزیم و  لوبیا را داخل صافی می ریزیم و می شوییم و به نخود اضافه می کنیم.

 

4. در این مرحله اگر آب نخود کم شده بود مجددا آب جوش تا دو بند انگشت اضافه می کنیم تا روی حبوبات را بپوشاند. گوشت گوسفندی را می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی درشت خرد می کنیم و به حبوبات اضافه می کنیم.

 

5. برای گرفتن بوی زهم گوشت نیز پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و نصف آن را داخل گوشت می ریزیم و باقی آن را کنار می گذاریم و تابه ای را روی شعله قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم.

 

6. زمانیکه روغن داغ که شد پیاز را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شود و دیگر اجازه می دهیم تا طلایی و سرخ شود و داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم و مجددا تابه را روی حرارت می گذاریم و زردچوبه داخل همان مقدار روغنی که در تابه مانده است می ریزیم و تفت می دهیم و به گوشت اضافه می کنیم.

طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت + مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

7. تره را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود و بعد روی پارچه ای می چینیم تا خشک شوند و روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و یا داخل خردکن می ریزیم و خردشده تحویل می گیریم و کنار می گذاریم.

 

8. پس از گذشت 2 ساعت گوشت پخته شده و حبوبات نیز کاملا مغز پخت شده اند (آن ها را لای دندان تست می کنیم) و عدس را می شوییم و آب ان را خالی می کینم و داخل آش می ریزیم و پس از گذشت  نیم ساعت از پخت عدس، برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و به مواد آش اضافه می کنیم.

 

9. حالا اجازه می دهیم تا برنج قد بکشد و نرم شود و بعد عدس را تست می کنیم اگر پخته بود تره خرد شده، فلفل قرمز ، فلفل سیاه و کمی نمک به آش اضافه می کنیم کمی آش را هم می زنیم و 30 دقیقه اجازه می دهیم تا تره کاملا پخته شود.

 

10. شیرجوش را روی حرارت کم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و نعناع خشک را داخل روغن می ریزیم و با قاشق هم می زنیم و تا قبل از داغ شدن روغن از روی حرارت شیرجوش را بر می داریم (داغ بودن روغن باعث سیاه شدن نعناع می شود) و مداوم هم می زنیم چون روغن گرم است و اگر نعناع را هم نزنیم ممکن است نعناع سیاه شود.

 

11. تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و گوشت چرخ کرده را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و آب گوشت نیز تبخیر شود و کمی فلفل سیاه و نمک روی آن می پاشیم و پیازداغ که کنار گذاشته بودیم را به آن اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم و تابه را از روی شعله بر می داریم و کنار می گذاریم.

 

12. گوشت های مکعبی را از داخل آش بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا خنک شود و ریش ریش می کنیم و با گوشتکوب خوب له می کنیم و داخل آش می ریزیم و خوب آش را مخلوط می کنیم تا گوشت در همه نقاط آش آبادانی پخش شود.

 

13. زمانیکه آش آبادانی کشدار و قوام یافت؛ آش آبادانی ما پخته شده و حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا آش از حرارت بیافتد و داخل کاسه ای می ریزیم و برای تزیین نیز به ترتیب روی آش آبادانی اول کشک می ریزیم و بعد نعناع داغ و در آخر گوشت های چرخ کرده تفت داده را می ریزیم.

طرز تهیه آش آبادانی ساده با گوشت + مواد لازم برای تهیه آش آبادانی

فوت و فن تهیه آش آبادانی ساده با گوشت

شما می توانید از ترفندهایی که در ادامه آورده شده است برای تهیه آش آبادانی ساده و خوشمزه استفاده کنید:

 

1. گوشت گوسفندی یکی از اجزای اصلی آش آبادانی می باشد و یکی از دلایل غلیظ و کشدار شدن این آش گوشت می باشد. البته اگر به هر دلیلی دوست دارید از گوشت در این آش استفاده کنید می توانید گوشت را به همراه مراحل مربوط به ان از دستور حذف کنید و آش آبادانی را بدون گوشت درست کنید. گوشت را می‌توان از دستور آش آبادانی حذف کرد و به جای آن از آب قلم یا عصاره گوشت استفاده کرد.

 

2. آش خوزستانی یا آش آبادانی ظاهری شبیه آش شله قلمکار است و برای صبحانه استفاده می شود.

 

3. این آش نیازی به ترشی و نعناع داغ ندارد اما می توانید از کشک و نعنا داغ برای تزیین آن استفاده کنید.

 

4. بعضی افراد مقداری گوشت چرخ کرده را تفت می دهند و سرخ می کنند و آش را با آن تزیین می کنند.

 

5. می توانید گوشت را در این آش حذف کنید و از قلم و آب آن یا از عصاره ی گوشت استفاده کنید.

 

6. سبزی آش آبادانی را کمی درشت تر از آش های معمولی بگیرید. در صورت تمایل می توانید مقدار کمی جعفری به سبزی آن (تره) اضافه کنید.

 

7. برنجی که برای آش آبادانی استفاده می‌کنید بهتر است برنج نیم دانه و از نوع برنج ایرانی باکیفیت باشد. زیرا برنج باید کاملا له شود و لعاب دهد و برنج نیم دانه برای این منظور مناسب‌تر است از طرفی برنج ایرانی دارای عطر و طعم بهتری است.

 

8. پس از اضافه کردن برنج، آش را مرتب هم بزنید، زیرا برنج ته نشین شده و در صورت هم نزدن، آش خیلی زود ته می‌گیرد و می‌سوزد.

 

9. وجه تمایز آش آبادانی از سایر آش‌ها طعم تند آن است، بنابراین در آش آبادانی اصل فلفل زیادی می‌ریزند. شما بسته به ذائقه خود می‌توانید میزان فلفل آش را تنظیم کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که فلفل سیاه معطرکننده غذا و فلفل قرمز طعم دهنده غذاست، بنابراین برای تند کردن آش باید از فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید.

 

طرز تهیه آش آبادانی با گوشت را در این مقاله برای شما عزیزان تهیه و گردآوری کردیم و در صورتی که دوست داشتید می توانید گوشت را از مواد اولیه برای تهیه آش آبادانی حذف کنید و از عصاره قلم گاو استفاده کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب