انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی را در این مقاله به شما پیشنهاد خواهیم داد و صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم می باشد که بسیاری از افراد اصلا صبحانه نمی خورند در ادامه طرز تهیه صبحانه گرم و خوشمزه را در سایت سماتک خواهید خواند با ما همراه باشید. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ ای به آن داشته باشیم. معمولا صبحانه سنتی ایرانی شامل غذای گرم هم می شود و علاوه بر طعم خوب، بسیار مقوی نیز هست. در لیست صبحانه گرم محلی ارزش غذایی بالایی نهفته است و انتخاب مناسبی برای این وعده مهم به شمار می رود.

 

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی

خوردن صبحانه گرم، برای شروع یک روز پرانرژی تاثیر به سزایی دارد و از آنجا که این وعده غذایی برای سلامتی و شادابی بدن بسیار مفید است باید شما انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی را در وعده صبحگاهی تان نوش جان کنید. اگر به دنبال تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید در این نوشتار قصد دارید تا شما را با طرز تهیه صبحانه گرم آشنا کنیم. خوردن صبحانه های گرم باعث می شود تا شما در طول روز سرحالی تان حفظ شود و خانم ها باید برای اشتیاق بیشتر اهل خانه به خوردن این وعده، نسبت به تزیین میز صبحانه شیک اقدام کنند.

 

املت گوجه فرنگی و ریحان

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

این املت خوشمزه یکی از بهترین صبحانه های گرم سنتی ایرانی بوده که برای شروعی پرنشاط در یک صبح دل انگیز مناسب است و از ترکیب گوجه فرنگی و ریحان تهیه می شود. گوجه فرنگی ها را به صورت حلقه خرد کنید و داخل کاسه بریزید و چند برگ ریحان همراه با را یک حبه سیر رنده شده و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به گوجه فرنگی ها اضافه کنید. سپس درون ظرف دیگری یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید تا کاملاً چرب شود و سه عدد تخم مرغ را در ظرف دیگری شکسته و همراه با نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. درون ظرف چرب شده، مواد را بریزید و تخم مرغ را هم به آنها اضافه کنید و ظرف را در فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا املت گوجه فرنگی و ریحان حاضر شود. این صبحانه گرم خوش عطر و خوشمزه را با نان تست میل کنید.

 

نان تخم مرغی

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

با استفاده از نان تست و تخم مرغ صبحانه ای فوق العاده تهیه کنید. پنج عدد نان تست لازم هست در اینجا داخل نان تست ها دایره وار جدا کنید. ماهی تابه ای را روی حرارت گاز بگذارید و داخل آن را با کره چرب کنید. نان های تو خالی را در داخل تابه نچسب بچینید. قبل از این کار تخم مرغها را درون کاسه بشکنید و نمک و فلفل اضافه کنید و با یک چنگال خوب بزنید. بعد از زدن تخم مرغها آن را وسط نان تست درون تابه قرار دهید. تا حدی که نانها پر شود و تمام سطح نان تست را بگیرد. زمانی که کمی خود را گرفت آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم طلایی شود. حالا قسمت دایره ای را که از نان تست جدا کردید کنار تست ها داخل بشقاب بگذارید.

 

املت گوشت و تخم مرغ

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

به جرات می توان گفت یکی از خوشمزه ترین انواع صبحانه گرم ایرانی املت گوشت و تخم مرغ است. برای تهیه این صبحانه گرم خوشمزه ابتدا یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید یک قاشق روغن درون ماهیتابه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید و پیاز را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را داخل تابه بریزید تا آب آن کاملا برود. نمک و فلفل را هم به گوشت اضافه کنیدو سه عدد تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و با گوشت مخلوط کنید و با قاشق چوبی هم بزنید و تا زمانی که تخم مرغ‌ها سفت شوند به هم زدن ادامه دهید. املت را در ظرفی ریخته و سرو کنید.

 

غذای گرم برای صبحانه

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی به‌ دلیل وجود فرهنگ و آداب و رسوم مردم نقاط مختلف ایران بسیار متنوع است. از صبحانه سنتی تهران گرفته که شامل انواع صبحانه های محلی ایران و سبک‌ های مختلف صبحانه در دنیا می‌شود تا صبحانه‌ های سنتی شهرستان‌ های کوچک و بزرگ در نواحی مختلف کشورمان. امروزه خوردن غذای گرم برای صبحانه طرفداران زیادی پیدا کرده است و همه افراد از فواید خوردن صبحانه و تاثیر آن بر سلامتی بدن خبر دارند.

 

حلیم

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

حلیم یکی دیگر از غذاهای با طبع گرم است که خاصیت فراوانی دارد و شامل حلیم عدس، حلیم گندم و جو است. یکی از بهترین و مقوی‌ ترین صبحانه های گرم سنتی ایرانی که صبح ها می‌توانید تهیه کرده و نوش جان کنید حلیم است. حلیم به علت مواد مغذی که دارد شما را ساعت‌ ها سیر نگه داشته و کل روزتان با انرژی خواهید بود. در طرز تهیه حلیم از جوانه گندم استفاده می‌شود. به همراه این جوانه مقوی از گوشت بوقلمون یا گوشت گوسفندی کنید.

 

کله پاچه

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

کله پاچه یک غذای اصیل ایرانی است که کالری زیادی دارد و پر چرب است. در ایران به هنگام سحر کله پاچه بسیار مرسوم است. کله پاچه را در منزل نیز می‌ توانید درست کنید و از خوردن آن در وعده صبحانه لذت ببرید.

 

شله

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

معروف‌ترین صبحانه سنتی مشهد شله مشهدی است و به عنوان یک صبحانه سنتی گرم ایرانی مصرف می گردد. شله در واقع از خانواده آش‌ ها بوده و به‌ دلیل مقوی بودن در وعده صبحانه طرفداران زیادی دارد. امروزه شله را در شهرهای مختلفی می‌ پزند اما لذیدترین و سنتی‌ ترین شله را فقط می‌ توانید در مشهد تهیه کرده و بخورید.

 

طرز تهیه صبحانه گرم

انواع صبحانه گرم یکی از ضروری ترین و مفید ترین وعده ‌های غذایی است زیرا خوردن صبحانه برای سلامتی بدن ضروری بوده و انرژی کل روز بدن را تأمین می کند. بنابراین برای داشتن روزی شاد و با نشاط از خوردن صبحانه گرم های گرم، برای شروعی پرانرژی غافل نشوید. در ادامه این بخش طرز تهیه صبحانه گرم را به شما آموزش خواهیم داد و می توانید در منزل چند مدل صبحانه خوشمزه را تهیه کرده و در کنار خانواده تان میل کنید. املت دنور، در لیست انواع صبحانه گرم ما قرار گرفته است است که برای طبخ این املت خوشمزه از مواد زیر استفاده می شود:

 

ژامبون خرد شده 2 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای قرمز خرد شده 2 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای سبز خرد شده 2 قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده 2 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
کره 1 قاشق غذاخوری
شیر 1 لیوان کوچک
تخم مرغ 2 عدد
پنیر چدار 100 گرم
نمک به مقدار لازم
پودر فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن مایع به مقدار لازم
جعفری تازه و پیازچه خرد شده به مقدار دلخواه

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

دستور تهیه:

ژامبون، فلفل دلمه ای قرمز، سبز و پیاز را در تابه ای بریزید و همراه با روغن زیتون مواد را تفت دهید. سپس تخم مرغ ها را در ظرف دیگری شکسته و نمک، فلفل سیاه و شیر را به تخم مرغ ها اضافه کنید.

 

در ماهیتابه دیگری روغن مایع ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا گرم شود. سپس تخم مرغ ها را درون ماهی تابه بریزید تا سفت شوند. در ادامه مخلوط ژامبون، پیاز و فلفل دلمه ای را روی نیمی از تخم مرغ ها ریخته و روی آن را با پنیر چدار رنده شده پر کنید.

 

نیم دیگر تخم مرغ را روی پنیر برگردانید و در ماهیتابه را ببندید تا پنیر به خوبی روی حرارت ذوب شود. بعد از آب شدن پنیر، املت دنور حاضر شده را درون ظرفی زیبا قرار داده و با جعفری و پیازچه خرد شده تزئین کرده و در وعده غذایی صبحانه نوش جان کنید.

 

لیست صبحانه گرم

در این بخش پس از جویا شدن نظرات تعداد زیادی از مردم با ذائقه های مختلف لیست چند مدل صبحانه گرم را برایتان تهیه و تنظیم کرده ایم:

 

املت تن ماهی

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

ابتدا یک عدد پیاز بزرگ را رنده و یک قوطی تن ماهی بدون روغن را ریز کنید. یک عدد سیر را بکوبید و به مخلوط پیاز و تن ماهی بیفزایید. یک قاشق سوپخوری جعفری خردشده و به مقدار لازم نمک و ادویه را با مخلوط تن ماهی و سیر مخلوط کنید. به تعداد لازم گوجه فرنگی درشت انتخاب و داخل آنها را خالی کنید. با توجه به حجم داخل گوجه از مواد، داخل آن بریزید و روی آن هم یک عدد تخم مرغ بشکنید. سینی مخصوص فر را با یک قاشق غذاخوری کره چرب کنید و گوجه ها را به مدت 10 دقیقه با حرارت 160 درجه سانتی گراد در فر بگذارید تا زمانی که سطح تخم مرغ ها پخته شود. صبحانه شما با مقداری نان آماده سرو می باشد.

 

املت تنوری

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

املت تنوری یکی از انواع صبحانه های گرم ایرانی است که برای تهیه آن باید ابتدا ٢٠٠ گرم کالباس را خرد کرده و با سه عدد گوجه فرنگی و به میزان دلخواه نمک و فلفل در کره به مدت سه دقیقه تفت دهید. داخل ظرف های تعیین شده را با مقداری روغن چرب کرده و مواد را به سه قسمت تقسیم کرده و داخل ظرف ها بریزید. روی هرکدام از آنها یک عدد تخم مرغ بشکنید و برای تزئین روی آنها از چند برگ ریحان تازه استفاده کنید. فر را با درجه حرارت ١٨٠ سانتی گراد روشن کرده و بعد از گذشت پنج دقیقه ظرف ها را به مدت ده دقیقه در آن قرار دهید.به همراه سه عدد نان تست صبحانه شما آماده سرو می باشد. این صبحانه گرم به دلیل داشتن کالباس مورد علاقه نوجوانان است.

 

املت فلفل دلمه ای

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

شما می توانید با استفاده از فلفل دلمه  ای های رنگی یک املت فلفل دلمه ای خوشمزه برای وعده گرم صبحانه تهیه کنید. از هر کدام یک عدد زرد، قرمز، نارنجی و سبز را به صورت نگینی و یک عدد پیاز را هم به صورت خلالی خرد کنید. داخل ماهیتابه یک قاشق روغن مایع اضافه کنید و مواد خرد شده را داخل آن بریزید همراه نمک و فلفل- به میزان دلخواه- به مدت پنج دقیقه تفت دهید. حالا مواد سرخ شده را سه قسمت کرده و داخل بشقاب به صورت دایره ای قرار دهید و روی هر کدام یک تخم مرغ شکسته و روی تخم مرغ مقداری پودر سیر بپاشید. حالا بشقاب ها را داخل مایکروویو به مدت هفت دقیقه قرارداده، به همراه نان سرو کنید.

 

املت سیب زمینی

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

از ترکیب فلفل سبز و سیب زمینی یک املت بسیار مقوی و خوشمزه را تهیه کنید. سه عدد سیب زمینی را نگینی و فلفل سبز دلمه ای و پیاز را ریز خرد کنید. داخل ماهیتابه دو قاشق غذا خوری روغن مایع بریزید و سیب زمینی را کمی تفت دهید تا نرم شود و از ماهیتابه بردارید. به میزان دلخواه نمک و فلفل و مقداری پودر سیر اضافه کنید و سه عدد گوجه فرنگی پوره شده را در تابه تفت دهید.

 

حالا نوبت اضافه کردن فلفل دلمه ای است. همه مواد را با 100 گرم پنیر پیتزای رنده شده مخلوط کنید و در ظرف هایی که برای هر نفر آماده کرده اید بریزید و روی هر ظرف یک عدد تخم مرغ بشکنید. روی تخم مرغ ها مقداری پودر فلفل سیاه بپاشید و برای طعم دار کردن می توانید ازچند برگ جعفری یا گشنیز تازه استفاده کنید. املت برای سرو کردن همراه با نان تفت داده شده آماده است.

 

املت گوجه و ریحان

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

اگر صبحانه گرم و ساده برای بچه ها می خواهید درست کنید باید بگوییم املت گوجه و ریحان گزینه مناسبی است. سه عدد گوجه فرنگی را به صورت حلقه حلقه ببرید و 200 گرم ریحان را برگ برگ کنید. یک حبه سیر را رنده کنید و یک قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید. سه کاسه کوچک را بردارید و داخل هر کدام یک قاشق روغن زیتون بریزید و تکان دهید تا تمام ظرف به روغن آغشته شود.

 

سه عدد تخم مرغ را داخل ظرفی بشکنید و همراه نمک و فلفل خوب هم بزنید. داخل کاسه ها یک لایه گوجه حلقه شده چند برگ ریحان مقداری سیر رنده شده و مقداری تخم مرغ بریزید و این کار را تکرار کنید تا کاسه ها پر شوند. فر را با دمای٢٠٠ درجه سانتی گراد روشن کنید و کاسه ها را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید. صبحانه شما با سه عدد نان تست آماده سرو است.

 

املت گوشت قارچ پنیری

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

ابتدا ماهیتابه را با یک قاشق روغن مایع چرب کنید 150 گرم گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز نگینی خرد شده تفت دهید و ٢٠٠ گرم قارچ را به صورت ورقه ای خرد کنید. دو عدد فلفل دلمه ای قرمز و سبز را هم ریز خرد کنید و به گوشت اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه قارچ ها را اضافه کنید و نمک و فلفل را هم بیفزایید. حالا سه عدد تخم مرغ را با فاصله روی مواد سرخ شده بشکنید و بعد از سه دقیقه ماهیتابه را از روی شعله بردارید. صبحانه شما همراه با نان آماده سرو است.

 

املت اسفناج و پنیر

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

ابتدا 400 گرم اسفناج را به صورت برگ برگ کنید. داخل ماهیتابه دو قاشق غذا خوری روغن زیتون بریزیدو ماهیتابه را روی شعله قرار دهید. حالا اسفناج ها را داخل ماهیتابه بریزید چهار عدد تخم مرغ را داخل ظرفی با نمک، فلفل و پودر سیر به میزان دلخواه هم بزنید.

 

بعد از سه دقیقه که اسفناج ها سرخ شدند تخم مرغ ها را اضافه کنید و 100 گرم پنیر صبحانه را خرد کرده و به تخم مرغ ها اضافه کنید. درب ماهیتابه را بگذارید؛ بعد از پنج دقیقه صبحانه شما آماده است. آن را به همراه مقداری نان سرو کنید.

 

املت اسپانیایی

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

مواد مورد نیاز این املت کدو ، پیاز و سیر به همراه مقداری اسفناج است. یک عدد کدو را با پوست به صورت حلقه های خیلی نازک ببرید و یک عدد پیاز کوچک را هم خلالی کنید. یک حبه سیر را رنده کنید حالا چهار عدد تخم مرغ را داخل ظرفی ریخته و به میزان دلخواه به آن نمک ، فلفل و آویشن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 

داخل ظرف مخصوص فر یک قاشق غذاخوری روغن ریخته و کدو ها را داخل آن بچینید و پیازها و سیر رنده شده را هم به آن اضافه کنید. بعد تخم مرغ های زده شده را همراه نان تست یا باگت خرد شده اضافه کنید و داخل فر گرم شده با درجه حرارت 180درجه سانتیگراد بگذارید. املت شما بعد از پنج دقیقه آماده است.

 

املت رب گوجه

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

آیا تا به امروز املت را با رب گوجه فرنگی درست کرده اید؟ باید بگوییم که املت رب گوجه یکی از خوشمزه ترین صبحانه های گرم ایرانی است که در ادامه دستور تهیه آنرا بیان خواهیم کرد:

 

فر را با دمای ۱۷۵ درجه روشن کنید تا گرم شود. یک پیمانه سس گوجه‌ فرنگی را داخل چهار عدد کاسه یک نفره مناسب فر تقسیم کنید. سپس با دقت داخل هر یک از این کاسه‌ها یک تخم مرغ بشکنید طوری که زرده آن‌ها درسته بماند. بعد روی هر کدام یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و کمی نمک و فلفل سیاه و قرمز بپاشید.

 

کاسه‌ها را به مدت ۸ دقیقه داخل فر داغ بگذارید تا سفیده آن‌ها سفت شود، ولی زرده نرم بماند. حال برش‌های نان را داخل فر داغ بگذارید تا دو طرف آن‌ها برشته شود. ۱ حبه سیر را بر سر یک چنگال بزنید و آن را روی سطح نان‌ها بمالید. سپس کمی روغن‌زیتون رویسطح نان‌ها بریزید و به همراه تخم مرغ‌ها سرو کنید.

 

املت فنجانی

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

برای شروع کار 250 گرم قارچ را همراه 200 گرم کالباس نگینی خرد کنید. حالا پنج شاخه پیاز چه را با تمامی برگ های سبزش خرد کنید و سپس دو فنجان برداشته و داخل آنها دو عدد تخم مرغ بشکنید. حالا مخلوط قارچ و کالباس خرد شده را با پیازچه و نمک و فلفل به تخم مرغ ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. برای طعم دار کردن ١٠٠ گرم پنیر گودای (پنیر زرد رنگ) رنده شده روی مخلوط بریزید. فنجان ها را به مدت پنج دقیقه در مایکروویو قرار دهید.صبحانه لذیذ شما آماده سرو است.

 

کرپ توت فرنگی و موز

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

یک قاشق چایخوری وانیل را با دو عدد تخم مرغ، 3 قاشق چایخوری کره (ذوب شده)، یک پیمانه شیر، یک چهارم پیمانه پودر شکر، یک پیمانه آرد و یک چهارم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و یک قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید. حالا مقدار کمی از مایه را درماهیتابه بریزید به طوری که لایه ای خیلی نازک سطح تابه را بگیرد.پس از اینکه مایه به رنگ طلایی در آمد آن را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید و همه مایه را به همین صورت بپزید. پس از پختن کرپ ها روی سطح آن مقداری مربای توت فرنگی و تکه های موز قرار دهید و به صورت رولتی جمع کنید. صبحانه گرم خوشمزه شما آماده سرو است.

 

املت قارچ

انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی + طرز تهیه صبحانه گرم

برای درست کردن یک صبحانه گرم و خوشمزه برای هوای سرد زمستان می توانید املت قارچ با مارچوبه را انتخاب کنید. ابتدا ۵ عدد تخم مرغ را با ۱۰ قاشق سوپ خوری شیر خوب هم بزنید تا کاملا کف کند کمی نمک و فلفل داخل تخم مرغ‌ها بریزید.۲۰۰ گرم قارچ را به صورت لایه‌ای خرد کنید و در تابه‌ای آن را کمی تفت دهید. حالا تابه‌ای بزرگ بردارید و دو قاشق غذا خوری روغن مایع در آن بریزید و روی شعله قرار دهید تا کاملا داغ شود. مایه شیر و تخم مرغ را در تابه بریزید و درب آن را بگذارید. یک فنجان مارچوبه ریز شده را با قارچ و نمک و فلفل مخلوط کنید و به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. بعد از سه دقیقه املت شما آماده است. صبحانه شما آماده سرو است.

 

صبحانه گرم برای زمستان مناسب تر است و اکنون هم که در فصل سرد سال به سر می بریم شما می توانید انواع صبحانه گرم سنتی ایرانی را در منزل تهیه کرده و میل کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب