طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

طرز تهیه خورشت قیمه نثار خوشمزه و مجلسی برای 4 نفر را در این بخش به شما آموزش خواهیم داد و در صورتی که می خواهید طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی را یاد بگیرید و با ادویه قیمه نثار قزوین بیشتر آشنا شوید با این بخش از سایت سماتک همراه ما باشید. قیمه نثار خورشت سنتی شهر قزوین است و یک غذای مغذی و لذیذ است که باید در انتخاب خلال پسته و بادام دقت کنید که تازه باشد و از برنج ایرانی برای طبخ این غذا استفاده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه نثار

این خورش با وجود تشابه اسمی، تفاوت‌هایی با خورش قیمه دارد؛ مثلا به جای لپه در آن زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال می‌ریزند. طعم قیمه نثار به دلیل وجود زعفران زیاد و ادویه مخصوص که شامل پودر هل و دارچین می‌شود، بسیار لذیذ و مطلوب است. برای درست کردن غذای قیمه نثار خوشمزه و مجلسی ابتدا باید مواد اولیه زیر را تهیه کنید:

 

گوشت گوسفند: 500 گرم

پیاز: 1 عدد بزرگ

برنج: 4 پیمانه

رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: 4 قاشق غذاخوری

پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری

پودر هل: 1 قاشق غذاخوری

خلال پسته: 4 قاشق غذاخوری

خلال بادام: 4 قاشق غذاخوری

گلاب: 1 فنجان

روغن مایع: به مقدار لازم

زرشک: 5 قاشق غذاخوری

شکر: 1 قاشق غذاخوری

کره: 100 گرم

آب: 4 پیمانه

خلال پوست پرتقال: 2 قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

ادویه مخصوص قیمه نثار: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

ادویه قیمه نثار شامل چیست

با ادویه مخصوص قیمه نثار، غذای شما بی نهایت خوش عطر و خوشمزه می شود. زردچوبه، پودر زیره، پودر هل، دارچین، فلفل و نمک از مهمترین ادویه های این غذای مجلسی قزوینی می باشند. قزوینی‌ های اصیل این غذا را با گوشت گوسفند درست می‌کنند و هنوز هم گاهی در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل مثل زمان‌های قدیم سر می‌شود. ترکیب خاص ادویه قیمه نثار همه از جمله هنرهای خانم‌های کدبانوی قزوینی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. ادویه قیمه نثار شامل:

 

پودر گل سرخ: 4 قاشق غذاخوری

پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری

زیره سیاه: 1 قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل: 1 قاشق غذاخوری

هل سبز: 10 عدد

میخک: 1 عدد

جوز هندی: خیلی کم

 

ادویه قیمه نثار را برای سایر پلوها مثل عدس پلو هم می‌توانید استفاده کنید. بعد از آسیاب کردن تمام مواد، ترکیب ادویه را در یک ماهیتابه به مدت 1 دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید و بعد از این‌که سرد شد در یک شیشه در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

آماده سازی مواد خورشت قیمه نثار مجلسی

1. خلال پسته‌ ای که از قبل کمی خیس شده و آب آن گرفته‌شده با خلال بادام که به همین صورت خیس و آبش گرفته‌ شده در یک ماهیتابه با زرشک تفت بدین و به‌ جای روغن کره داخل ماهیتابه بریزید.

 

2. خلال پوست پرتقال یا نارنجی که دارین داخل یک ظرف آب بجوشانید و از صافی رد کنید. دو بار این کار رو انجام بدید که تلخی نارنج از بین برود. خلال پوست نارنج یا پرتقال رو داخل ماهیتابه باهم تفت بدید و بریزید درون خورشتی که در حال آماده شدن است. البته کمی از این مواد رو برای تزیین برنج کنار بزارید که بعداً بهش نیاز داریم.

 

3. حالا می‌ریم سر برنج درست کردن که فکر می‌کنم همتون بلدین. من به شما پیشنهاد می‌کنم برنج رو کته درست کنید و کمی گلاب داخل اون بریزید.

 

4. خورشت قیمه نثار که درست شد و آماده خوردن شد کمی نمک و زعفران درونش بریزید که هم طعم خورشت عالی شود و هم‌ رنگ خوبی داشته باشد.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی

در این بخش از سایت سماتک با ما همراه باشید تا طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی را به شما بانوان عزیز آموزش دهیم:

 

1. قیمه نثار یک غذای محلی قزوین است برای پخت آن بایستی برنج را از قبل خیس کنید. خلال بادام را خیس کنید. خلال پسته را نیز در گلاب خیس کنید. زرشک را شسته و خیس کنید.

 

2. سپس باید پیازها رو نگینی کنید. وقتی پیازها کاملاً خرد و یکدست شد درون قابلمه‌ای که روی گاز گذاشتید و زیرش روشن است کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن کامل روغن پیازهای نگینی برای قیمه نثار رو بریزین داخلش و دائماً هم بزنید تا پیازها نسوزد و کاملاً طلایی بشود و سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید.

 

3. در مرحله بعدی تکه گوشت‌ های خردشده را در قابلمه بریزید و اندکی تفت بدین تا بوی زهم گوشت از بین بره و کمی رنگش عوض شود.

 

4. گوشت را اضافه کنید تا تغییر رنگ دهد سپس رب گوجه فرنگی را داخل یک تابه دیگر با کمی روغن تفت دهید و به گوشت اضافه کنید.

 

5. رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنین و کاملاً با گوشت‌ها برای قیمه نثار تفت بدید. بزارید رنگ رب گوجه عوض بشه و از رنگ قرمزی در بیاد.

 

6. حالا در این مرحله به گوشت‌ های گوسفندی تفت‌ داده شده برای تهیه قیمه نثار ادویه‌ جات مخصوص را اضافه می‌کنیم که در بالا توضیح داده شد چه ادویه های نیاز است.

 

7. خلال‌های بادام و پسته را از قبل به مدت 15 دقیقه داخل گلاب خیس کرده سپس آبکش کنید. سه پیمانه آب و 2 قاشق سوپ‌ خوری از مخلوط خلال بادام و پسته را داخل قابلمه ریخته و بگذارید با هم پخته شوند.

 

8. زرشک را پاک کرده، بشویید و خیس کنید سپس همراه شکر و کره داخل ظرفی ریخته و 1 ساعت کنار بگذارید. مخلوط را داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید.

 

9. نیمی از مخلوط زرشک را در اواسط پخت گوشت به قابلمه اضافه کنید.

 

10. در نیم ساعت نهایی پخت، پیاز داغ و نیمی از ادویه پلویی را اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط جا بیفتد.

 

11. اواخر زمان پخت، باقی مانده ادویه پلویی را داخل تابه با مقداری روغن تفت داده سپس به همراه نمک، هل و دارچین به گوشت اضافه کنید. مخلوط گوشت آماده است.

 

12. برنج را آبکش کنید و سپس داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته سپس برنج آبکش شده و گوشت را به صورت لایه‌ لایه داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود. بقیه کره را با مقداری روغن مایع روی برنج بریزید و اجازه دهید دم بکشد.

 

13. خورشت قیمه نثار قزوینی مجلسی را داخل ظرفی مناسب سرو کنید. مقداری برنج را با مخلوط خلال و مابقی را با زعفران دم‌کرده، مخلوط کرده و برای تزیین استفاده کنید.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

نکات مهم برای تهیه قیمه نثار قزوینی

خورشت قیمه نثار یکی از غذاهای سنتی و مجلسی قزوین است که با گوشت گوسفند یا بره تهیه می‌‌شود و برای خوشمزه تر شدن این غذا باید فوت و فن های تهیه و طبخ قیمه نثار حرفه ای را بلد باشید. پخت این غذای قزوینی ظرافت‌های خاصی دارد اما با نکته‌ هایی که در این مقاله از سماتک به شما یاد می‌دهیم، شما هم می‌توانید فوت کوزه‌ گری را یاد بگیرید و این خورش خوشمزه را مثل یک سرآشپز اصیل قزوینی بپزید:

 

– برخی خورشت قیمه نثار محلی قزوینی را با گوشت مرغ می‌پزند.

 

– می توانید علاوه بر خلال بادام، خلال پسته و زرشک،  از خلال پوست پرتقال برای داشتن عطر و طعم متفاوتی استفاده کنید.

 

– هرگز در هنگام آماده سازی گوشت به آن نمک اضافه نکنید، چون باعث می شود گوشت دیرپز شود.

 

– اگر از برش های کوچک گوشت استفاده کرده اید، دیر نیاز نیست که آن ها را ریش ریش کنید.

 

– برای بی نظیر کردن عطر قیمه نثار می توانید به مخلوط خلال های بادام و پسته مقداری گلاب اضافه کنید.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی مجلسی + ادویه قیمه نثار شامل چیست

تزیین قیمه نثار مجلسی

این غذای خوشمزه را می توانید به سبک مجلسی تزیین کرده و برای پذیرایی از مهمانان سرو کنید؛ برای تزیین قیمه نثار مجلسی ابتدا نصف برنج دم کشیده و گرم را در دیس بکشید و روی آن نیمی از مواد پخته شده به همراه خلال بادام را بریزید و سپس بقیه برنج را در دیس بکشید و مابقی خورشت را روی برنج بریزید حال برنج را با نوارهای برنج زعفرانی، زرشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال شیرین شده تزیین کنید. غذای قیمه نثار قزوینی درگذشته جزء غذاهای تشریفاتی محسوب می شد و در عروسی ها هم به عنوان شام عروسی همراه با سبزی خوردن سرو می شده است.

جدیدترین مطالب