طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

ترشی کلم قرمز یکی از خوشمزه ترین ترشی هایی است که می توانید در منزل درست کرده و طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید را در ادامه شرح خواهیم داد فوت و فن ترشی کلم قرمز را در پایین بخوانید.

 

طرز تهیه ترشی کلم قرمز

ترشی کلم قرمز بسیار خوشمزه است یکی از رایج ترین و به نوعی جذاب ترین ترشی ها از لحاظ طعم و رنگ می تواند ترشی کلم قرمز با سرکه سفید می باشد که اینجا با طرز تهیه ترشی کلم قرمز فوری آشنا خواهید شد. کلم یکی از رایج ترین و پرخاصیت ترین انواع سبزیجات است که به دلیل فواید بسیارش از نظر سلامت،جایگاهی ویژه در تغذیه انسان دارد . این ترشی را با سرکه قرمز هم میتوان تهیه کرد ولی برای خوش رنگ شدن ترشی کلم قرمز بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید. گاهی ترشی کلم قرمز با سرکه سیب هم تهیه میشود.

 

پیش از توضیح طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید لازم است مواد مغذی موجود در کلم را یادآور شویم: آهن،فسفر،کلسیم، آب، تیوسیانات، ویتامین های A-B-C-U-K و… میزان بالای ویتامین K در کلم قرمز یکی دیگر از شگفتی های این گیاه است که برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است. البته گفتنی است خوردن کلم با تمام فایده هایی که دارد به بیماران مبتلا به گوآتر ، بواسیر و کسانی که به خارش بدن دچار هستند توصیه نمی شود و دلیل آن تیوسیانات موجود در کلم است.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

مواد لازم برای تهیه ترشی کلم قرمز

برای تهیه ترشی کلم قرمز فوری به مواد اولیه زیر نیاز دارید. یکی از بخش های ضروری سالاد های مجلسی است که در زیبایی و تزئین سالاد هم نقش منحصر به فردی دارد اما اگر اعضای خانواده شما زیاد اهل خوردن سبزیجات خام نباشند، بعد از تهیه سالاد مقداری از کلم تا مدتها در یخچال میماند و خراب میشود. با تهیه ترشی کلم قرمز خوشرنگ هم کسانی که سبزیجات خام دوست ندارند تشویق به خوردن آن میشوند و از خواص آن بهره میببرند و هم کلم شما هدر نمیرود. در ادامه طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید را با عکس مراحل تهیه مشاهده میکنید.

 

مواد لازم
کلم قرمز 1 عدد
نمک 2 قاشق غذاخوری
سرکه سفید 10 فنجان
ادویه ترشی 6 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید

ترشی کلم قرمز با سرکه سفید یکی از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که در از بین بردن رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از ابتلا به سرطان، نقش مهمی را بر عهده دارند. مصرف کلم قرمز به صورت خام باعث ایجاد نفخ شده و معمولا خوشایند نیست، ولی با این سبزی خوش رنگ می‌توان نوعی ترشی خوشمزه درست کرد که برای دورچین انواع غذا بسیار مناسب است. در ادامه با طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید آشنا می‌شوید.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

کلم را از طول به چهار قسمت تقسیم کرده، قسمت انتهایی آن که سفت‌تر است و برگ‌های بیرونی را جدا کرده و دور بریزید. برای تهیه ترشی کلم قرمز یک عدد کلم قرمز متوسط به وزن تقریبی 600 گرم را خوب بشویید و خشک و خرد کنید؛ اندازه خرد کردن کلم به سلیقه هر فرد یا خانواده بستگی دارد ولی ریز خرد کردن آن هم از نظر ظاهر جلوه ی بهتری دارد و هم پس از آماده شدن ترشی کلم قرمز – هنگام سرو – راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین برای داشتن ترشی کلم قرمز مجلسی و شیک سعی کنید کلم ها را ریز ریز خرد کنید.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

با یک چاقوی تیز، برگ‌های کلم را به قطعات نه خیلی ریز و نه خیلی درشت برش بزنید. پس از خرد کردن کلم قرمز آن را با نمک مخلوط کنید _ مقدار نمک را با توجه به ذایقه می توانید کم یا زیاد کنید – و حدود نیم ساعت به آن استراحت دهید تا به خوبی نرم شود؛ این کار باعث می شود مقدار کلم بیشتری در ظرف ترشی شما جای بگیرد و همچنین از ورود هوا به داخل ظرف ترشی کلم قرمز فوری و مجلسی جلوگیری می شود. کلم‌های خرد شده را در یک کاسه بزرگ ریخته و ۲ قاشق غذاخوری نمک روی آن‌ها بپاشید. روی کلم‌ها یک بشقاب قرار دهید و روی آن وزنه سنگینی بگذارید تا قطعات کلم به هم فشرده شوند. اجازه دهید کلم‌ها به مدت ۲۴ ساعت در این شرایط بمانند.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

پس از ۲۴ ساعت، قابلمه بزرگی را آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
بطری‌های شیشه‌ای را تمیز بشویید و سپس برای استریل شدن در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشند.
سرکه و ادویه ترشی را در قابلمه کوچکی ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به مدت ۶ دقیقه بجوشند.
پس از استریل شدن شیشه‌ها آن‌ها را از آب جوش خارج کرده و با کلم پر کنید، به گونه‌ای که ۲ سانتی‌متر از سر هر بطری خالی باشد.
سرکه و ادویه‌ی جوشیده شده را به صورت داغ روی کلم بریزید، طوری که بطری کاملا با سرکه پر شود.
درب بطری‌ها را به مدت ۱ دقیقه در آب بجوشانید، سپس از آب جوش خارج کرده و اجازه دهید تا خشک شوند.
پس از خنک شدن محتویات بطری ها، درب آن‌ها را محکم بسته و در جای خنک قرار دهید.
ترشی کلم قرمز پس از ۶ روز آماده است و می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

پس از پر کردن ظرف ترشی کلم قرمز با سرکه سفید روی آن سرکه بریزید تا به خوبی سطح کلم قرمز را بپوشاند و در ظرف را به خوبی – محکم – ببندید تا هوا وارد نشود و از کپک زدن جلوگیری شود. می توانید روی ظرف را اول با فویل بپوشانید و بعد در را بگذارید تا محکم کاری کرده باشید.

ترشی کلم قرمز مجلسی را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید و همراه غذاهای دلخواه نوش جان کنید.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

ظرف های شیشه ای بهترین گزینه برای نگهداری ترشی کلم قرمز فوری است؛ به هیچ وجه از ظرف های پلاستیکی استفاده نکنید.

از خریدن کلم نصف شده خودداری کنید، زیرا کلم به محض برش خوردن ویتامین C خود را از دست می‌دهد.
کلم قرمز را هنگام مصرف بشویید و از شستن و نگهداری آن خودداری کنید.
برای نگهداری کلم قرمز بدون شستن و خرد کردن، آن را در نایلون قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

می توان یک قاشق غذا خوری(25 گرم) شکر به کلم قرمز افزود تا ترشی سرکه را تعدیل کند ویا اینکه سرکه را با مقداری آب جوشیده و سرد شده مخلوط کنید.
برخی افراد برای نرم شدن کلم قرمز با مقدار کمی آب آن را حرارت می دهند ولی این شیوه رنگ و مزه کلم را تغییر می دهد و از کیفیت ظاهری ترشی کلم قرمز می کاهد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

می توانید به ترشی کلم قرمز مقدار کمی فلفل و سیر بیافزایید اما در این صورت طعم خاص و نوستالژی آن از بین خواهد رفت.

این مقدار مواد اولیه ی ترشی گل کلم قرمز برای یک ظرف یک لیتری کافی است.

ترشی کلم قرمز در عرض 5-4 روز در محیط آشپزخانه آماده می شود؛ پس از آماده شدن، ترشی را در یخچال نگهداری کنید.

اگر به دنبال تهیه ترشی کلم قرمز رستورانی و خوش رنگ هستید بهتر است هر بار مقدار کمی ترشی درست کنید (به اندازه مصرف یک هفته) چون این ترشی با ماندن به تدریج رنگش را از دست میدهد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با سرکه سفید | فوت و فن ترشی کلم قرمز فوری

مضرات زیاده روی در خوردن ترشی کلم قرمز

از آنجا که ترشی‌ها حاوی مقدار زیادی اسید هستند، بدن برای خنثی کردن اسید اضافی، املاح قلیایی مانند کلسیم را از استخوان‌ها خارج کرده و منجر به کاهش آن می‌شود؛ بنابراین افراد مستعد پوکی استخوان یا کسانی که کلیه سنگ ساز دارند، باید در مصرف انواع ترشی جانب احتیاط را رعایت کنند.
ترشی کلم قرمز اشتها برانگیز با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی باعث سرعت هضم غذا و افزایش اشتها شده و منجر به ایجاد مشکل چاقی و اضافه وزن می‌شوند.
ترشی کلم قرمز مقدار زیادی نمک در خود دارند که مصرف آن‌ها برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه، بیماران قلبی- عروقی و افراد دارای فشار خون بالا مضر است و این افراد باید با احتیاط آن را مصرف کنند.
مصرف ترشی کلم قرمز مملو از ادویه‌های تند با غذا‌های گوشتی باعث کاهش جذب پروتئین گوشت می‌شود؛ بنابراین بهتر است در تهیه ترشی‌ها از ادویه و نمک کمتری استفاده شود تا از سلامت بیشتری برخوردار باشند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب