فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز در رنگ، بو و مزه آنها است در اینجا تفاوت سرکه سفید با سرکه قرمز را شرح خواهیم داد و بهترین سرکه برای درست کردن ترشی به شما معرفی خواهد شد.

 

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست

تفاوت سرکه سفید و سرکه قرمز، در مواد اولیه آن‌ها و در نتیجه طعم، رنگ و بوست. سرکه سفید قوی‌تر و ترش‌تر از نوع قرمز است و در موارد پاک‌کنندگی نیز کاربرد دارد. فرق سرکه سفید با سرکه قرمز با هم مرور خواهیم کرد.

سرکه یکی از مواد مورد نیاز در انواع دستور پخت است و از آن در پخت غذا، خیساندن مواد و یا سس سالاد استفاده می‌شود. همچنین از آن می‌توان به عنوان ضدعفونی کننده و تمیز کننده در خانه‌ها استفاده کرد. سرکه مایعی است که از آب میوه‌ها و تقطیر برخی مواد تهیه می‌شود و در فرایند تخمیر الکل، طعمی ترش و بویی قوی ایجاد می‌کند. سرکه انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه از چه چیزی درست شده است، طعمی متفاوت نیز خواهد داشت. در این مقاله در رابطه با تفاوت سرکه سفید با سرکه قرمز صحبت خواهیم کرد.

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز در وهله اول در مواد تشکیل دهنده آن‌هاست. سرکه قرمز بیشتر از میوه‌های قرمز رنگ درست می‌شود و سرکه سفید معمولا به صورت صنعتی و از تقطیر مالت.
سرکه قرمز، طعم ظریف‌تر و ملایم تری نسبت به سرکه سفید دارد.
در نهایت نیز به دلیل رنگ این دو، موارد استفاده نیز متفاوت هستند. معمولا از سرکه قرمز در مواد غذایی رنگ روشن استفاده نمی‌شود چرا که رنگ غذا را تغییر می‌دهد.
۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید فقط ۳ کالری دارد و چربی آن صفر است. در نتیجه، اضافه کردن سرکه سفید به سالاد می‌تواند در دریافت کالری پایین به شما کمک می‌کند.
سرکه سفید معمولا به صورت صنعتی درست می‌شود و برای رنگ و بوی بهتر به آن شکر سوخته یا کارامل اضافه می‌کنند؛ بنابراین سرکه‌ی قرمز برای مبتلایان به اضافه وزن و دیابت مناسب‌تر است.
از طرفی سرکه به طور کلی دارای مقادیری سدیم است که به هیچ وجه برای افراد با فشار خون بالا مناسب نیست.
گاهی افراد به سرکه‌ای که از انگور زرد یا انگور سبز تهیه می‌شود نیز سرکه سفید می‌گویند که البته سرکه انگور نام مناسب‌تری برای این نوع سرکه محسوب می‌شود.
سرکه سفید می‌تواند با افزایش حس سیری و پر بودن، در کاهش وزن به شما کمک کند. بنابراین میزان مصرف غذا را کاهش می‌دهد. سرکه، در داشتن رژیم غذایی بهتر به شما کمک کرده و سطح قند خون را نیز کنترل می‌کند.
برای مصرف خوراکی، می‌توانید سرکه سفید را به ظرف سالاد خود اضافه کنید. در این صورت، یک منبع خوراکی عالی برای رژیم غذایی خود خواهید داشت. همچنین، خوردن ترشی سبزیجات تهیه شده از سرکه نیز انتخاب خوبی است.
سرکه سفید به دلیل داشتن خواص ضدباکتری، درمان و ضدعفونی کننده‌ای عالی برای پوست است. سرکه، لکه‌های پوستی را از بین می‌برد.

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

کدام سرکه برای ترشی مناسب است

سرکه مناسب برای ترشی را بهتر است از افرادی که تجربه درست کردن ترشی دارند سوال کنید. اگر می خواهید بهترین سرکه را برای درست کردن ترشی خانگی انتخاب کنید ابتدا با با فرق سرکه سفید با سرکه قرمز آشنا شوید

اگرچه سرکه سفید معمولا ایمن است، اما مقدار بسیار زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد. مصرف بیش از حد سرکه می‌تواند علائم التهاب در دستگاه گوارش، تپش قلب و یا سوء هاضمه ایجاد کند.
همچنین، براساس برخی تحقیقات سرکه در ترکیب با برخی مواد مانند دارو‌های قلبی و یا نوعی از قند خون، می‌تواند زیان آور باشد. نتیجه‌ی مصرف همزمان این مواد می‌تواند قند خون و‌ پتاسیم خون را کاهش دهد؛ بنابراین همواره با پزشک خود در رابطه با مصرف سرکه مشورت کنید. اگر می خواهید ترشی خانگی تهیه و نوش جان کنید با ما همراه باشید.

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

تفاوت سرکه سفید با سرکه قرمز

سرکه سفید طعم قوی‌تر و تنوع کمتری دارد و سرکه قرمز طعم ملایم‌تر تنوع زیادی دارد.
سرکه سفید بیشتر برای پخت مرغ، ماهی و سبزیجات بارنگ روشن استفاده می‌شود ولی سرکه قرمز برای پخت غذا‌هایی با گوشت یا سبزیجات تیره برگ استفاده می‌شود.
سرکه سفید امکان استفاده در مواد غذایی با رنگ روشن و همچنین جایگزینی با سرکه قرمز وجود دارد اما سرکه قرمز برای مواد غذایی با رنگ روشن مناسب نیست چرا که ممکن است موجب تغییر رنگ آن‌ها گردد.

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

سرکه قرمز

سرکه قرمز با تخمیر انگور قرمز درست می‌شود و خواص سرکه انگور بیشمارند. این فرایند شامل انبار کردن انگور در یک مخزن است. دراین روند، اسید استیک با تخمیر اتانول و در طول زمان تولید می‌شود. نوع خاصی از باکتری در این عمل شیمیایی دخیل است که آن را «مادر سرکه» یا «مادر» می‌نامند. مادر باکتری تخمیرپذیر است که برای ایجاد سرکه به کار می‌رود. این فرایند به تولید مایعی ترش مزه با بویی تند، که نشان از سرکه‌ای مرغوب است، منجر می‌شود. زمانی که تخمیر کاملا انجام شد، سرکه پالایش می‌شود و در بطری‌ها آماده‌ی فروش می‌گردد. کیفیت میوه‌های اولیه در تولید سرکه بسیار موثر است. هرچه مواد اولیه بهتر باشند، طعم ملایم‌تری به سرکه می‌دهند و در نتیجه قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. طرز تهیه سرکه انگور خانگی را بخوانید.

 

سرکه قرمز در حقیقت یک اثر درمانی فوق العاده مؤثر دارد که از طریق استفاده از انگور طبیعی به دست می آید. سرکه انواع مختلفی دارد اما سرکه ای که از نوع قرمز باشد در واقع سرکه انگور نام دارد. علت قرمز بودن این نوع سرکه به دلیل استفاده از انگورهای قرمز رنگ می باشد. یکی از تأثیرات بسیار مهم سرکه در رابطه با اثر شفابخشی در سیستم گوارشی بدن می باشد . از گذشته های دور سرکه قرمز به دلیل خاصیت درونی خود ماده ای برای از بین بردن عفونت های داخلی بدن به شمار می رفت.

 

از جمله خواص دیگری که برای سرکه قرمز در نظر گرفته شده ، خواص مهم آن برای از بین بردن قارچ در پاها می باشد. معمولا یکی از عوامل مهم برای ایجاد بوی نامطبوع در داخل پاها ، رشد قارچ در بین انگشتان می باشد. هرچه میزان رشد قارچ بیشتر شود معمولا بوی شدیدتری را از خود متساعد می کند.

 

افرادی که به دلیل مصرف زیاد چربی ، چربی خون بالا دارند یکی از درمان های ضروری برای کاهش چربی خون را سرکه قرمز می دانند. سرکه قرمز اثر سوزانندگی چربی دارد ، بنابراین مصرف آن بی فایده نیست و تا حدودی در از بین بردن چربی مؤثر خواهد بود ، اما در مصرف افراطی از این ماده بپرهیزید زیرا می تواند عملکرد طبیعی معده را تحت تأثیر قرار دهد و خود منجربه به بیماری های دیگر شود.

 

در گذشته یکی از مصارف شایع ، استفاده از سرکه قرمز برای رفع سردردهای مزمن به شمار می رفت. در برخی از مواقع سردردهای بسیار شدید گریبان گیر فرد خواهد شد که می تواند در عملکرد طبیعی و زندگی او اثرگذار باشد. شما حتی می توانید با عمل بو کردن این بو را به سیستم عصبی خود منتقل نمایید و از آن طریق به بهبود سردرد خود بپردازید.

فرق سرکه سفید با سرکه قرمز چیست | کدام سرکه برای ترشی مناسب است

سرکه سفید

اما سرکه‌ی سفید، با تخمیر الکل موجود در آب جو، آب سفید و یا مالت درست می‌شود و در اینجا نیز، باکتری مادر عمل تخمیر را انجام می‌دهد و در نهایت مایعی با رنگ سفید یا رنگ زرد کم رنگ به ما می‌دهد. سرکه سفید طعم پیچیده تری نسبت به سرکه قرمز دارد و کمی ترش‌تر است. بدن ما با سطح کلسترول پایین، می‌تواند از سکته مغزی پیشگیری کند. با در نظر گرفتن این‌که درمان سکته مغزی کار سختی است، بهتر است با مصرف سکته، از بروز آن جلوگیری کنید.

یکی دیگر از تفاوت های سرکه قرمز با سرکه سفید همین مورد است. از لحاظ تاریخی، سرکه سفید از تخمیر خوراکی‌هایی مانند چغندر قند، سیب زمینی و … تولید می‌شده است و معمولا دستورالعمل تهیه آن بسته به مواد اولیه و موقعیت جغرافیایی متفاوت است. سرکه سفید معمولا حدود ۴- ۷ درصد الکل دارد و ۹۳ – ۹۶ درصد آب. البته انواع قوی‌تر آن نیز برای استفاده به عنوان مواد شوینده نیز وجود دارد.

اولین خاصیت سرکه، افزایش سطح حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و افراد در آستانه ابتلا به دیابت است. بنابراین اگر باید غذاهایی که سطح انسولین را بالا می‌برند، مصرف کنید، مصرف متعادل سرکه را امتحان کنید.

فرق آن با سرکه قرمز با سرکه سفید این است که سرکه سفید به پایین آمدن سطح تری‌گلیسیرید در بدن کمک می‌کند. بنابراین با مصرف سرکه سفید می‌توانید از برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا مانند حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کنید. سرکه می‌تواند کلسترول خون را پایین بیاورد بنابراین در جلوگیری از حمله قلبی نقش دارد. اگر می‌خواهید از چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنید، می‌توانید مصرف سرکه را در برنامه خود بگنجانید. سرکه به جذب کلسیم کمک می‌کند. این ماده، به تقویت استخوان‌ها و در نتیجه جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

کلسیم ماده‌ای مفید است و بدن به آن نیاز دارد. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن، باید شیر بنوشید. به هر حال، جذب کلسیم برای حفظ عملکرد بدن، ضروری است. این‌جا سرکه سفید به کمک شما می‌آید و فرق آن با سرکه قرمز این است. استیک اسید موجود در سرکه به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند. در نتیجه، با مصرف سرکه، استخوان‌های قوی‌تری خواهید داشت.

سرکه سفید دارای خواص ضد میکروبی است و به عنوان یک عامل پاک کننده طبیعی به کار می‌رود. اضافه کردن سرکه سفید به غذا، به دلیل داشتن اسیدهای ارگانیک مانند استیک، لاکتیک، سیتریک، پروپیونیک و تارتاریک، باعث کشته شدن باکتری‌ها می‌شود.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب