آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

چکه شیر آب ممکن است باعث شود در هر 24 ساعت مقدار زیادی آب هدر رود آموزش تعمیر چکه شیر آب اهرمی و مخلوط و همچنین نحوه تعویض مغزی شیر آب مخلوط را در ادامه این مطلب بیان می کنیم.

 

تعمیر چکه شیر آب

تعمیر چکه شیر آب کار سختی نیست و خودتان می توانید در منزل این کار را انجام دهید. احتمالاً برای شما پیش آمده که صدای چکه شیر آب خانه، آرامشتان را بر هم بزند یا متوجه نشت آب از کنار شیر ظرف‌شویی شوید. چطور می‌شود این اشکالات را خودمان در خانه رفع کنیم؟ چطور چکه شیر آب را تعمیر کنیم؟ تعمیر چکه شیر آب کار ساده‌ای است. با ما همراه باشید تا به راحتی جلوی چکه کردن شیر آب را بگیرید. امروزه به دلیل بروز بحران کم‌آبی در سراسر جهان، به‌ویژه کشور ایران، صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن اهمیت بسیاری دارد. حال اگر شیر آب خانه شروع به چکه کردن کند و تعمیرکار نیز در دسترس نبوده یا به این زودی تعمیرات شیر آب خانه شما را انجام ندهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ بدیهی است که مقادیر زیادی از آب مصرفی و آشامیدنی هدر می‌رود. پس تعمیر شیر آب خانه در اسرع وقت می‌تواند از اتلاف مقادیر بسیار زیادی آب جلوگیری کند.

 

شیرآلات دستشویی یا ظرف‌شویی ازجمله وسایلی هستند که روزانه برای مصارف مختلفی ازجمله ظرف شستن، حمام کردن، استفاده از سرویس بهداشتی، شستن دست‌ها و … بارها از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به‌مرور زمان این شیرها مستهلک‌ شده و شروع به چکه کردن و نشت کردن می‌کنند؛ که طبیعتاً باید به فکر تعمیر آن‌ها باشیم. به‌طور کلی تعمیر چکه شیر آب، کار سختی نیست و با رعایت چند نکته و انجام چند مرحله به‌سادگی انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم به چگونگی تعمیرات انواع چکه شیر آب بپردازیم. شاید پس از خواندن این مقاله متوجه شوید که برای تعمیر چکه شیر آب خانه، خیلی هم نیازی به یک تعمیرکار متخصص نیست!

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

تعمیر چکه شیر آب اهرمی

امروزه استفاده از شیر آب اهرمی به دلیل باز و بسته شدن ساده، رواج داشته و رو به افزایش است. این نوع شیرها از یک کارتریج استفاده می‌کنند که برای تعمیر چکه شیر آب اهرمی باید آن را تعویض کرد.. اما تعمیر چکه شیر آب اهرمی بسیار ساده بوده و به‌راحتی امکان‌پذیر است. در این بخش، قصد داریم به چگونگی تعمیر چکه شیر آب اهرمی بپردازیم.

 

1. در اکثر شیرهای اهرمی، یک پولک پلاستیکی وجود دارد که نمایانگر جهت آب سرد و گرم است. ابتدا باید این پولک پلاستیکی را با یک پیچ‌گوشتی یا یک شیء نوک‌تیز از جای خود بیرون آورد.

 

2. در داخل شیر و پشت یا زیر این پولک، یک پیچ دو سو یا آلنی وجود داشته که باید آن را باز کرد. سپس سرِ شیر را به بالا کشیده تا از محل قرارگیری خود خارج شود.

 

3. در ادامه روند تعمیر چکه شیر آب اهرمی، پولکی دایره‌ای شکل که دور شیر قرار گرفته (مشخص در تصویر بالا) را با پیچاندن از جای خود بیرون می‌آوریم.

 

4. در مرحله بعدی کارتریج خراب را از شیر بیرون می‌آوریم. حال اگر به کف شیر نگاه کنیم دو شیار را خواهیم دید. دو برآمدگی نیز در انتهای کارتریج وجود دارد که می‌بایست دقیقاً روی این شیارها قرار گیرد.
شیارهای موجود در کف شیر
کارتریج نو و برآمدگی‌های موجود در انتهای آن

 

5. کارتریج جدید را همان‌طور که اشاره شد بر روی قسمت مخصوص قرار داده، سپس حلقه یا پولکی دور شیر را می‌بندیم. باید توجه داشت که کارتریج در جای خود نچرخد، چرا که شیر دوباره نشت می‌کند. بعد از آن نیز دستگیره را در سر جای خود گذاشته و پیچ را محکم می‌کنیم. در آخر نیز نشانگر جهت آب سرد و گرم را در جای خود قرار می‌دهیم.

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

تعمیر چکه شیر آب مخلوط

شیر آب مخلوط دارای دو شیر هستند که در صورت خرابی احتمالاً واشر شیرآلات یا مغزی آن‌ها دچار خرابی شده است. در این قسمت به آموزش تعمیر چکه شیر آب مخلوط می‌پردازیم.

 

1. قبل از انجام هرگونه تعمیرات، اعم از تعویض مغزی یا تعویض واشر و تعمیر چکه شیر آب مخلوط، ابتدا شیر فلکه آب را ببندید. شیر اصلی معمولاً در زیر یا پشت سینک یا روشویی قرار دارد. برای تعمیر شیرآلات شیلنگ دستشویی یا شیرآلات حمام، باید شیرفلکه اصلی آب را که معمولاً در بیرون از خانه قرار دارد، ببندید.

 

2. با یک پیچ‌گوشتی دو سو، درپوش شیر را باز می‌کنیم. در برخی از شیرها، این درپوش‌ها پِرِسی بوده و در بعضی پیچی هستند.

 

3. با استفاده از پیچ‌گوشتی، پیچ داخل شیر را باز کرده و شیر را بیرون می‌آوریم. در صورت سفت بودن شیر، ‌می‌توان چند ضربه آرام به پشت آن وارد کرد.

 

4. در مرحله بعدی، با یک آچار مناسب، مغزی شیر آب مخلوط را باز می‌کنیم و از جای خود بیرون می‌آوریم.

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

5. واشر شیر را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی بیرون می‌آوریم. در این مرحله باید کف شیر را بررسی کرده تا ترک نداشته باشد. در صورت ترک داشتن یا شکستگی کف شیر آب مخلوط، باید از تعمیرکار متخصص کمک گرفت تا وی مشکل آن را برطرف کرده یا اقدام به تعویض کلی شیر کند.

 

6. به‌طور معمول چکه شیر آب مربوط به واشرهای مغزی شیر آب مخلوط است. یک واشر نو که از قبل خریداری شده را جایگزین واشر قبلی می‌کنیم و آن را به مغزی می‌بندیم.

 

7. اگر مغزی شیر نیز دچار مشکل است، می‌توان یک مغزی جدید را جایگزین قبلی کرد. بعد از اتمام این مراحل مغزی را در سر جای خود قرار داده و آن را با آچار سفت می‌کنیم.

 

8. سپس دستگیره شیر را بر روی آن قرار داده و پیچ را محکم می‌کنیم. در آخر، درپوش را دوباره سر جای خود محکم می‌کنیم.

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

نحوه تعویض مغزی شیر آب مخلوط

مهم است که فورا برای تعمیر و تعویض مغزی شیر آب مخلوط اقدام شود. هر چند تعویض مغزی شیر آب مخلوط ممکن است کاری عادی و پیش پا افتاده به نظر بیاید، اما در موقعیت فعلی با خشکسالی هایی که در کشورمان وجود دارد صرفه جویی به هر نحو می تواند از بد تر شدن اوضاع جلو گیری کند. ضمن اینکه چکه کردن شیر آب بخصوص اگر در داخل ساختمان باشد عموما به مرور زمان ناراحت کننده است.

 

برای این کار در پوشش روی شیر را بر می دارید. پیچ را باز می کنید و بوسیله ی آچار مغزی را در می آوردید و واشر را که در انتهای مغزی قرار دارد را به وسیله ی پیچ گوشتی دو سو در می آوردید و با واشر جدید تعویض می کنید.

تعویض مغزی شیر آب مخلوط هم به همین صورت این و وقتی شیر را باز کردید مغزی را تعویض می کنید. نکته ی مهم اینجاست که باید توجه داشته باشید که هنگام تعویض واشر یک شیر، واشر شیر دیگر را نیز همزمان تعویض کنید، چرا که عمر این واشر ها تقریبا یکسان است.

نکته ی دیگر این که قبل از شروع کردن کار تعویض واشر یا مغزی شیر آب مخلوط مطمئن شوید که شیر فلکه اصلی آب را بسته اید و سپس شروع به این کار کنید.

البته همانگونه که در مقاله لوله کشی به روش کلکتوری توضیح دادیم در خانه های جدید می توانید از شیر کلکتور اقدام به بستن ورودی آب همان شیر مورد نظر بکنید و نیازی نیست فلکه اصلی آب بسته شود. اما در خانه های قدیمی تر باید آب از فلکه اصلی بسته شود.

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

برای طولانی تر شدن عمر واشرها و مغزی باید توجه داشته باشید که هنگام باز و بسته کردن شیر ها فشار زیادی به آن ها نیاورید، چرا که گاهی وقت ها، زمانی که شیر چکه می کند ما گمان می کنیم که با محکم تر بستن می توانیم از این کار جلو گیری کنیم .

در مدل های قدیمی تر شیر ها نیازی به بر داشتن درپوشی نیست. در این شیر ها باید پس از قطع کردن آب با استفاده از قسمت آچار خور در بالای شیر مغزی را باز کنید و واشر انتهای این مغزی را با واشر مشابه تعویض کنید و یا مغزی مشابه را جایگزین کنید.

هر از چند گاهی بهتر است واشر ها را تعویض کنید. اگر هر یک از شیر های مخلوط را باید زیاد سفت کنید تا آب بند شوند و یا شیر های اهرمی خیلی خوب آب بندی نمی کنند واشر خراب شده است و این موضوع کاملا طبیعی است.

در نظر داشته باشد که تعویض به موقع واشر شیر ها باعث می شود طول عمر شیر ها بیشتر شود و در ضمن اگر به موقع واشر ها را عوض کنید معمولا به این راحتی مغزش شیر آسیب نمی بیند.

عموما دلیل آسیب دیدن مغزی ها سفت کردن بیش از حد آنها می باشد.

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

نحوه تعویض مغزی شیر آب اهرمی

شیر آب اهرمی به آن دسته از شیرها می گویند که برای قطع و وصل کردن آب در آنها از اهرمی فلزی استفاده می شود، که کاربرد همان شیر گردان را در شیر های معمولی یا مخلوط دارد.

شیر های اهرمی خود به دو دسته ی : شیر های توپی گردان و شیر های فشنگی یا کارتریج دار تقسیم می شوند. با وجود مزیت های فراوانی که این نوع شیر ها نسبت به انواع قدیمی دارند، اما باز هم این شیر ها هم ممکن است با خرابی مواجه شوند و واشر و مغزی آن ها آسیب ببیند یا احتیاج به تعویض مغزی شیر آب اهرمی داشته باشد. در این موارد باید روش دقیق تعویض مغزی شیر آب اهرمی را کاملا بدانید تا با مشکل روبرو نشوید. در ادامه به چگونگی این کار می پردازیم.

 

برای تعویض مغزی شیر آب اهرمی ابتدا باید درپوش کوچک پلاستیکی که روی شیر قرار دارد را با پیچ گوشتی بردارید.

سپس پیچی که پشت درپوش قرار دارد (که اکثرا آلنی یا دو سو است) را باز کنید و اهرم را به سمت بالا بکشید تا از جای خود بیرون بیاید.

بعد از آن درپوش روی شیر آب اهرمی را بچرخانید تا باز شود. سپس کارتریج یا مغزی خراب را بیرون آوردید و کف شیر را نگاه کنید، دو شیار روی آن مشاهده می کنید. دقیقا قرینه ی این شیار ها دو عدد برآمدگی روی کارتریج وجود دارد که اینها باید روی هم قرار بگیرند.

توجه داشته باشید که وقتی در پایان می خواهید مغزی شیر آب اهرمی را جا بزنید این برآمدگی ها روی شیار ها قرار بگیرند. مواظب باشید در هنگام جا زدن کارتریج نچرخد.

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

تعویض واشر شیر آب اهرمی

برای تعویض واشر شیر آب اهرمی ابتدا شیر اصلی آب را ببندید. سپس درپوش پلاستیکی کوچک را برداشته پیچ را باز کنید. و بسته به مدل شیر آب اهرمی را تعویض کنید، که در مدل توپی گردان باید واشر انتهای فنری را تعویض کنید و دوباره شیر را به همان صورت ببندید.

 

جریان آب را قطع کنید

قبل از اقدام برای تعمیر یا تعویض واشر شیر آب اهرمی میبایست به سراغ شیر های اصلی جریان آب بروید. اگر در پشت این شیر ها قادر هستید آب را قطع کنید که این کار را انجام دهید و اگر نه بهتر است جریان اصلی یا ورودی اصلی آب را قطع کنید.

 

سر شیر ها را باز کنید

مرحله بعد نوبت باز کردن پیچ های سر شیر آب اهرمی است. معمولا این پیچ هادر زیر یک کاور پنهان شده اند و این کاور معمولا قطعه ای پلاستیکی است که قرمز و آبی یا گرم و سرد بودن شیر آب بر روی آن درج شده است. با استفاده از یک کارد و یا همان پیچ گوشتی دو پهلو می توانید این کاور ها را از سر جای خود خارج کنید تا به پیچ ها دسترسی پیدا کنید.

برای شیر های اهرمی شما با این کاور ها سر و کار ندارید و با یک آچار آلن می بایست پیچی که معمولا در زیر اهرم قرار دارد را باز کنید.

 

پیچ ها را باز کنید

پس از اینکه کاور ها را خارج کردید و پیچ ها را مشاهده کردید حال با یک پیچ گوشتی مناسب اقدام به باز کردن پیچ ها کنید. در این مراحل شما قادر خواهید بود تا پیچ ها را باز کنید. احتمالا به علت زنگ زدگی و یا جرم های انباسته شده کمی باز کردن آن ها احتیاج به قدرت داشته باشد. در نهایت با باز کردن آن ها سر پیچ ها را نیز از جای خود خارج خواهید کرد

آموزش تعمیر چکه شیر آب + نحوه تعویض واشر و مغزی شیر آب مخلوط و اهرمی

مغزی را باز کنید

پس از جدا کردن سر پیچ ها حال نوبت به باز کردن مغزی شیر آب می رسد. شما چه تصمیم به تعویض کلی سرپیچ و چه تعمیر آن گرفته باشید در هر دو حالت باید این مغزی ها را باز کنید. برای باز کردن آن ها هم میبایست از آچار فرانسه و یا آچار ها مشابه کمک بگیریو اقدام به باز کردن آنها بکنید.

برای شیر آب اهرمی میبایست قسمت بالایی که در تصویر مشخص شده است را باز کنید. برای این کار از یک آچار می توانید کمک بگیرید. در برخی از شیر آب اهرمی یک قسمت پلاستیکی هم داخل ان دیده می شود که پیش از باز کردن قسمت فلزی تن قیمت را با دست می بایست باز کنید

 

واشرهای جدید را جایگزین کنید

به صورت معمول اکثر مشکل های مربوط به چکه شیر آب به واشر های روی این مغزی ها مربوط می شود. بسته به نوع شیر و مغزی از یک تا سه واشر مختلف روی هر یک قرار دارد که به راحتی می توانید هر کدام از این واشر ها را با یک واشر سالم و جدید تعویض کنید که نهایتا به باز کردن یک پیچ احتیاج خواهد بود. چنانچه مطمئن هستید با واشر مشکل حل نمی شود و یا اساس می خواهید آن را تعمیر کنید تنها کافیست یک مغزی نو خریداریکرده و آن را جایگزین کنید.

برای چکه شیر آب اهرمی هانطور که در تصویر مشخص شده است مکان و جای واشر ها متفاوت است که با یک دمباریک میبایست هر یک را برای جایگزینی خارج کنید. برای خرید واشر ها حتما نوع شیر را ذکر کنید تا واشر مناسب دریافت کنید.

 

همه موارد را در سر جای خود قرار دهید

حال که مشکل را برطرف کرده اید تنها کافیست تمامی مراحل را به صورت معکوس مجدد طی کنید و همه موارد را مجدد ببندید. بدین صورت مشکل چکه شیر آب اهرمی شما بر طرف خواهد شد.

جدیدترین مطالب