نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

دیوان عدالت اداری را می‌توان یکی از اصلی‌ترین نهادهای قضایی حال حاضر ایران دانست. هدف از تشکیل چنین دیوانی، رسیدگی به‌تمامی شکایت‌ها و اعتراض‌های مردمی است؛ ازاین‌رو می‌توان به‌سادگی پی برد که نقش چنین نهادی در جامعه تا چه اندازه پررنگ و حائز اهمیت است.

 

درصورتی‌که شما هم شکایت و یا اعتراضی داشته باشید، باید دادخواست دیوان عدالت اداری را تکمیل کنید. ما در ادامه در خصوص این دادخواست صحبت کرده و نمونه شکایت به دیوان عدالت اداری را در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس با این مقاله از موسسه حقوقی دادیستا همراه باشید.

 

امکان ارائه شکایت و اعتراض مردمی به دیوان عدالت اداری کشور

 

دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری

منظور از دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری همان برگه‌ای بوده که برای ارائه شکایت و یا اعتراض باید به این نهاد تقدیم شود. تمامی افرادی که شکایت و یا اعتراضی داشته و نیازمند ارائه آن به دادگاه عدالت اداری هستند، باید با این دادخواست آشنا شوند. در دادخواست دیوان عدالت اداری باید یک سری شرایط و اطلاعات به خصوصی ذکر شود تا وجه قانونی پیدا کند. همچنین نیاز است تا این برگه را به همراه ضمیمه‌های آن به تعداد طرف شکایت، به‌علاوه نسخه‌ای دیگر، تهیه کرد.

 

پس از تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری، می‌توانید آن را به این دیوان ارائه کرده و منتظر بررسی و رسیدگی به آن باشید. همچنین شرایطی مهیا شده است تا افراد بتوانند دادخواست دیوان عدالت اداری ارائه شده را پیگیری کنند. متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در خصوص رسیدگی به این دادخواست وجود دارد، ناآشنایی برخی از افراد با نگارش آن است؛ ازاین‌رو مشاهده و مطالعه نمونه شکایت به دیوان عدالت اداری می‌تواند به چنین افرادی کمک فراوانی کند. البته که وکیل دیوان عدالت اداری نیز می تواند نقش بسزایی ایفا کند.نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

با نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری کشور ایران آشنا شوید

 

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری

همان‌طور که عنوان شد، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مانع از بررسی دادخواست دیوان عدالت اداری می‌شود، وجود مشکل در نگارش چنین دادخواستی است. افراد می‌توانند با بررسی و مطالعه نمونه شکایت به دیوان عدالت اداری با این دادخواست آشنا شوند. این دادخواست در دوبرگه تنظیم می‌شود. ما در ادامه نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

 

1. نمونه فرم دادخواست دیوان عدالت اداری

فرد متقاضی در این نمونه فرم باید اطلاعات خود، طرف شکایت، موضوع شکایت، ضمائم، شرح شکایت و … را وارد کند. پس از تکمیل این فرم است که می‌توانید دادخواست دیوان عدالت اداری را به این نهاد تقدیم کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اطلاعات وارد شده در این دادخواست باید به زبان فارسی وارد شوند. به یاد داشته باشید که نحوه بیان درخواست و شیوه نگارش آن می‌تواند تأثیر بسزایی در احقاق حق شما داشته باشد.

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

 

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

امکان پیگیری دادخواست دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد

 

پیگیری دادخواست دیوان عدالت اداری

نکته بسیار مهم دیگری که در خصوص دادخواست دیوان عدالت اداری باید بدانید این است که شرایطی مهیا شده است تا افراد بتوانند دادخواست خودشان را پیگیری کنند. شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در پاسخ باید گفت که دیوان عدالت اداری برای پیگیری دادخواست‌های ارائه شده، یک سامانه اینترنتی راه‌اندازی کرده است. این سامانه که با نام سامانه ساجد شناخته می‌شود، امکان ثبت، ورود به شکایت و پیگیری آن را مهیا می‌کند.

 

آدرس سامانه ساجد، sajed.divan-edalat.ir بوده و در اختیار تمامی افراد قرار گرفته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که برای پیگیری پرونده دادخواست دیوان عدالت اداری، باید در سامانه ثنا نیز ثبت‌نام کنید. بعد از ثبت‌نام در این سامانه، می‌توانید برای پیگیری و یا ثبت دادخواست به سامانه اینترنتی سجاد مراجعه کنید.

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (نمونه شکایت)

زمان رسیدگی به دادخواست دیوان عدالت اداری میتواند بسیار متفاوت باشد

 

رسیدگی به دادخواست دیوان عدالت اداری چقدر طول میکشد؟

یکی دیگر از دغدغه‌های افرادی که نمونه شکایت به دیوان عدالت اداری را مشاهده کرده و بر اساس آن فرم موردنظر را پرکرده‌اند، این است که رسیدگی به پرونده آن‌ها چقدر طول خواهد کشید؟ در ابتدا باید اشاره کرد که حداکثر زمان لازم برای رسیدگی به پرونده‌ها و دادخواست‌های مختلف در این دیوان، 4 ماه اعلام شده است. البته که فاکتورهای بسیار مختلفی وجود دارد که می‌تواند بر روی این زمان تأثیرگذار باشد. مثلا شکایت از تامین اجتماعی می تواند زمان بیشتری هم طی کند.

 

از مهم‌ترین فاکتورهای موجود و تأثیرگذار بر روی مدت‌زمان رسیدگی به دادخواست دیوان عدالت اداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• نوع دعوی

• سازمان و یا اداره مورد دعوی

• نحوه نگارش دعوی

 

جمعبندی و نتیجهگیری

دیوان عدالت اداری امکان رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراض‌های مردمی را مهیا کرده است. افراد با پرکردن دادخواست دیوان عدالت اداری می‌توانند آن را به این نهاد تقدیم کرده و منتظر بررسی و رسیدگی به آن باشند. درصورتی‌که شما می‌خواهید با این دادخواست آشنا شوید، می‌توانید نمونه شکایت به دیوان عدالت اداری را مطالعه کنید. در این دادخواست باید تمامی اطلاعات به‌صورت کامل و به زبان فارسی وارد شود. زمان رسیدگی به دادخواست دیوان عدالت اداری نیز می‌تواند تا 4 ماه به طول بیانجامد.

 

سؤالات متداول

در این قسمت قصد داریم تا به پرتکرارترین و متداول‌ترین سؤالات شما در زمینه دادخواست دیوان عدالت اداری پاسخ دهیم:

 

شرایط اصلی پرکردن دادخواست دیوان عدالت اداری چیست؟

شما باید تمامی موارد خواسته شده در این دادخواست را به‌صورت کامل و به زبان فارسی وارد کرده و امضا و اثر انگشت خود را بر روی آن قرار دهید.

 

موارد موجود در دادخواست دیوان عدالت اداری کداماند؟

از مهم‌ترین موارد خواسته شده در دادخواست دیوان عدالت اداری می‌توان به مشخصات شاکی، مشخصات طرف شکایت، موضوع شکایت، شرح شکایت، مدارک و ضمائم آن به همراه امضا و اثر انگشت اشاره کرد.

 

آیا امکان ارائه دادخواست به دیوان عدالت اداری بدون مراجعه حضوری وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید با مراجعه به سامانه اینترنتی سجاد به نشانی sajed.divan-edalat.ir دادخواست خودتان را بدون مراجعه حضوری به ثبت برسانید.

 

نحوه پیگیری دادخواست دیوان عدالت اداری چگونه است؟

می‌توان با مراجعه به سامانه اینترنتی سجاد به نشانی sajed.divan-edalat.ir و ارائه کد پیگیری، از روند پیشرفت دادخواست خود اطلاعات مختلفی به دست بیاورید.

جدیدترین مطالب