اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

 

خیلی از ما در خانه مان دوست داریم گربه نگهداری نماییم . اگر روزی اتفاقی برای گربه مان افتاد که حیوان خانگیتان را در حالت مرگ دیدید مواردی که در این مقاله خواهید خواند را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید. با اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار در ادامه آشنا خواهید شد.

 

شاید بسیاری از شما که در خانه خود گربه نگه می دارید درباره زمان پیری گربه خود و چگونگی نگهداری از او در این زمان یا حتی راهکارهایی که می تواند از درد و عذاب کشیدن او جلوگیری کند اطلاعات کافی نداشته باشید. در این مطلب می خواهیم شما را با اقدامات لازمی که هم باعث می شود گربه شما راحت باشد و هم شما این زمان را به بهترین نحو در کنار او بگذرانید آشنا کنیم. پس تا پایان متن همراه ما باشید…

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

چگونه شرایط مناسب را برای گربه در حال مرگ فراهم کنیم:

بخش اول: فضای اطراف گربه را راحت کنیم

وقتی که گربه شما به آخرین روزهای زندگی خود نزدیک می شود ممکن است مواجه شدن با این تفکر که او را از دست خواهیدداد برای شما سخت باشد. اگرچه می توانید با ایجاد کردن فضایی راحت برای او (تا جایی که ممکن است) این زمان را به بهترین نحو ممکن با گربه خود بگذرانید. به جای ناراحت شدن درباره چیزی که می دانید اجتناب ناپذیراست از این مدت استفاده کنید.

 

فضای اطراف گربه خود را راحت کنید:

1- فعالیت و سر و صدا را در اطراف گربه خود به حداقل برسانید:

زمانی که گربه شما به آخرین روزهای زندگی خود نزدیک می شود برای او راحت بودن درجای خودش بسیار مهم است. درواقع او یک محیط آرام و ساکت نیاز دارد که خالی از فعالیت های پرسر و صدا و آشفته باشد. به عنوان مثال اگر که شما حیوانات خانگی دیگری دارید ممکن است نیاز به محدود کردن دسترسی آنها به او را داشته باشید.

محل استراحت گربه خود را به بخشی از منزل که فعالیت و صدای زیاد وجود ندارد تغییر دهید. در صورت تغییر محل استراحت گربه خود به اتاقی دیگر ممکن است این جابجایی برای او بیش از یک تغییر باشد! بنابراین شما باید عادات رفتاری خود را با او تنظیم کنید و همانگونه که او را به عنوان فردی از خانواده خود می دانید میزان فعالیت و شلوغی را به خاطر او کاهش دهید.

به گربه خود اجازه دهید تا در صوت امکان جای خواب خود را خودش انتخاب کند. او به طور ذاتی مکانی که آرامش و سکوت لازم را دارد انتخاب می کند.

اجرا کردن موزیک ملایم با صدای کم احساس راحتی بیشتری به او می دهد. به عنوان مثال صدای آواز پرندگان و آب جاری می تواند گزینه مناسبی باشد. اداره کردن فشار و شلوغی زندگی روزمره ممکن است برای گربه شما در آخرین روزهای عمرش خیلی سخت باشد و درواقع می تواند بیماری او و یا وضعیت سلامت عمومی او را حتی بدتر کند.

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

2- ملافه اضافی در زیر گربه خود قرار دهید:

وقتی که گربه شما آخرین روزهای عمر خود را سپری می کند ممکن است استراحت کردن به همان راحتی که نیاز دارد برای او سخت باشد درواقع پتو و ملافه اضافی را در اختیار او خواهدگذاشت تا به راحتی روی آن دراز بکشد. استراحت کند.

این ملافه اضافی می تواند از بروز زخم بستر که در صورت باقی ماندن گربه در یک حالت خوابیده به مدت طولانی اتفاق می افتد جلوگیری کند. ملافه اضافی همچنین میتواند گربه شما را گرم نگه دارد زیرا گربه های در حال مرگ به سختی دمای بدن خود را تنظیم می کنند و به راحتی دمای بدن آنها پایین می آید.

گربه شما ممکن است لحاف خود را به دلیل مشکلات ادراری (عدم کنترل مثانه) یا ناتوانی های فیزیکی که اجازه رفتن تا جعبه خاک خود را به او نمی دهند کثیف کند. به همین دلیل ملافه هایی را انتخاب کنید که تمیز کردن آن ها آسان تر باشد. به یاد داشته باشید ملافه های فومی اگرچه راحت ترند اما تمیز کردن آنها مشکل است. ملافه را به طور مرتب چک کنید و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.

 

3- نور را برای گربه خود تنظیم کنید:

تغییر میزان نور می تواند محیط اطراف را برای گربه راحت تر کند. در طول روز پنجره ها را باز کنید و پرده ها را کنار بزنید تا نور کافی به داخل خانه بیاید. زمانی که خورشید غروب کرد برای گربه خود نور ملایم فراهم کنید. هنگامی که می خواهید گربه خود را برای خوابیدن ترک کنید چراغ خواب را روشن بگذارید، زیرا او در نور کم بیشتر از تاریکی کامل راحت است.

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

4- لوازم ضروری را نزدیکش قرار دهید:

هر قدر که گربه شما به آخر عمرش نزدیک می شود ممکن است در بلند شدن و قدم زدن در اطراف مشکل پیدا کند. به همین دلیل مسافتی که باید طی کند تا به ظرف آب و غذای خود برسد برای او بسیار زیاد به نظر بیاید. برای به حداقل رساندن زحمت او برای غذا خوردن و غیره لوازم او را نزدیک محل استراحتش قرار دهید. علاوه بر این لوازم وسایل بازی او را نیز نزدیکش قرار دهید.

حتی ممکن است علی رغم نزدیک بودن لوازم ضروری گربه شما همچنان در بلندشدن بدون کمک مشکل داشته باشد شما می توانید به کمک یک حوله یا پتو طنابی درست کنید (یا آن را به صورت آماده از بیرون تهیه کنید) تا گربه آن را بگیرد و به کمکش از جای خود بلند شود.

 

بخش دوم: تغذیه گربه در حال مرگ

1- شما ممکن بود در سنین پایین گربه برای حفظ سلامتی او محدودیت های غذایی را در نظر می گرفتید. اما در این روزهای آخر چرا به او بیشتر نرسیم!؟

پس شما می توانید مقدار غذای او را افزایش دهید. از غذاهای گوشت دار می توان به بوقلمون اشاره کرد که یکی از انواع غذاهای خوشمزه است. از ان جایی که پیاز برای گربه ها سمی می باشد (باعث تخریب کبد آنها می شود) مطمن شوید غذایی که استفاده می کنید پودر پیاز نداشته باشد.

اگر که گربه شما بدغذا است م یتوانید از گورمت (نوعی از غذا که برای گربه های بدغذا طراحی شده است) استفاده کنید. علاوه بر اینکه غذای گربه باید لذیذ باشد مطمئن شوید که رایحه ای قوی و جذب کننده داشته باشد، گربه شما احتمالا در آخرین روزهای زندگی خود میل و رغبت زیادی به خوردن غذا ندارد اما دادن غذاهایی که بسیار خوش عطر می باشند ممکن است او را تشویق به خوردن بیشتر کند.

 

2- غذای او را برای خوردن ساده تر کنید:

گربه شما نه تنها ممکن است اشتهای خود را در روزهای آخر عمرش از دست بدهد بلکه این احتمال نیز وجود دارد که دیگر توانایی فیزیکی برای جویدن مناسب غذای خود را نداشته باشد. بنابراین لازم است شما غذای او را برای خوردن ساده تر کنید. برای غذای خشک شما می توانید آن را با خردکن، خرد کنید و سپس به کمک آب خمیر نرمی از آن تهیه کنید.

در صورتی که گربه را با غذای بچه تغذیه می کنید، می توانید آن را با مقداری آّب مخلوط کنید تا نرم تر شود. به یاد داشته باشید، گرم کردن غذا نیز می تواند خوردن آن را ساده تر کند.

در صورتی که مطمئن نیستید گربه شما در روزهای آخر عمر خود کدام غذاها را م یتواند استفاده کند حتما با دکتر دامپزشک خود مشورت کنید.

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

3- همواره آب تازه در دسترس گربه خود قرار دهید:

گربه شما در آخرین مرحله زندگی خود ممکن است تمایل چندانی به نوشیدن آب کافی نداشته باشد. به عبارتی، اعصابی که سیگنال های تشنگی را منتقل می کنند ممکن است به خوبی کار نکنند. بنابراین گربه شما نمی تواند تشخیص دهد که به آب نیاز دارد. درواقع سیرآب نگه داشتن گربه در حال مرگ خود کلیدی است برای شاد نگه داشتن او. از نظر دما بهتر است آبی که برای او می گذارید متعادل باشد.

در صورتی که گربه شما بسیار ضعیف شده یا درد بسیاری دارد و نمی تواند از ظرف آب خود آب بنوشد، شما باید او را در این کار کمک کنید. این احتمال وجود دارد که او تمایلی به بازکردن دهان خود و نوشیدن آب نداشته باشد، بنابراین شما مجبور هستید تا با استفاده از قطره چکان به او آب بدهید. در حالی که سر او را نگه داشته اید، قطره چکان را در کنار دندان عقبی او در گوشه لبش قرار دهید، هنگامی که دهان خود را باز کرد، به آرامی آب را در گلویش خالی کنید.

 

بخش سوم: چالش بیماری گربه خود را مدیریت کنید

1- سطح سلامتی گربه خود را شناسایی کنید:

اگرچه گربه شما در آخرین روزهای عمر خود به سر می برد. اما این به این معنی نیست که سطح سلامتی او نباید تعیین شود. درواقع پیدا نکردن مشکل سلامتی او می تواند احساس ناراحتی او را بیشتر کند و سرعت زوال او را افزایش دهد. یک قرار با دکتر دامپزشک خود بگذارید تا درباره سطوح مختلف سلامتی گربه خود و اقدامات لازم برای مدیریت آنها گفت و گو کنید.

اگر که گربه شما یک بیماری تر مینال همچون سرطان یا بیماری مزمن کلبه دارد، با دکتر دامپزشک خود قراری را ترتیب دهید تا بیماری او را کنترل کنید و ناراحتی گربه را به حداقل برسانید.

 

2- درد گربه خود را به حداقل برسانید:

بسته به موقعیت بیماری ممکن است درد زیادی داشته باشد. وقتیکه او در آخرین روزهای عمر خود می باشد، بهتر است کاری کنید تا این درد از بین برود. در این مورد دامپزشک شما می تواند داروهای مسکنی که گربه شما را آرام می کند تجویز کند. به یاد داشته باشید، در این مرحله از زندگی گربه شما، داروهای مسکن تنها کاری که می کنند این است که باعث می شوند احساس راحتی بیشتری کند و جنبه درمانی ندارند.

برای دادن قرص اگر که گربه شما نمی تواند دهان خود را باز کند از یک پوپر قرص (وسیله ای برای خوراندن قرص به حیوانات) استفاده کنید. پوپر قرص را نیز همچون قطره چکان در گوشه دهانش قرار دهید و هنگامی که دهان خود را باز کرد پوپر را فشار دهید تا قرص را در انتهای گلوی او رها کند. بعد از این کار چند قطره آب هم به وسیله همان قطره چکان به او بدهید.

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

3- مشکلات دفع گربه خود را مدیریت کنید:

گربه پیر شما ممکن است در کنترل کردن مدفوع مشکل داشته باشد. درد، بیماری و یا ضعف عمومی می تواند دفع به موقع را برای گربه شما بسیار سخت کند. به همین دلیل دامپزشک شما می تواند دارویی برای کنترل بی اختیاری تجویز کند. شما باید او را به طور مرتب برای مشاهده آثار لکه چک کنید و سعی کنید به آرامی با یک پارچه نرم و آب گرم ناحیه های مقعدی و تناسلی را تمیز کنید تا از مشکلات تناسلی و سایر بیماری های پوستی جلوگیری کنید.

پوشک کردن گربه نیز امکان پذیر است. اگر که شما با یان کار آشنایی کافی ندارید هم می توانید به صورت جستجوی اینترنتی و هم پرسش از دامپزشک خود روش این کار را مطلع شوید. این کار در ابتدا ممکن است به صورت غیرماهرانه انجام شود. اما به مرور آسان خواهد شد.

 

بخش چهارم: برای مرگ گربه خود آماده شوید

1- با دامپزشک خود درباره مرگ آسان (ایجاد مرگ به وسیله تزریق دارو) صحبت کنید

در زمانی که شما در حال سپری کردن بهترین اوقات با گربه در حال مرگ خود هستید، باید برای واقعیت های احتمالی مرگ او به هیچ وسیله ای آسان نمی شود، آماده شوید. اما بعضی کارها وجود دارد که شما باید انجام دهید. صحبت کردن با دکتر دامپزشک خود می تواند باعث شود تا شما به راحتی آمادگی لازم را پیدا کنید.

مرگ آسان یک روش بی درد برای پایان دادن به زندگی گربه شما است. برای انجام این کار، دامپزشک شما مقدار زیادی از ماده بیهوشی را به او تزریق می کند. بعد از مدت کوتاهی به آرامی به خواب عمیقی می رود و بعد از آن احتمالا تنفسش قطع می شود. هرگز از فکر کردن یا حرف زدن از روش مرگ آسان احساس شرم یا گناه نکنید. بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی با این روش مبارزه می کنند اما این روش در اصل برای راحت کردن حیوان می باشد. صحبت کردن با دامپزشک خود می تواند کمک کند تا بر احساساتتان غلبه کنید.

 

2- تصمیم بگیرید که چه زمانی برای انجام این کار مناسب است:

بعد از مشورت کردن با دامپزشک، تصمیم درباره زمان مناسب برای مرگ آسان کاملا وابسته به شما می باشد. توجه کردن به علایم کلینیکی می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا گربه شما در حال درد کشیدن و تحمل آن است یا خیر. پنهان شدن، بیش از حد خوابیدن، گوشه گیری و… از جمله این علایم کلینیکی می باشند.

این سوال را حتما از خودتان بپرسید که آیان من گربه ام را برای خودم زنده نگه داشته ام یا برای خودش؟! (این سوال به این معنی است که اگر گربه شما در حال درد کشیدن است دیگر برای خودش زنده نیست و فقط شما او را به دلیل وابستگی زیاد زنده نگه داشته اید.)

جواب دادن به این سوال به شما کمک خواهدکرد تا تصمیم بگیرید چه زمانی برای مرگ آسان مناسب است. اگر که گربه شما علی رغم تلاش شما برای کم کردن درد او همچنان در حال دردکشیدن می باشد، پس ممکن است زمان آن شده باشد تا او را راحت کنید.

با این ایده که چه زمانی برای مرگ آسان مناسب است دامپزشک شما می تواند به شما بسیار کمک کند.

چگونه شرایط مناسبی را برای یک گربه در حال مرگ فراهم کنیم

اقدامات ضروری برای درمان گربه مریض و بیمار

راه های زیر می تواند کمک کننده باشد:

از اطلاعات خود درباره حیوان استفاده کنید. از جمله پیشرفت بیماری چرا که می تواند هشداری برای شما باشد که آیا حیوان شما در حال دردکشیدن و تحمل آن است یا خیر؟ این استدلال به شما کمک می کند تا راحت تر استفاده از روش مرگ آسان را برای خود و خانواده خود و دیگران توضیح دهید.

تصمیم بزرگ گرفتن یا داشتن روحیه ی بزرگ بسیار سخت است و دشاتن یک نقشه نوشته شده می تواند در زمان بی طرفی بیشتر به شما کمک کند تا احساسات را از معادله کنار بگذارید. بنابراین شما می توانید حال گربه خود را به صورت روزانه یادداشت کنید. در آخر اگر که نتیجه گرفتید که تعداد روزهای بد او بیشتر است می توان گفت که زمان آن رسیده تا درباره مرگ آسان فکر کنید.

زمانی که تصمیم خود را مبنی بر این کار گرفتید دامپزشک خود را هرچه زودتر مطلع سازید تا قرار ملاقاتی برای شما ترتیب دهد. به تاخیرانداختن این مووضع فقط باعث می شود که تصمیم گیری برای شما سخت شود و علاوه بر این ناراحتی و عذاب گربه شما را نیز بیشتر می کند.

برخی از دامپزشکان پیشنهاد می دهند که این کار در خانه صاحب دام انجام شود. بنابراین از دکتر خود بپرسید که این کار را در کلینیک پیشنهاد می دهد یا در خانه شما. اگر که قرار بر انجام گرفتن کار در کلینیک گذاشته شد سعی کنید تا آن را در اول صبح یا اواخر شب که کلینیک خلوت است انجام دهید.

 

3- درباره جسد گربه خود نیز تصمیم بگیرید:

همان گونه که لازم بود تا در مورد مرگ آسان فکر کنید لازم است تا برای جسد گربه خود نیز تصمیم بگیرید. شما این گزینه ها را دارید که یا او را در جایی دفن کنید یا اینکه آن را به دانشکده های دامپزشکی اهدا کنید.

برای انتخاب هرکدام از این روش ها احساس فشار نکنید فقط به این نکته توجه کنید که با کدام یک راحت تر هستید.در آخر امیدواریم بهره لازم را برده باشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب