مایکروسافت آفیس office چیست و چه اهمیتی برای مشاغل دارد؟

مایکروسافت آفیس office چیست و چه اهمیتی برای مشاغل دارد؟

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام مایکروسافت را نشنیده و یا حتی برای انجام پروژه‌ای کوچک از انواع آن استفاده نکرده باشد. با این حال عده‌ای هستند که هنوز با تعریف دقیق این نرم افزار و کاربردهای آن در مشاغل گوناگون آشنا نشده‌اند‌. یادگیری کار کردن با این نرم‌افزار های کامپیوتری بسیاری از مشاغل شغلی را پیش روی شما قرار می‌دهند و شما هم برای ربودن گوی سبقت از بقیه رقبا کافی است مهارت های لازم را در آموزش هایی همانند آموزش icdl به دست آورید. بنابراین در ادامه مقاله بیشتر با مایکروسافت آفیس و کاربردهای انواع آن آشنا خواهید شد. اگر به فکر پر بار کردن اطلاعات و رزومه کاری خود هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

Microsoft Office  چیست؟

Microsoft Office خانواده‌ای از نرم‌افزارهای سمت مشتری یا Cilent، سرور و خدماتی است که توسط microsoft  طراحی و ارائه شده است. همان طور که می دانید به جرات می‌توان گفت نرم افزار آفیس از پرکاربردترین نرم‌افزارها در جهان است. یادگیری تمام مهارت های مربوط به این نرم‌افزار به حدی اهمیت دارد که آموزش های مربوط به چهار نرم‌افزار از نرم‌افزار های آفیس یعنی ورد، اکسل، اکسس و پاورپوینت از مباحث مدرک جهانی icdl درجه یک است که به عنوان مهارت های کامپیوتری شناخته می شوند.

 

مایکروسافت ورد، مایکروسافت اکسل و مایکروسافت پاورپوینت نسخه‌های اولیه Office را تشکیل می‌دهند. در واقع مایکروسافت طراحی شده تا Office را به عنوان بستر توسعه نرم افزارهای خط مشاغل، تحت نام تجاری Office Business Applications معرفی کند. مایکروسافت آفیس در سه نسخه Desktop، نسخه تحت وب و نسخه تحت موبایل ارائه شده است که اصلی ترین و پرکاربردترین آن نسخه دسکتاپ است. این نسخه بر روی رایانه های شخصی بر روی سیستم عامل های Windows و MacOS در دسترس قرار می‌گیرد‌.

 

معرفی نرم افزار های مدرک جهانی ICDL

همان طور که گفته شد نرم افزار های ورد، اکسل، اکسس و پاورپوینت چهار نسخه از مجموعه‌ی آفیس هستند که در مدرک جهانی icdl تسلط بر روی آن‌ها با عنوان سواد کامپیوتری شناخته می‌شود. بنابراین بهتر است در ادامه به هر کدام از آن‌ها اشاره شود.

 

نرم افزار ورد

در اولین قدم از آموزش icdl سراغ ورد را بگیرید. پیشرفت پلتفرم‌ ها باعث شده تا بسیاری از کاربران به سوی موبایل کشیده شوند. به همین دلیل است که نرم افزارهای مایکروسافت تصمیم گرفته‌اند با حفظ قابلیت‌ها مجموعه‌ی خود را به اندروید بیاورند‌. بدون شک یکی از پرکاربردترین برنامه‌های آفیس، نرم‌افزار ورد است. مطمئنا هنگام تایپ یک متن، نوشتن یک جمله کوتاه یا مقاله های طولانی، انتخاب اول بسیاری از افراد word است. این نرم‌افزار عین قابلیت‌های فراوان در هنگام تایپ، رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که به میزان آشنایی که با آن دارید می‌توانید از قابلیت‌هایش برخوردار شوید که برخی از آنها عبارتند از:

 

• در این برنامه امکان خواندن فايل های متنی با فرمت های مختلف فراهم شده است.

 

• همچنین فرمت متون در آن هنگام باز کرون برنامه تغییر نکرده و می‌توانید آن را بدون تغییر مطالعه کنید.

 

• دیگر قابلیت های متنوع این نرم‌افزار در آموزش icdl به شما امکان ویرایش فایل‌ها را می‌دهد.

 

• امکان تغییر فونت متن، سایز فونت، بولد یا ایتالیک کردن کلمات و عبارات از کاربردی ترین قابلیت‌ها در مایکروسافت ورد به حساب می‌آیند.

 

• حتی به شما قابلیت اضافه کردن متن، جا به جا کردن و تغییر سایز آن را نیز خواهد داد.

 

• به علاوه برای مرتب و زیباتر کردن متن، امکان قرار دادن حاشیه و قاب به نرم‌افزار اضافه شده است.

 

• از طرفی اگر بخواهید فایل های آموزشی تهیه کنید، قابلیت‌های کاربردی در بخش ویرایش مانند امکان اضافه کردن اشکال مختلف از بخش Shapes همچون اشکال مختلف هندسی مانند مستطیل، مربع، مثلث و … به شما کمک کنند.

 

• همچنین تمپلیت‌ های مختلفی را نیز برای کاربران آماده کرده‌است که می‌توانید از آن‌ها برای نوشتن نامه، گزارش یا ساخت رزومه استفاده کنید.

 

نرم افزار اکسل

نرم افزار اکسل یک برنامه طراحی شده از شرکت مایکروسافت و جزء گروه برنامه های آفیس است. در آموزش icdl بخش Excel می‌بینید که این نرم افزار از صفحات گسترده تشکیل شده است‌. این صفحات از تعداد زیادی خانه‌ کوچک به نام سلول به وجود آمده که در ردیف ها و ستون‌ها مرتب شده‌اند. داده‌های مد نظر در این سلول‌ها نوشته شده و از اسناد به وجود آمده برای سازماندهی اعداد و داده‌ها با کمک فرمول‌ها و توابع استفاده می‌شود.

 

در واقع با کمک اکسل است که فرصت دسته‌بندی، سازماندهی و محاسبه داده‌های متعددی در یک صفحه به شما داده می‌شود. بنابراین با استفاده از این نرم افزار مایکروسافت، اگر داده‌ای تغییر کند مشاهده نمای کلی اطلاعات، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری دوباره از آن، آسان‌تر خواهد بود. در موقعیت های تجاری از اکسل برای تجزیه و تحلیل کسب و کار، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات، حساب‌های مالی و گزارش عملکرد استفاده می‌شود.

 

نرم‌افزار اکسس

در ادامه آموزش icdl نوبت به پایگاه های داده می‌رسد. یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در این زمینه، نرم افزار اکسس است. در Microsoft Access که یک موتور پایگاه داده است امکان ترکیب دسترسی رابطه‌ای با یک رابط کاربری گرافیکی به علاوه ابزار های توسعه فراهم شده است. بنابراین در اکسس موتور پایگاه، داده‌ها را ذخیره می‌کند. از طرفی دیگر به طور مستقیم داده‌های ذخیره شده در سایر برنامه‌ها و پایگاه‌های داده را پیوند می‌دهد. نرم افزار اکسس همچون بانک های اطلاعاتی حجم زیادی از اطلاعات مهم را در جایی مطمئن ذخیره می‌کند.

 

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای این نرم افزار عنوان کرد، دست‌یابی سریع به داده‌ها، طبقه‌بندی، سازمان‌دهی و حتی ویرایش داده‌ها خواهد بود. در زمینه فرم های الکترونیکی که ممکن است داده‌ها از تعداد هزار و یا بیشتر از آن عبور کنند، اکسس بهترین محیط برای ذخیره سازی آن‌ها خواهد بود. به علاوه از آن جایی که با افزایش تعداد داده‌ها، امکان درصد خطا نیز افزایش می‌یابد، بنابراین تنها می‌توان از طریق برنامه اکسس این خطا را کاهش داد. هم‌چنین می‌توان ویژگی منبع باز و یا متن باز را برای اکسس در نظر گرفت. به این معنا که اگر در پایان کار متوجه اشتباه در ورود اولیه داده‌ها و برخی مسائل و فاکتورها نشده‌اید، به شما فرصت می‌دهد به‌محض یادآوری نکات ازقلم‌افتاده جدول یا فیلد جدیدی را اضافه کنید.

 

نرم‌افزار پاورپوینت

آموزش icdl آشنایی با نرم‌افزار پاورپوینت را نیز در نظر دارد. در سال 1987 بود که پاورپوینت برای ساخت اسلایدها به‌منظور ارائه مطالب ساخته شد. هدف از طراحی این برنامه ارائه هر چه زیباتر مطالب حاوی متن، عکس، ویدیو و… بوده است. بسیاری از افراد هستند که برای ارائه گزارش، درس و یا مطالب آموزشی در دوران دانشگاه، مدرسه و سرگار از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند.

 

powerpoint به شما کمک می‌کند تا در کنار زیبایی، نظم و پیوستگی را هم به مطالب خود اضافه کنید. در اولین نسخه‌های پاورپوینت تنها رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شد اما امروزه انواع رنگ‌ها، حرکت‌ها و دیگر ویژگی‌ها به آن اضافه شده است. این نرم افزار در عین کارآمد بودن، امکان ارائه‌ای اثرگذار و قدرتمند با اسلاید های زیبا را به شما می‌دهد‌. با کمک این برنامه است که شما می‌توانید در جلسات مهم و یا گاها استخدامی ارائه‌ای داشته باشید که شما را متمایز می‌کند و تاثیر ماندگاری بر ذهن‌ها بگذارد.

معرفی نرم افزار های مدرک جهانی ICDL

اهمیت مایکروسافت آفیس ها در موقعیت های شغلی

در توجیه آموزش icdl می‌توان بسیاری از کاربردها را برای مایکروسافت آفیس‌ها نام برد. در دنیایی که داشتن سواد رایانه‌ای باعث ایجاد موقعیت شغلی مناسب و اشتغال در بازار کار مدرن می‌شود، یادگیری انواع مایکروسافت‌ها ضروری خواهد بود. یکی از تخصص های لازم برای کارکنان در انجام امور اداری و سازمانی و کسانی که قصد استخدام در این حوزه‌ها را دارند، سواد رایانه ای در مهارت‌های آفیس است. این نرم‌افزارها طراحی شده‌اند تا نیازهای پایه و اساسی یک مجموعه یا سازمان را رفع‌ کنند. به دلیل این اهمیت در اداره ‌جات است که مجموعه‌ی نرم‌افزارها را Office به معنای دفتر کار نام‌گذاری کرده‌اند.

 

برای اینکه بتوانید در آموزش icdl مهارت های آفیس را یاد بگیرید، قبل از هر چیزی لازم است که تصمیم خود را برای موقعیت شغلی‌تان نهایی کنید و سپس وارد بازار کار شوید. بعد از آن نوبت به پست سازمانی می‌رسد که می‌خواهید در آن مشغول‌ فعالیت‌ شوید. در ادامه است که می‌توانید مهارت‌های لازم برای کار با نرم‌افزارهای آفیس را فرا بگیرید. علاوه بر این‌ها اگر بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشید، می‌توانید در مواقع ضروری توانایی خود را نشان دهید و از آن بهره ببرید.

 

جمع بندی

این مایکروسافت آفیس ها هستند که دنیای کامپیوتر در زمینه تولید متن‌ها و محتواهای تاثیر گذار را به اختصاص خود در آورده‌اند. چهار نسخه از آن یعنی ورد، اکسل، اکسس و پاورپوینت هستند که در مدرک icdl  نام برده شده و سطح سواد کامپیوتری افراد را نشان می‌دهد. بنابراین با یادگیری آن‌ها می‌توانید هنگام پیدا کردن موقعیت های شغلی از دیگران چند پله بالاتر قرار بگیرید و موفق شوید.

جدیدترین مطالب