بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان | بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان | بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

درس خواندن در ماه رمضان به دلیل اینکه دانش آموزان روزه هستند باید در ساعت و زمان متفاوتی انجام شود. در اینجا بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان و همچنین بهترین ساعت و زمان درس خواندن در ماه رمضان را بیان خواهیم کرد تا شما والدین عزیز و دانش آموزان چگونگی درس خواندن در ماه رمضان را یاد بگیرید.

 

روش صحیح درس خواندن در ماه رمضان

روش درس خواندن در ماه رمضان باید با سایر ماه های سال تفاوت داشته باشد.‌ ماه رمضان امسال برای آنها که فرزند مدرسه‌ای و دانش آموز دارند ماه رمضان ویژه و خاصی است. چرا که با امتحانات خردادماه دانش آموزان همراه شده و موقعیت به‌خصوصی را به‌وجود آورده است و باید بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان را انتخاب کنید. بسیاری از دانش آموزان و حتی پدر و مادرها نگران هستند و نمی‌دانند چگونه باید این همزمانی امتحانات را با روزه داری دانش آموز در ماه رمضان مدیریت کنند.

 

در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایطی مانند گرسنگی، تشنگی و ضعفی که در بدن افراد و بخه صوص دانش آموزان ایجاد می‌شود، کمی مطالعه سخت‌تر است و حتی برخی از دانش آموزان به‌طور کامل درس خواندن را در این ماه کنار می‌گذارند که کار بسیار اشتباهی است. شما با آگاهی از بهترین روش مطالعه در ماه رمضان به خوبی می‌توانید برنامه‌های درسیتان را در این ماه دنبال کنید.

 

امسال نخستین سالی است که امتحانات دانش آموزان به‌طور کامل در ماه رمضان قرار می‌گیرد اما این شرایط فعلی تا وقتی ماه رمضان از حوالی پایان اردیبهشت و خرداد عبور کند ادامه خواهد داشت و ۳-۲ سالی شرایط به همین شکل خواهد بود، پس بهتر است به جای اعتراض به در و دیوار و غرغرکردن به فکر انتخاب بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان باشید. با کمی دقت و استفاده از راهکارهای مشخص می‌توانید برنامه ریزی درس خواندن در ماه رمضان را انجام دهید. باید کمی انعطاف‌پذیر باشید و تمام تلاش‌تان را برای تطبیق با شرایط درس خواندن در ماه رمضان بکنید.

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان | بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان

درس خواندن در ماه رمضان را می توان در ساعت های مختلف انجام داد. زندگی همواره با موقعیت‌های آزمون الهی همراه است و یکی از همین آزمون‌ها امسال در برابر شما دانش آموز عزیز و خانواده‌تان قرار گرفته است. اینکه ما تا چه حد برای دین و اعتقاداتمان ارزش قائلیم و در موقعیت‌های سخت پای آن می‌ایستیم آزمونی است که حالا در برابر شما قرار گرفته است. مهم است اگر فرزندتان به سن تکلیف رسیده و باید روزه بگیرد، کمک کنید تا حتی در چنین شرایط سختی که امتحانات و درس خواندن در ماه رمضان با روزه گرفتن دانش آموزان همراه شده، روزه هایش را بگیرد و به تکلیف الهی عمل کند. مهم است که در نخستین آزمون سختی که در راه روزه داری در ماه مبارک رمضان قرار گرفته، صورت‌مسئله را پاک نکنید و روی زندگی اعتقادی و دینی برای فرزندتان سرمایه‌گذاری کنید. مهم است که از همین حالا زندگی مؤمنانه را برای فرزندتان جا بیندازید و به جای اینکه به فرزندتان بگویید روزه نگیر به او بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان را یاد بدهید.

 

برای مطالعه و درس خواندن بهتر و با کیفیت در ماه رمضان و جلوگیری از عقب افتادن در برنامه درسیتان بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید و به آن‌ها عمل کنید:

 

1. بهتر است از میان سیلی از سریال‌های ماه رمضان که بسیار وسوسه انگیز هستند، فقط یکی یا دوتای آن‌ها را انتخاب کنید؛واجب نیست که همه آن‌ها را دنبال کنید! مطمئن باشید چیزی را از دست نمی‌دهید و می‌توانید بعدا به مرور تکرارشان را ببینید.

 

2. تست زدن و مرور تست‌های زده شده یک روش عالی برای مرور مطالب درسی در این ماه است که انرژی کمی از شما می‌گیرد.

 

3. یکی از راه‌های تقویت حافظه، تلاوت قرآن است. بنابراین سعی کنید روزانه یک حزب قرآن یا حداقل یک صفحه قرآن بخوانید. این کار هم به شما آرامش می‌دهد و هم عملکرد ذهنیتان برای درس خواندن را تقویت می‌کند.

 

4. با توجه به طولانی بودن ساعات روزه و گرم‌تر شدن هوا، بهتر است در موارد غیر ضروری بیرون نروید تا کمتر انرژیتان را از دست بدهید.

 

5. حتما وعده سحری را میل کنید تا انرژی لازم برای درس خواندن را داشته باشید.

 

6. از ساعات خوابتان برای مطالعه کم نکنید و حتما خواب کافی داشته باشید.

 

7. بعضی افراد ساعات خوابشان را در این ماه تغییر داده، شب‌ها درس می‌خوانند و روزها می‌خوابند. این کار اشتباه است و ساعت بیولوژیکی بدن را به هم می‌ریزد و برگرداندن آن به حالت عادی، پس از ماه رمضان سخت می‌شود. همچنین در طولانی مدت این کار عملکرد شما را کاهش می‌دهد.

 

شب نشینی ممنوع

یکی از عادت‌های پسندیده مردم ما در ماه مبارک رمضان برپایی سفره‌های افطار و گاه شب نشینی های طولانی افطار تا سحر است. بسیاری از دانش آموزان به همراه خانواده از افطار یا پس از آن دور هم جمع می‌شوند و تا نزدیک سحر به دید و بازدید و صله‌رحم می‌پردازند که البته عادت بسیار خوبی است. اما شرایط شما دانش آموز عزیز در این ماه رمضان کمی متفاوت است. به دلیل امتحانات خرداد ماه شب نشینی برای شما ممنوع است و باید به فکر درس خواندن در ماه مبارک رمضان باشید و باید برنامه ریزی صحیح برای خواندن دروس امتحانی در ماه رمضان را انجام دهید. سعی کنید استثنائا امسال شب نشینی های طولانی مدت را فاکتور بگیرید و صرفا به حضور کوتاه در ضیافت‌های افطار خانوادگی قانع باشید. ممکن است بعضی از والدین بگویند: خب، ما در ماه رمضان به مهمانی می‌رویم و دانش آموز در خانه می‌ماند و درس می‌خواند. به هزار و یک دلیل تنها بودن در خانه باعث عدم‌ تمرکز دانش آموزان و کاهش بهره وری زمانی و درسی آنها می‌شود.

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان | بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

در این ماه، بعد از افطار به دلیل افزایش فشار و سنگینی دستگاه گوارش، مغز عملکرد بالایی ندارد، پس بهتر است بلافاصله بعد از غذاخوردن به سراغ درس خواندن نروید و حدود یک ساعت استراحت کنید و بعد شروع به مطالعه کنید. اگر بخواهیم به شما بگوییم بهترین زمان برای مطالعه در این ماه با بالاترین عملکرد مغز چه ساعتی است، مطالعه بعد از سحر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

اگر امتحانات تان با ماه رمضان تطابق پیدا کرده است باید بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان را بیابید. موضوعی که اهمیت زیادی در درس خواندن برای امتحانات همزمان با ماه مبارک رمضان دارد تغییر ساعت درس خواندن و تغییر الگوی چرخه زندگی در خانه است. در حالت عادی معمولا توصیه‌ها این است که دانش آموزان شب ها به موقع بخوابند و از زمان ابتدای صبح و طول روز برای مطالعه استفاده کنند. اما با توجه به طولانی بودن ساعات روزه داری دانش آموران در این ایام و فشار گرسنگی و تشنگی، احتمالا دانش آموزان در طول روز دچار کاهش قندخون و بالطبع کاهش تمرکز و قدرت حافظه و یادگیری می‌شوند.

 

بهترین ساعت درس خواندن در ماه رمضان

برای اینکه دانش آموزان بهترین بهروری از زمان را برای مطالعه و درس خواندن در ماه رمضان را داشته باشند سعی کنید در طول ساعات روز، به‌خصوص از حوالی ظهر تا افطار، فرزندتان مشغول خواب و استراحت شود؛ یعنی به‌صورت موقت در طول ماه رمضان، خواب شبانه او و حتی بقیه اعضای خانواده که شغلی در بیرون ندارند را به ساعات ظهر تا افطار تغییر دهید و از ساعات طول شب و ابتدای صبح تا ظهر که هنوز گرسنگی و تشنگی غلبه نکرده است برای خواندن دروس و مطالعه دانش آموز استفاده کنید.

 

البته دقت داشته باشید که اگر افطاری سنگین، پرحجم و چرب برای دانش آموزان تدارک ببینید بعد از افطار، سنگین شده و توان درس خواندن در ماه رمضان نخواهند داشت. بنابراین تلاش کنید افطاری کم‌حجم و مقوی تدارک ببینید و وعده غذایی پرحجم‌تر را به آخر شب یا هنگام سحر موکول کنید.

 

از یک ساعت بعد از خوردن سحری تا حدود ۱۲:۳۰ ظهر، بهترین ساعات برای مطالعه است. برای همین باید شب‌ها بین ساعات ۲۲:۳۰ تا ۲۳ بخوابید تا هنگام سحر که بیدار می‌شوید انرژی بالایی داشته باشید. با این برنامه به خوبی می‌توانید روزانه ۷ الی ۸ ساعت مطالعه داشته باشید.

 

درس‌هایتان را در این ساعات به‌صورت ۵ تا ۶:۳۰ / ۷ تا ۸:۳۰ / ۹ تا ۱۰:۳۰ / ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دسته‌بندی کنید. پس از آن به سراغ استراحت و عبادات خود بروید و دوباره روز بعد طبق برنامه درسیتان به همین روش ادامه دهید. بعد از افطار نیز می‌توانید تا قبل از خواب دو زمان ۶۰ دقیقه‌ای داشته باشید و بهتر است درس‌های سبک، عمومی و خوانده شده که نیاز به مرور دارند و یا مطالعات تستی خود را برای این زمان‌ها برنامه ریزی کنید.

 

بازکردن روزه برای درس خواندن در ماه رمضان

همه این توصیه‌ها را گفتیم که دانش آموزان بتوانند همراه با روزه‌داری و کسب فضایل معنوی در ماه مبارک رمضان، به اولویت‌های درسی و مطالعه دروس امتحانات شان هم برسند. اما گاهی وقت‌ها بعضی از دانش آموزان شرایط جسمی خاصی دارند و از حد معمول ضعیف‌ترند یا در بعضی از روزها امتحان سخت و خاصی دارند که شرایط را ویژه و منحصربه‌فرد می‌کند.

 

دین متعالی ما در چنین شرایطی راه‌های حلال و مشروعی را برای بازکردن روزه برای درس خواندن در ماه رمضان قرار داده است. هر چند به لحاظ اخلاقی و معنوی استفاده مکرر از این راه، دلچسب و مقبول نیست اما در موقعیت‌های اورژانسی معقول به‌نظر می‌رسد و باعث مدیریت همزمان عدم‌گناه در کنار رفع گشنگی و تشنگی برای دانش آموزان می‌شود.

 

بهتر است در این زمینه به رساله عملیه یا دفاتر مرجع تقلیدتان مراجعه کنید اما به‌طور خلاصه اغلب مراجع فردی را که از مسافت شرعی شهر خارج شده باشد را مسافر حساب می‌کنند و فرد در این شرایط می‌تواند روزه‌اش را افطار کند؛ یعنی شما می‌توانید پس از اذان صبح فرزندتان را به مسافت شرعی شهرتان ببرید و در همان‌جا او افطار کند، سپس(تا پیش از اذان ظهر) برگردید. در این صورت روزه فرزند شما شکسته شده است و می‌تواند بخورد و بیاشامد. توجه داشته باشید که برای اینکه روزه خودتان شکسته نشود کافی است در مسیر رفت و برگشت و پس از خروج از مسافت شرعی شهر همچنان از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. در این صورت روزه شما پابرجا خواهد ماند.

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان | بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان

برنامه درس خواندن در ماه رمضان

خوب است که والدین برنامه درس خواندن فرزندشان در ماه رمضان را مرور کنند همچنین بارها گفته‌ایم که درس خواندن در ماه رمضان لزوما هم به معنی نمره خوب گرفتن در امتحانات نیست زیرا فرزند شما روزه است و برنامه ریزی برای درس خواندن در ماه رمضان بسیار مشکل است. حالا در شرایطی که امتحانات با ماه مبارک رمضان همراه شده و به نوعی امتحان معنوی فرزندتان با امتحانات درسی او همزمان شده لازم نیست زیاد سخت بگذارید و روی عالی بودن نمرات تأکید کنید. برنامه ریزی برای مطالعه و درس خواندن و درک مطالب دانش آموز باید در طول سال تحصیلی انجام می‌شده و حالا به دلیل روزه گرفتن دانش آموز در ماه رمضان یکی دو نمره بالا و پایین به جایی بر نمی‌خورد.

 

همان‌طور که گفته شد بهترین ساعات مطالعه در ماه رمضان، ساعت‌های صبح است که هنوز انرژی شما افت نکرده است. در این ساعات حتی اگر به هر دلیلی باز هم حوصله درس خواندن عمیق را نداشتید، توصیه می‌کنیم خلاصه نویسی‌ها و فلش کارت‌هایتان را مرور کنید. یادتان باشد که هیچ چیزی نباید شما را از هدفتان باز دارد و یا از پیشرفتتان جلوگیری کند.

 

زمان بندی برای درس خواندن در ماه رمضان بسیار مهم است و دانش آموزی موفق خواهد شد که برنامه ریزی برای مطالعه و درس خواندن در ماه رمضان داشته باشد. در این پست بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان را برای شما دانش آموزان و والدین گرامی بیان کردیم و امیدواریم بتوانید بهترین زمان برای درس خواندن در ماه مبارک رمضان را برای خود پیدا کنید تا هم بتوانید به مطالعه کردن دروس امتحانی بپردازید و هم روزه تان را بگیرید.

جدیدترین مطالب