چگونه دماسنج بسازیم | روش ساخت دماسنج ساده

چگونه دماسنج بسازیم | روش ساخت دماسنج ساده

دماسنج یکی از پرکاربردترین ابزارهای علم پزشکی است که دمای بدن انسان را اندازه گیری می کند و روش ساخت دماسنج ساده را در این مقاله بیان خواهیم کرد. اگر نمی دانید که  چگونه دماسنج بسازیم با این بخش از سایت سماتک همراه ما باشید.

 

چگونه دماسنج بسازیم

اگر دانش آموز هستید و یا دوست دارید یک دماسنج خانگی بسازید باید بگوییم که شما هم می توانید با ساده ترین وسایل یک دماسنج خانگی ساده بسازید، که طرز کارش همانند دماسنج های معمولی باشد، و به این وسیله به اساس دماسنج از نزدیک پی ببرید. قطعا همه شما دماسنج جیوه ای یا الکی را دیده اید. هر دوی آن ها تشکیل یافته از یک مخزن پر از جیوه یا الکل است، که به یک لوله ی باریک مربوط می شود. در اثر افزایش دما حجم الکل یا جیوه بیشتر می گردد، و مایع در لوله بالا می رود. با کم شدن دما نیز مایع در لوله پایین می آید.

چگونه دماسنج بسازیم | روش ساخت دماسنج ساده

وسایل مورد نیاز برای ساخت دماسنج

دمای یک جسم ، نشان دهنده گرمی یا سردی آن است. دما را با مقیاس سانتی گراد اندازه گیری می کنند. بدن شما نسبت به میزان گرمی یا سردی یک جسم ، حساس است. تاریخ استفاده از دماسنج ها برای اندازه گیری دما به اوایل سال 1593 بر می گردد. برای اینکه بتوانید یک دماسنج ساده در خانه بسازید باید وسایل مورد نیاز برای ساخت دماسنج را تهیه کنید که عبارتند از:

 

بطری پلاستیکی

نی نوشیدنی

خمیر

الکل

آب

رنگ

چگونه دماسنج بسازیم | روش ساخت دماسنج ساده

روش ساخت دماسنج ساده

برای ساخت دماسنج به هیچ وجه عجله نکنید و باید تمام مراحل ساخت دماسنج را به درستی و یک به یک انجام دهید. طرز ساخت دماسنج ساده به صورت زیر است:

 

1. ابتدا به مقدار مساوی آب و الکل را مخلوط کنید به اندازه ای استفاده کنید که حدود یک چهارم بطری را در بر بگیرد سپس آن را داخل بطری بریزید چند قطره از رنگ را داخل بطری بریزید و مخلوط کنید.

 

2. نی را داخل بطری قرار بدهید طوری که به کف بطری نچسبد نی را با زدن خمیر در دهانه بطری ثابت کنید دهانه بطری کاملا بسته باشد که هیچ هوایی وارد آن نشود به جز باز بودن سوراخ نی. می توانید به اندازه نی درب بطری را سوراخ کرده البته باید خیلی دقت کنید که اطراف نی باز نباشد.

 

3. روی بطری را می توانید خطوطی بکشید و درجه بندی کنید که البته این تمایلی است. سپس بطری را درون ظرف آب گرم یا پشت پنجره در آفتاب قرار بدهید ببینید چه اتفاقی می افتد بعد از آن، آن را دورن ظرف آب سرد قرار بدهید می بینید مواد رنگی از نی پایین آمده است.

چگونه دماسنج بسازیم | روش ساخت دماسنج ساده

نحوه بررسی عملکرد و تست دماسنج خانگی

همانطور که محیط پیرامونی دماسنج گرمتر می شود، مایع درون آن نیز منبسط شده و به نقاط بالاتر لوله (نی) منتقل می‌شود؛ و بر عکس، وقتی که محیط پیرامونی دماسنج خنک تر می شود، مایع درون آن منقبض شده و به نقاط پایینی آن انتقال می یابد. هنگامی که مایع منبسط می شود به نی فشار وارد می کند، چون تنها مکانی است که می‌تواند به آن وارد شود. مایع نمی تواند هوا را از ظرف خارج سازد، چون آن را محکم مهر و موم کرده ایم!

 

طرز ساخت دماسنج ساده در خانه را که در کتاب علوم پایه هفتم هم موجود است در این مقاله از سایت سماتک خواندید و امیدواریم بتوانید بدون کمک معلم تان یک دماسنج خانگی ساده بسازید و بتوانید دمای بدن خود یا دوستان تان را اندازه گیری کنید.

جدیدترین مطالب