تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

به دنبال ایده هایی ناب برای تزئین راه پله ساختمان هستید؟ می خواهید کمی تنوع و خلاقیت به راه پله های تکراری و یکنواخت بسپارید؟ در ادامه این مقاله ایده های مختلفی را در دو دسته بندی ایده های کم هزینه و ایده های گران قیمت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

شما نیز می توانید بر حسب بودجه در اختیار و همینطور علایق خود یکی از ایده های جذاب زیر را انتخاب کرده و به راه پله خود روح جدیدی ببخشید!

تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

ارزان ترین  ایده های تزئین راه پله ساختمان

امروزه ایده های مختلفی برای تزئین راه پله وجود دارد. همین تنوع بالا می تواند انتخاب را برای شما سخت کند. به همین دلیل در ادامه به بررسی 6 مورد از بهترین ایده های روز خواهیم پرداخت که با هزینه محدودتری قابل اجرا هستند. این موارد عبارتند از:

 

خودتان تغییر رنگ راه پله و نرده ها را به عهده بگیرید!

اگر به دنبال ایده هایی با هزینه بالا همانند استفاده از نرده های شیشه ای مدرن و یا سنگهای گران قیمت برای تغییر کفپوش نیستید، تغییر رنگ نرده ها و قسمت زیرین پله ها می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

 

البته برای این تغییرات در راه پله های خارجی واحدها لازم است با سایر همسایه ها نیز مشورت کرده و در خصوص رنگ مورد علاقه همه به یک نقطه مشترک برسید. به این ترتیب می توانید خودتان نیز برای نقاشی نرده ها دست به کار شوید.

 

راستی در این میان بد نیست پاگردها را نیز با کفپوش های رنگی و اپوکسی خاص بپوشانید تا از خدمات کفسابی گران قیمت نیز خلاص شوید. حتی این ایده برای پارکینگ نیز قابل اجرا است. به این ترتیب دیگر نیاز نیست به دنبال قیمت کفسابی پارکینگ برای کفپوش و کاشی های قدیمی ساختمان خود باشید!

 

نقاشی ساختمان تنها با یک غلتک نیز امکان پذیر است!

روی دیوار و سقف راه پله ها به علت عبور و مرور زیاد ممکن است در طول زمان گرد و غبار زیادی بنشیند. به نحوی که رنگ سفید دیوار ها به خاکستری تبدیل شود! برای این مشکل شاید تنها خدمات نظافت منزل اسپارد کفایت نکند. اینجاست به یک نقاش ساختمان ماهر نیاز خواهید داشت!

 

چرا این نقاش ماهر خودتان نباشید؟ بله، تنها با یک غلتک می توانید نقاشی راه پله را خودتان نیز بر عهده بگیرید. البته در ابتدا لازم است اطلاعاتی در خصوص بهترین رنگ برای نقاشی راه پله و نحوه زیرسازی آن بیاموزید. پس از این آموزش با همراهی همسایه ها نیز می توانید برای تزئین راه پله خود اقدام کنید!

 

نورپردازی رویایی با ریسه ها برای راه پله های به سوی دنیای عجایب!

حتما نورپردازی های مدرن در نمای ساختمان، دیوارها و سقف واحدها را دیده اید. این نورپردازی ها این قابلیت را دارند که یک محیط عادی و تکراری را به فضایی جذاب و عجیب و غریب تبدیل کنند. پس اگر شما نیز این سبک از دکوراسیون را می پسندید بد نیست برای تزئین راه پله ساختمان از خدمات نورپردازی نیز استفاده کنید.

 

البته به علت هزینه بالای این خدمات می توانید از ریسه های ارزان قیمت نیز برای تزئین راه پله خود کمک بگیرید و آن را از گوشه و کنار نرده ها عبور دهید. اگر لوستر قدیمی خانه خود را نیز دور نینداخته باشید می توانید به تزئین راه پله کمک کنید. دستی به سر و روی لوستر قدیمی خود بکشید و آن را در پاگرد طبقه خود نصب کنید.

 

لوازم دکوری مخصوص راه پله را فراموش نکنید!

شاید تصور کنید که اکسسوری فقط برای اتاق پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب است؛ در حالی که برای تزئین راه پله ساختمان نیز می توان از اکسسوری های جذاب نیز استفاده کرد. برای مثال اگر دوست دارید پیش از خروج از ساختمان ظاهر خود را برای آخرین بار کنترل کنید، بد نیست از یک آینه قدی در راه پله استفاده کنید.

 

یا چراغ قوه هایی شبیه فانوس نیز می توانند علاوه بر کمک به تزئین راه پله هنگام رفتن برق ها نیز به کار شما و سایر همسایه ها بیایند. شما می توانید قاب های نقاشی مورد علاقه تان را نیز برای زیباتر کردن راه پله به کار ببرید. تنها نکته ای که نباید فراموش کنید، گرفتن محل عبور و مرور دیگران است. با درنظر داشتن این نکته ایده های خود پیاده سازی کنید!

 

برای راه پله ساختمان خود یک دیوار مهربانی از کتاب ها بسازید!

 

حتما دیوارهای مهربانی سطح شهر را دیده اید. شما نیز می توانید با ایجاد تغییراتی یک دیوار مهربانی برای راه پله ساختمان خود بسازید. دیواری از جنس علم و فرهنگ! برای این کار کافی است چند قفسه چوبی و یا فلزی تهیه کنید یا حتی با لوازم بلا استفاده خودتان در منزل بسازید.

 

این قفسه های کوچک را روی دیوار ورودی راه پله های ساختمان نصب کنید و کتاب هایی را که مطالعه کردید و نیاز ندارید روی این قفسه قرار دهید. به این ترتیب شما نیز می توانید از کتاب های سایر همسایه ها استفاده کنید. با همین ایده کوچک می توانید قدم بزرگی در افزایش سرانه مطالعه داشته باشید!

 

از گلدان های خود غافل نشوید!

آخرین ایده ای که بررسی خواهیم کرد، استفاده از گلدان های کوچک و بزرگ برای تزئین راه پله است. بخصوص اگر به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی علاقمند باشید، این ایده می توانید بهترین گزینه برای شما باشد.

تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

گلهای طبیعی علاوه بر اینکه به راه پله های بی روح زندگی می بخشند، در طراوت بخشیدن به هوا و محیط نیز موثر هستند. حتی رسیدگی به گل و گیاهان می تواند یک سرگرمی جذاب نیز باشد. از جمله گیاهان مقاوم برای استفاده در راه پله می توان به کراسولا، انواع کاکتوس ها، برگ عبایی و پرسیاوشان اشاره کرد.

 

گلدان های آویز دار لابه لای نرده ها نیز ایده جالبی است!

این ایده شباهت زیادی به ایده بالایی یعنی استفاده از گل و گیاه آپارتمانی دارد اما برخلاف آن اینجا می خواهیم به بررسی ایده های جالب برای طراحی گلدان بپردازیم. یکی از ایده های قدیمی که هنوز هم زیبایی خاص خود را دارد استفاده از گلدان های آویز است که راه عبور افراد در راه پله را نیز نمی گیرد.

 

با لوازم دور ریختنی برای گلدان های خود استند بسازید!

اگر در پاگرد اختصاصی واحد خود فضای کافی داشته باشید می توانید قفسه ای از گلدان ها برای خودتان ساخته و ورودی منزل را زیباتر کنید. البته این ایده بیشتر برای ساختمان های تک واحده پیشنهاد می شود زیرا به هر دلیلی ممکن است همسایه ها با شما هم نظر نباشند!

 

خب، برای این منظور می توانید از استندهای چوبی و یا پلاستیکی که در بازار فروخته می شوند استفاده کنید و یا خودتان با لوازم دور ریختنی آنها را بسازید اما چگونه؟ برای ساخت آن به تعدادی جعبه بزرگ و مقاوم نیاز خواهید داشت. حتما در انباری هر خانه ای چند جعبه باقیمانده از اسباب کشی پیدا می شود.

 

حالا جعبه ها را اندازه گرفته و به اندازه متراژ سطح آن کاغذ کادو بخرید. می توانید هر طرحی را که دوست دارید را انتخاب کرده و سطح جعبه ها را با آنها بپوشانید. سپس جعبه ها را کنار هم قرار داده و روی هریک یک گلدان قرار دهید. به این ترتیب استند ارزان قیمت اما خلاقانه شما آماده است. می توانید در خانه نیز به جای استفاده از میزهای مختلف خودتان استند برای گلدان ها بسازید!

 

تابلو شماره واحد را به یک آیتم دکوراتیو تبدیل کنید!

در بسیاری از ساختمان ها در کنار درب ورودی از سمت راه پله شماره واحدهای طبقات نیز نوشته می شود. شما می توانید همین شماره ساده را به یک تابلو جذاب تبدیل کنید. برای این کار شماره طبقه و یا واحد خود را در فونت بزرگتری بنویسید و یا پرینت بگیرید.

 

سپس آن را قاب کرده و اطراف شماره را با گل، مروارید، نگین و هر چیز دیگری که دوست دارید تزئین کرده و روی دیوار راه پله بزنید. برای یکدست شدن ظاهر ساختمان می توانید ایده خود را با سایر همسایه ها نیز در میان بگذارید!

 

با برچسب و یا نقاشی دیواری به راه پله رنگ ببخشید!

یک ایده جالب و کم هزینه دیگر برای تزئین راه پله ساختمان استفاده از برچسب های آماده است. شما می توانید این برچسب ها را در طرح های مختلف همانند طرح منظره های طبیعت، طرح های گرافیکی، گلهای رنگی و در بسیاری مدلهای دیگر بیابید.

 

اگر نقاشی تان خوب باش به جای استفاده از برچسب های آماده با داشتن یک قلم موی خودتان نیز می توانید طرح هایی را روی دیوار راه پله پیاده سازی کنید. استفاده از شابلون ها نیز می تواند شما را در ساخت طرحی با نظم بیشتر یاری کند.

 

از روبان های رنگی برای تزئین نرده ها استفاده کنید!

حتما تزئین نرده ها با دسته گلهای گرد و روبان های رنگی را در مراسم کریسمس دیده اید. شما نیز می توانید از این ایده برای زیباسازی راه پله در مناسبت های مختلف مانند عید نوروز استفاده کنید. حتی می توانید همیشه این روبان ها را روی نرده ها رها کنید.

 

البته باید به یک نکته مهم در خصوص ایمنی توجه کنید. روبان ها نباید از نرده ها آویزان شده و روی پله ها قرار بگیرند. این بی دقتی ممکن است برای ساکنان بسیار خطر آفرین باشد. حتی اگر بخواهید در منزل دوبلکس نیز از این ایده استفاده کنید باید حتما این نکته را در خاطر خود داشته باشید!

 

ایده های لوکس برای تزئین راه پله ساختمان

در قسمت پیشین به بررسی ایده های ساده تر پرداختیم. ایده هایی که با هزینه محدود و بدون استفاده از خدمات ویژه و یا کمک گرفتن از متخصصین خودتان نیز می توانید پیاده سازی کنید. در این بخش ایده های لوکس و پرهزینه تری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

معمولا از این ایده ها در تزئین راه پله های داخلی واحد و در ساختمان های دوبلکس استفاده می شود اما شما با کسب رضایت ساکنین کل ساختمان می توانید این ایده ها را در راه پله بیرونی و اصلی ساختمان نیز اجرا کنید. حالا بیایید به بررسی هریک از این ایده ها بپردازیم:

 

تزئین راه پله را با نرده های شیشه ای تکمیل کنید!

از آغاز پیدایش بشریت تا به امروزه شیشه و مصنوعات آن نشانه ای از خلوص و شفافیت بوده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان از شیشه های ساده، تراشیده و حتی رنگی برای ساخت پله و همینطور نرده استفاده می شود.

 

این شیشه ها با داشتن ویژگی های بخصوص می توانند وزن بالا را تحمل کنند. از طرفی زیبایی خاصی نیز به محیط می بخشند. معمولا از پله و نرده های شیشه ای برای تزئین راه پله داخلی واحدها، دکوراسیون شرکت و مراکز خرید استفاده می شود.

 

اما چطور بهترین شیشه را برای تزئین راه پله انتخاب کنیم؟ هر چقدر قطعه های شیشه تعداد بریدگی و درز کمتر داشته باشند، مرغوب تر هستند. پس اگر به دنبال گزینه ای ایده آل برای راه پله شیشه ای هستید، بروید سراغ شیشه هایی یکدست و صاف!

 

البته این ایده لوکس چندین ایراد نیز به همراه دارد. اولین مورد ترس از پا گذاشتن روی شیشه است. پس بهتر است برای محیط های پرتردد به فکر ایده های دیگری باشید. از طرفی نظافت پله های شیشه ای نیز کاری وقت گیر است به همین دلیل لازم است از خدمات نظافت منزل اسپارد کمک بگیرید. زیرا به تنهایی نظافت و گردگیری آنها امکان پذیر نیست!

 

بهترین جایگزین برای شیشه، چوب فرزند طبیعت است!

استفاده از پله و یا نرده های چوبی می تواند بهترین ایده برای تمامی دوران ها باشد. فرقی نمی کند در سال 1800 میلادی باشید و یا سال 2022 در هر دو زمان ها چوب متریالی لوکس و اعیانی محسوب می شود. به همین دلیل می توانید بر اساس ترکیب رنگی منزل خود بهترین رنگ چوب را برای تزئین راه پله ساختمان خود انتخاب کنید.

 

علاوه بر موارد بالا چوب حس گرمی و صمیمیت نیز به فضای داخلی منزل می بخشد. به همین دلیل می توانید این ایده را با سایر ایده ها مانند شیشه ترکیب کنید. راه پله های چوبی با نرده های شیشه ای یکی از بهترین انتخاب ها برای هر محیط هستند!

تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

این بار عصر فلزات را مهمان منزل خود کنید!

در ادامه بررسی متریال های مختلف پس از شیشه و چوب نوبت به فلزات می رسد. استفاده از فلزات پس از سال 1990 با سبک دکوراسیون صنعتی پا به دنیای طراحی داخلی ساختمان ها نهاد. شما نیز بسته به سلیقه و سبک دکوراسیون منزل خود می توانید از نقوش مختلف فلزات لابه لای پله ها استفاده کنید.

 

حتی می توانید خود نرده ها را نیز از فلزات با طرح فرفورژه انتخاب کرده و برای تزئین راه پله ساختمان از ایده های نو و مینیمال استفاده کنید. علاوه بر ظاهر زیبا فلزات با امکان اجرا در ابعاد کوچک برای ساخت پله و راه پله در محیط های کوچک بسیار کاربردی هستند.

 

اگر به محیطی لوکس علاقمند هستید، از سنگهای گران قیمت غافل نشوید!

اگر هیچ یک از متریال های چوب، شیشه و فلز را دوست ندارید و برای تزئین راه پله ساختمان ایده لوکس تری می خواهید، بروید سراغ سنگهای راه پله! با بکار بردن کفپوش های سنگی می توانید از خدمات کفسابی استفاده کنید بدون اینکه زحمت نظافت را خودتان به تنهایی بکشید.

 

برای یکدست شدن ظاهر ساختمان از ورودی خیابان تا دم درب ورودی واحد، می توانید علاوه بر راه پله برای پارکینگ نیز از سنگهای لوکس استفاده کنید. برای نظافت این سنگها نیز بروید سراغ کفسابی ساختمان اما آیا شما نیز نگران قیمت کفسابی پارکینگ هستید؟ کافی است به سایت اسپارد مراجعه کرده و بهترین خدمات را با منصفانه ترین قیمت دریافت کنید!

تزئین راه پله ساختمان با چند ایده جذاب و کاربردی

کتابخانه لوکسی برای راه پله داخلی طراحی کنید!

در قسمت پیشین و در بررسی ایده های مقرون به صرفه نیز به طراحی دیوار مهربانی کتاب اشاره کردیم. این بار می خواهیم با کمی هزینه بیشتر کتابخانه لوکس تری را برای خانه های دوبلکس طراحی کنیم. برای این منظور می توانید قفسه هایی را در پاگرد پله ها درست کنید و از کمبود جا برای قرار دادن کتابها خلاص شوید.

 

پس از طراحی کتابخانه می توانید از نجار و نقاش ساختمان نیز کمک بگیرید. علاوه بر طراحی کتابخانه می توانید از فضای زیر پله ها نیز برای قرار دادن کتابهای خود کمک بگیرید. به این ترتیب راه پله خود را به یک کتابخانه طبقه ای تبدیل کنید!

 

از راه پله خود یک کمد بزرگ بسازید!

با کمک گرفتن از معماران و نیروهای خدماتی خبره می توانید قسمت زیریان راه پله داخلی منزل خود را به یک کمد بزرگ برای نگهداری لباسها، کفشها و بسیاری دیگر از لوازم تبدیل کنید. اگر در منزل خود انباری نداشته باشید این ایده می توانید به عنوان انباری لوازم سفر و پیک نیک و یا به عنوان انبار مواد غذایی خشک مورد استفاده قرار بگیرد.

 

البته اجرای این ایده نیازمند بازبینی نقشه منزل نیز است تا با خالی کردن قسمت زیرین پله ها آسیبی به بنای اصلی وارد نشود. معمولا ایجاد کمد زیر پله ای در راه پله های چوبی بیشتر امکان پذیر است.

 

ساخت فضای سبز تزئین راه پله شما را تکمیل می کند!

در قسمت های پیشین نیز تزئین راه پله با قرار دادن گلدان های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم اما این بار می خواهیم فضای سبز و آبنمایی در کنار راه پله ها طراحی کنیم. این ایده معمولا برای تزئین راه پله های فلزی رایج تر است.

 

در قسمت خالی زیر راه پله یک باغچه کوچک ایجاد کنید و گیاهان آپارتمانی مورد علاقه خود را در آنجا بکارید. برای تزئین باغچه کوچک خود می توانید از آبنماها و سنگ های تزئینی نیز کمک بگیرید. به این ترتیب می توانید روح تازه ای به راه پله های بی روحو فلزی ببخشید.

 

ایده مورد علاقه شما برای تزئین راه پله ساختمان کدام است؟

در این مقاله بهترین ایده های روز برای طراحی دکوراسیون راه پله را مورد بررسی قرار دادیم که هم گزینه های مقرون به صرفه و هم موارد لوکس را شامل می شد. از بین این موارد ایده مورد علاقه شما کدام یک است؟ شما کدامیک را برای راه پله منزل یا آپارتمان خود انتخاب می کنید؟

جدیدترین مطالب