ملزومات مورد نیاز برای سالن های پرورش طیور کوچک بلدرچین

ملزومات مورد نیاز برای سالن های پرورش طیور کوچک بلدرچین

پرورش بلدرچین به دلیل افزایش شناخت مردم از خواص گوشت و تخم بلدرچین در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است. با توجه به محدودیت های جهاد کشاورزی برای سالن های پرورشی که اجازه ی مجوز به واحدهایی با کمتر از 10 هزار بلدرچین داده نمیشود، مراکز پرورش بدون مجوز بسیاری در سراسر کشور دائر شده است.

 

در این مقاله به بررسی ابزارهایی که در این مکان ها استفاده از آنها بسیار نیاز است و از الزامات می باشد خواهیم گفت. از اهمیت استفاده از پرکن بلدرچین تا سیستم های سرمایشی و گرمایشی و سیستم های نگهداری این طیور خواهیم نوشت.

ملزومات مورد نیاز برای سالن های پرورش طیور کوچک بلدرچین

هدف از پرورش بلدرچین :

ابتدایی ترین پرسش از کسب و کارهای مرتبط با پرورش بلدرچین این می باشد که هدف از پرورش بلدرچین در این واحد های پرورشی چیست ؟

 

سه هدف اصلی بدین منظور در نظر گرفته میشود :

– تولید تخم بلدرچین

– تولید پرورش گوشتی

– تولید پرورش مولد

 

هر کدام از اهداف مطرح شده نیازمند تجهیزات و نحوه ی سفارش خاصی می باشد که عدم توجه به آنها سبب کاهش راندمان تولیدی خواهد شد. به صورت خلاصه به بررسی روش های تولیدی اشاره شده خواهیم پردخت .

 

– تولید تخم بلدرچین :

کارشناسان حوزه ی تغذیه لقب بمب پروتئین را به تخم بلدرچین داده اند. با توجه به پروتئین بالایی که تخم بلدرچین دارد، ورزشکاران علاقه ی بسیاری به مصرف آن دارند و مصرف این نوع از تخم طیور پرورشی بخصوص در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. با افزایش این تقاضا نیاز برای تولید نیز افزایش یافته است.

 

با توجه به نوع تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین تخم گذار ، می توان گفت که این روش ساده ترین روش بین روش های پرورش بلدرچین می باشد که بیشتر کارهای آن به صورت مکانیزه انجام میشود.

 

در پرورش بلدرچین تخم گذار از قفس های بلدرچین استفاده میشود که دارای سیستم ابرسانی و غذارسانی اتوماتیک بوده ، سیتی مخصوصی برای جمع اوری تخم و جمع آوری فضله دارد و از سویی دیگر نیز می توان از آنها به صورت طبقه بندی شده نیز استفاده کرد و در نتیجه در فضایی کوچک مقدار بیشتری تخم نگهداری کرد.

 

– پرورش بلدرچین گوشتی :

این نوع پرورش به مکان بزرگتری نسبت به پرورش بلدرچین تخم گذار نیاز دارد. دلیل این امر نیز ، نیاز به پریدن و دویدن در بلدرچین می باشد. از جمله مواردی که میتواند در افزایش کیفیت گوشت این پرنده و خوشطعم شدن گوشت ان تاثیر داشته باشد همین فعالیت بالای پرنده می باشد که پرورش دهنده باید چنین شرایطی را برای پرنده مهیا کند.

 

– پرورش بلدرچین مولد :

واحد های پرورشی بزرگ ، سالنی مجزا برای پرورش بلدرچین مولد دارند. در این سالن ها بلدرچین های ماده و نر به تعدادی مشخص در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا با جفت گیری مناسب شرایط را برای تولید تخم نطفه دار مهیا کنند. این واحد ها از این تخم های نطفه دار به منظور تولید جوجه 1 روزه استفاده کرده و یا به صورت آزاد در بازار آنها را بفروش می رسانند.

ملزومات مورد نیاز برای سالن های پرورش طیور کوچک بلدرچین

ابزارهای مورد نیاز برای پرورش :

پس از این که نوع پرورش مشخص شد ، باید اقدام به خرید و راه اندازی ابزارهای مورد نیاز سالن پرورش کرد. توجه کنید که پیش از اتمام اماده سازی سالن به هیچ وجه اقدام به جوجه ریزی در سالن نکنید چرا که با توجه به بیماری های بسیار موجود برای طیور پرورشی ، امکان وارد شدن خسارت بالا محتمل می باشد.

 

سیستم های گرمایشی مختلفی در سالن های پرورش بلدرچین مورد استفاده قرار میگیردجت هیتر مرغداری از جمله ی این سیستم های گرمایشی می باشد که هزینه ی پایینی را در مقابل راندمان بالا ارائه می دهد. جت هیترهای مرغداری در نمونه های بدون دودکش و دودکش دار به بازار عرضه میشوند که راندمان نمونه های بدون دودکش نزدیک به 100 درصد و نمونه های دودکش دارد نزدیک به 50 درصد می باشد. در نمونه های بدون دودکش مواد و گازهای الوده ی تولید شده توسط دستگاه به بیرون از سالن منتقل نخواهد شد و از این رو باید سالن پرورش از سیستم تهویه بسیار قوی ای بهره مند باشد وگرنه امکان رخ دادن خسارت صددرصدی حتمی می باشد.

 

در نمونه های دودکش دار درصد بالایی از الودگی های تولید شده به بیرون از سالن منتقل میشود و از این رو این دستگاه ها برای محیط هایی که سیستم تهویه مناسبی ندارند گزینه ی مناسبتری است. البته توجه کنید که دستگاه های جت هیتر دودکش دار فقط 50 درصد راندمان کاری دارند ، چرا که 50 درصد از گرمای تولیدی همراه با الودگی در ابتدای پرورش به بیرون از سالن منتقل خواهد شد.

 

سیستم های تهویه و سرمایشی شامل انواع فن ها و هواکش های مرغداری می باشد . این سیستم ها در قسمت های مختلفی از سالن بسته به نیاز هوایی سالن انتخاب شده و نصب میشوند. روش های انتخاب با توجه به تعداد طیور داخل سالن ، ارتفاع سقف ، طول سالن ، نوع پرورش و … متفاوت می باشد.

 

سیستم های سرمایشی نیز شامل نصب دیواره پد سلولزی در ورودی هوای سالن می باشد. این پدها با توجه به توان جذب بالای آب ، پس از عبور دادن هوا از آنها، هوای خنک را وارد سالن می کنند که این هوا با استفاده از سیستم تهویه در داخل سالن چرخیده و از هواکش های انتهایی سالن به بیرون منتقل میشوند.

 

از سایر تجهیزات مرغداری مورد نیاز می توان به پرکن ها ، دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و … اشاره کرد. پرکن بلدرچین وسیله ای مخصوص به منظور جداکردن پر بلدرچین بدون آسیب به لاشه می باشد.

 

این دستگاه در ظرفیت های مختلفی تولید میشود که امکان پرکنی از تعداد بالایی از بلدرچین ها را در یک دوره ی 3 تا 5 دقیقه ای دارا می باشد. در فرایند استفاده از این دستگاه ها پس از ذبح ، لاشه کمی خیس شده و در داخل دستگاه قرار میگیرند و دستگاه با چرخاندن سینی انتهایی ، سبب میشود که لاشه به ابزارهایی به نام انگشتی پرکن برخورد کرده و طراحی شیارهای این انگشتی باعث پروکی طیور خواهد شد.

 

علاوه بر پرکن سیستم های بسته بندی اتوماتیک نیز میتواند کمک بسیاری به آماده سازی سریع و استاندارد فراورده های این پرنده برای ارائه به بازارهای خرد کند.ذکر این نکته ضروری است که اگر واحد تولیدی مجوز رسمی نداشته باشد، امکان بسته بندی و ارائه ی مستقیم محصولات به بازار را نخواهد داشت و باید با استفاده از واسطه ها و مراکز کشتارگاهی مخصوص اقدام به ارائه ی محصولات خود به بازار کند .

 

نتیجه گیری :

در این نوشته به صورت خلاصه ای به بررسی روش های پرورش بلدرچین و همینطور تجهیزات مورد استفاده سالن های پرورش بلدرچین پرداختیم . پیش از اغاز به پرورش این پرنده، از تعداد واحد های تولیدی منطقه ی خود و نیاز بازار در ان منطقه اطلاع کسب کنید تا احیانا به دلیل اشباع تولید در منطقه ، نیازمند هزینه ی بالا برای انتقال محصولات خود به مسیر هایی دورتر را نداشته باشید.

جدیدترین مطالب