دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی خطه شیراز است که در اینجا طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی را به شما آموزش خواهیم داد. طعم لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی بسیار مطبوع است، به علاوه هنگامی که آن را با سالاد شیرازی یا ترشی سرو کنید. اگر لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی را برای میهمانی‌ها سرو می‌کنید، همانطور که ذکر شد، می‌توانید در کنار آن به جای گوشت قرمز، مرغ نیز قرار دهید. در صورت تمایل طعم این غذا با ماهی سرخ شده نیز مطبوع خواهد بود. غذا‌های سنتی که در گوشه و کنار کشورمان طبخ می‌شود، اغلب مزه لذیذی دارند و اگر قصد دارید که برنامه غذایی خود را متنوع کنید، گزینه‌های بی‌نظیری هستند. لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و معتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است.

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

مواد اولیه پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

به منظور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی برای چهار الی شش نفر، به دو الی دو و نیم ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در جدول زیر ذکر شده است، نیاز خواهید داشت.

 

لوبیا چشم بلبلی 250 گرم
برنج 750 گرم
شوید خشک 4 الی 6 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری

گوشت قلقلی به میزان لازم
روغن و نمک به میزان لازم

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

برای پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی با ما همراه باشید. آب لوبیا را دور بریزید و آن را در قابلمه قرار دهید. مقداری آب اضافه کنید تا حدود دو بند انگشت روی لوبیا آب باشد و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. اگر پس از آنکه آب تبخیر شد، لوبیا هنوز نپخته بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. اگر از زودپز برای پخت لوبیا استفاده نمایید، به زمان کمتری نیاز خواهد بود.
زمانی که لوبیا پخت، آن را در آبکش بریزید و با مقداری آب سرد بشویید.
مقداری آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. میزان آب باید به اندازه ای باشد که هنگام اضافه کردن برنج، روی آن را کاملا بپوشاند.
زمانی که آب به جوش آمد، یک الی دو قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید.
زمانی که آب و روغن به جوش آمد، آبی که برنج را در آن خیس کرده بودید، دور بریزید. سپس برنج را به آب و روغن در حال جوش اضافه کنید.
صبر کنید تا خامی مغز برنج از بین برود، آنگاه آن را در همان آبکشی که حاوی لوبیا است، بریزید و به آرامی اندکی بهم بزنید تا برنج و لوبیا مخلوط شوند.
کف قابلمه لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی مقداری روغن بریزید و سیب زمینی ورقه شده یا مقداری نان قرار دهید. سپس مقداری پلو و لوبیا بریزید و مقداری شوید روی آن بپاشید، همین ترتیب را تا اتمام برنج و لوبیا تکرار کنید.
یک دم کنی روی قابلمه قرار دهید و درب آن را ببندید. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و پس از 12 دقیقه از شعله پخش کن استفاده کنید.
زمانی که برنج دم کشید، مقداری روغن روی لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی بدهید و پس از چند دقیقه که روغن آب شد، سرو کنید.
برای ته دیگ لوبیا پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده می توانید از کاهو و یا سیب زمینی استفاده کنید, مقداری روغن در قابلمه بریزید سپس یک لایه از کاهوها را در کف قابلمه بگذارید و یک ردیف از برنج را بر روی کاهو ها بریزید سپس مقداری از مخلوط مواد گوشتی را بر روی برنج بریزید و این مراحل را همین طور ادامه دهید تا برنج و مخلوط مواد گوشتی تمام شود. سپس باقی مانده کره را آب کنید و بر روی پلو بریزید و به مدت 45 دقیقه اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

هنگام سرو برنج مقداری از آن را بردارید و زعفران دم کرده را به آن اضافه و برنج زعفرانی تهیه کنید. سپس مابقی برنج را در دیس بکشید و با برنج زعفرانی تزیین نمایید.

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

نکات طبخ لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

برای پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی می توانید از شوید خشک نیز استفاده کنید 50 گرم شوید برای 1 کیلو برنج مناسب است. شوید خشک را 1 ساعت قبل از پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی در مقداری آب خیس کنید سپس موقع دم کردن برنج, شوید را در لا به لای برنج بریزید.
لوبیا پلو شیرازی مقداری چرب تر از بقیه پلو ها سرو می شود و طعم لذیذ و بی نظیری دارد.
مدت زمان خیس کردن برنج بستگی به نوع برنج دارد.
می توانید لوبیا پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده را به صورت دمی و یا برنج کته ای بپزید که روش دمی این غذا خوشمزه تر است.
مقداری از مخلوط مواد گوشتی را می توانید نگه دارید و بعد از اینکه پلو را در ظرف کشیدید مقداری از مواد گوشتی را بر روی پلو بریزید.

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

می‌توانید از شوید تازه نیز استفاده کنید، در این صورت به ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم از این سبزی نیاز است. میزان شویدی که در این غذا استفاده می‌کنید، به سلیقه شما بستگی دارد. بنابراین در صورت تمایل میزان آن را افزایش یا کاهش دهید.
زعفران برای تزیین این غذا استفاده می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
برنج را پنج الی شش ساعت قبل از طبخ غذا، ابتدا کاملا بشویید و سپس در مقداری آب و نمک خیس کنید. به طوریکه آب سطح برنج را بپوشاند.
لوبیا چشم بلبلی را نیز باید قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن از بین برود و سریعتر نیز بپزد. برای این منظور از ۱۰ ساعت قبل باید لوبیا را شسته و در مقداری آب خیس و در طی این ۱۰ ساعت چندین مرتبه آب لوبیا را عوض کنید.
از آنجا که هنگام خیس کردن برنج به آن نمک اضافه کرده اید، نیازی نیست در مرحله سوم به آب جوش نمک اضافه کنید.
پس از آنکه در مرحله نهم روغن به برنج اضافه کردید، آن را زمان زیادی روی حرارت نگذارید. زیرا در اینصورت روغن گرم شده، به سمت کف قابلمه حرکت می‌کند و چربی آن در برنج باقی نمی‌ماند.

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

برای مجالس می‌توانید، خوراک مرغ تهیه کنید و در کنار لوبیا پلو شیرازی سرو کنید.
برای طبخ لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی که مجلسی است، به ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده قلقلی شده نیاز دارید. یک عدد پیاز کوچک را رنده و با گوشت مخلوط کنید. مقداری نمک و فلفل اضافه کرده و از گوشت کوفته ریزه درست کنید. سپس آن‌ها را در مقداری روغن تفت دهید. زمانی که برنج را آبکش کردید، کوفته‌ها را همراه با شوید، مابین برنج بپاشید.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 60 دقیقه
و زمان پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه میباشد .
لوبیا پلوی شیرازی با گوشت چرخ کرده را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه لوبیا پلو شیرازی برای 4 الی 6 نفر مناسب میباشد .

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی

خواص لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی با گوشت قلقلی خواص بسیار زیادی برای معده دارد « لوبیا چشم بلبلی » و نوعی از ان را لوبیای گل » گویند . در كتب طب سنتی با نام « لوبیای بلدی » و به هندی « لوبا » گفته میشود. به فرانسوی Dolic a oeil noer یا Oolique a oeil noir و به انگلیسی Catjang, Cow pwas , Black eye pea گفته می شود.

گیاهی است از خانواده بقولات و تا حال ۲۰ گونه مختلف از ان شناسایی شده است. گونه معروف و معمول ان كه برای مصرف میوه و ثمر ان به طور سبز یا خشك كاشته می شد. دارای نام علمی Hassk vigna sinensis ( L ) savi. Ex می باشد.

سابقا این گیاه را گیاه شناسان در جنس Dolichos طبقه بندی می نمودند ولی فعلا معمول استكه ان را در جنس Vigna می گذارند . در تعدادی از مدارك V.catjang را به عنان نام اصلی ذكر می كنند و در عده ای نیز V. cylindrica و بقیه به عنوان نام های مترادف می اوردند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب