آمپول تری فلوپرازین برای چیست | عوارض و موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین

آمپول تری فلوپرازین برای چیست | عوارض و موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین

آمپول تری فلوپرازین برای چیست

آمپول تری فلوپرازین برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شود و موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین بسیار گسترده و توسط پزشک باید تجویز گردد عوارض آمپول تری فلوپرازین مثل هر داروی دیگری چند مورد است که در ادامه به شما خواهیم گفت که آمپول تری فلوپرازین برای چیست. اختلالات روانی از بیماری‌های روحی-روانی است که به مرور زمان فرد را از داشتن یک زندگی اجتماعی سالم محروم می‌کند. در این شرایط نه تنها بیمار بلکه اطرافیان او هم تحت تاثیر مشکلات روانی قرار گرفته و صدمه می‌بینند. برای کنترل بیماری‌ها و اختلالات روانی مثل روان پریشی داروهای مختلفی وجود دارد که پزشک با توجه به میزان ضعف یا شدت بیماری ممکن است هرکدام را برای فرد مبتلا تجویز کند.

 

روان پریشی چیست؟

روان پریشی وضعیتی است که در آن فرد وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی بیمار دچار توهم شده و چیزهایی را احساس می‌کند که واقعیت ندارد. این بیماری در شکل‌های مختلفی می‌تواند بروز می‌کند. اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی برخی از انواع بیماری‌های روان پریشانه هستند. شاید این سوال برایتان پیش آید که چه چیز باعث می‌شود فردی به این بیماری‌ها دچار شود. پاسخ چندان دقیق برای این سوال وجود ندارد. مصرف الکل و مواد مخدر، ضربه‌های شدید مغزی و روانی، عوامل ژنتیکی و سکته‌های مغزی همگی می‌توانند از دلایل بروز روان پریشی در افراد باشند. خوشبختانه داروهایی با اسامی مختلف وجود دارند که می‌توانند میزان توهمات و هذیان گویی‌ها را کاهش داده و تفکر و رفتار فرد مبتلا را پایدار کنند. یکی از این داروها تری فلوپرازین است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

 

آمپول تری فلوپرازین چیست

آمپول تری فلوپرازین (Trifluoperazine) از داروهای ضد روان‌پریشی است که برای درمان اضطراب یا اختلالات روان درمانی مانند اسکیزوفرنیا استفاده می‌شود. این دارو در کنترل اضطراب، سرگیجه و تهوع نیز کاربرد دارد. اگرچه مصرف آمپول تری فلوپرازین می‌تواند علائم اختلالات روانی را کاهش دهد، اما این دلیل بر استفاده خودسرانه از آن نیست. تری فلوپرازین باید حتما توسط پزشک تجویز شود.

 

نام دیگر آمپول تری فلوپرازین

Stelazine

آمپول تری فلوپرازین برای چیست | عوارض و موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین

عوارض آمپول تری فلوپرازین

یبوست، خشکی دهان، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر وزن، تاری دید، بی‌اشتهایی، اختلال در خواب، ضعف عضلانی، خارش پوست، اختلال در قاعدگی، اختلالات جنسی

 

تداخل دارویی آمپول تری فلوپرازین

الکل، داروهای خواب‌آور، داروهای مسکن و ضد درد، داروهای ضد سرفه، داروهای ضد اضطراب و افسردگی

 

مقدار و نحوه مصرف آمپول تری فلوپرازین

میزان دقیق مصرف این دارو به دلیل حساسیت بالایی که دارد حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول میزان مصرف اولیه این دارو برای بیماران مبتلا به شیزوفرنی ۲ تا ۵ میلی‌گرم در روز و به صورت خوراکی است. البته بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شدید ممکن است به دوزهای بیش از ۱۵ میلی‌گرم در روز نیاز داشته باشند تا علائم خود را کنترل کنند.

آمپول تری فلوپرازین برای چیست | عوارض و موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین

موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین

در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته‌اید این دارو را مصرف نکنید.
این دارو ممکن است خطر مرگ در افراد مسن را افزایش دهد. بنابراین این افراد حتما باید با نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.
در صورتیکه دچار بیماری‌های مرتبط با مغز استخوان، بیماری کبد، اختلال در سلول‌های خونی (کم خونی یا پلاکت پایین خون) یا خواب‌آلودگی و اختلال در تنفس هستید نباید از این دارو استفاده کنید.
این دارو نباید برای طولانی مدت استفاده شود چراکه ممکن است باعث بروز اختلالات حرکتی در بیمار شود.
در صورتیکه سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل تومور مغزی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، اختلال کبدی، سرطان سینه، تشنج، صرع، انسداد دستگاه گوارش و بزرگی پروستات داشته‌اید، این دارو را با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف کنید.
اگر شرایط شما به گونه‌ای است که در معرض هوای بسیار گرم یا سرد قرار دارید، قبل از مصرف دارو با پزشک در این زمینه صحبت کنید.
اگر در هنگام مصرف تری فلوپورازین باردار شدید، مصرف آن را بدون مشاوره دکتر خود متوقف نکنید.
این دارو در دوران شیردهی نباید مصرف شود.
دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوره درمان باید کامل شود.
فهرست کلیه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. چرا که ممکن است برخی از داروها با داروی تری فلوپورازین تداخل داشته باشد.
در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن، آن را میل کنید؛ ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد فقط آن نوبت را مصرف کنید و از دو برابر کردن آن خودداری کنید.
در صورتیکه با مصرف این دارو هیچ‌گونه بهبودی برای شما حاصل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. شاید به تغییر دارو و یا تغییر میزان مصرف آن نیاز داشته باشید.
قطع این دارو نباید به صورت ناگهانی باشد.
ضمن مصرف آمپول تری فلوپرازین در انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری بالا دارد (مانند رانندگی) احتیاط کنید.
وقتی در خارج از منزل هستید لباس محافظ و کرم ضدآفتاب (SPF 30 یا بالاتر) بپوشید.

 

آمپول تری فلوپرازین در بارداری باید توسط دکتر نسخه شود و برای شما استفاده گردد توصیه می گردد از موارد مصرف آمپول تری فلوپرازین غافل نباشید و همچنین عوارض آمپول تری فلوپرازین در بارداری را مرور کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب