مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

پروستات مردان 40 ساله و بالاتر ممکن است به دلایل مختلفی بزرگ شود که مواد غذایی کوچک کننده پروستات نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند اگر می خواهید بهترین مواد غذایی برای کوچک شدن پروستات تان را بیابید با ما همراه باشید. درمان های متعددی برای کوچک کردن پروستات از قبیل درمان های طبیعی و تغییر سبک زندگی وجود دارد که به بهبود علائم BPH کمک می کند.

 

مواد غذایی کوچک کننده پروستات

کوچک شدن پروستات با خوردن برخی از غذا انجام می شود اگر به تازگی سونوگرافی پروستات انجام داده اید و دچار بزرگی پروستات هستید توصیه می شود از مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان استفاده کنید.

مردانی که با علائم بزرگ شدن پروستات که به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود، مانند مکث در ادرار، تکرر ادرار شبانه، و جریان ضعیف ادرار مواجه هستند، گزینه های مختلفی برای کمک به کوچک شدن غده پروستات و بهبود شرایط خود در اختیار دارند. برخی از این گزینه ها شامل داروهایی برای بزرگی پروستات هستند که می تواند برخی عوارض جانبی ناخوشایند را به همراه داشته باشد و همچنین درمان های طبیعی و گیاهی نیز در دسترس هستند.

ایجاد تغییرات در سبک زندگی یکی از روش های طبیعی است که می توانید برای کوچک شدن اندازه پروستات مد نظر قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که می توانید علائم یک پروستات بزرگ شده را تجربه کنید، بدون این که در واقع این اتفاق رخ داده باشد و بالعکس. در هر صورت، مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره شده است می توانند به همراه درمان های طبیعی دیگر مانند ورزش منظم، حفظ وزن سالم، حفظ تعادل هورمون ها، مصرف مکمل های طبیعی، و محدود کردن محرک هایی مانند الکل و کافئین، هم از سلامت پروستات و هم سلامت دستگاه ادراری شما پشتیبانی خواهد کرد.

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

سبزیجات بهترین کوچک کننده پروستات

برخی از سبزیجات، به ویژه بروکلی و نمونه های دیگری که حاوی ماده مغذی گیاهی دیم (DIM) هستند می توانند به کاهش التهاب پروستات کمک کنند.

برای آشنایی با دیم (دیندولیل متان) باید با ایندول-3-کابینول (I3C) آشنا باشید که یک پیشساز برای دیم است. دیندولیل متان و ایندول-3-کابینول برای کمک به مدیریت بزرگی پروستات استفاده می شوند. ایندول-3-کاربینول یک ماده مغذی گیاهی است که به مقدار زیاد در بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم، جوانه های بروکسل، گل کلم، کیل و تربچه یافت می شود. پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که دیندولیل متان و ایندول-3-کابینول می توانند به پیشگیری از التهاب در پروستات کمک کنند.

 

کوچک کردن پروستات مردان با مصرف کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی بسیار مفید می باشد. کلم بروکلی به عنوان عضوی از خانواده ی گیاهان چیلیپایی است، خانواده ای که با گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و تعداد دیگری سبزی ها شناخته می شود. کلم بروکلی مقدار زیادی مواد دارویی سولفورفان و ایندول ها دارد، که هر دوی آن ها ویژگی های ضد سرطانی دارند.

سولفورفان فعالیت آنزیم های دتوکسیفیکیشن بدن را افزایش میدهد، آنزیم هایی که عناصر به وجود آورنده ی احتمالی سرطان را سریع تر از بین می برند. طبق مطالعات اخیر این خانواده ی گیاهی رشد سول های سرطانی پروستات را سرکوب می کنند، و همچنین تولید آنتی ژن اختصاصی پروستات را نیز محدود می کنند.

تحقیقات غربالگری راجع به پروستات، ریه، کولورکتال و سرطان تخمدان نشان داد که خوردن بروکلی بیشتر از یک بار در هفته میتواند خطر ابتلا به سرطان پروستان مرحله ی 3 و 4 را 45 درصد کاهش دهد. سالم ترین راه برای استفاده از بروکلی، بخارپز کردن آن برای کمتر از 5 دقیقه است.

 

درمان بزرگ شدن پروستات با لیکوپن

لیکوپن رنگدانه ای است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجوددارد. تحقیقی نشان داده است که این ماده می تواند باعث کوچک کننده پروستات شود.

گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است که در دسترس بیشتر مردم قراردارد. اما سایر میوه ها و سبزیجات از سطوح پایین تری از آنتی اکسیدان برخوردارند.

معمولاً هرچه میوه یا سبزی رنگ صورتی یا قرمز تیره تری داشته باشد، میزان لیکوپن در آن بیشتر است. سایر منابع لیکوپن عبارتند از:

✔ پاپایا

✔ گریپ فروت صورتی

✔ هندوانه

✔ گواوا

✔ هویج

✔ فلفل دلمه ای قرمز

✔ زردآلو

✔ کلم بنفش

 

کوچک شدن پروستات با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی های رسیده بیشترین میزان لیکوپن را دارا هستند که یک ترکیب کوچک کننده پروستات محسوب می شود. برای بهره‌مندی از بیشترین میزان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باید آن را به صورت پخته مصرف کنید. به عنوان مثال، رب گوجه فرنگی، و سوپ گوجه فرنگی نسبت به گوجه فرنگی تازه منابع بهتری برای لیکوپن هستند. شواهد نشان داده اند که لیکوپن می تواند به مردان مبتلا به بزرگی پروستات کمک کند و سطوح آنتی‌ژن، پروتئینی مرتبط با بزرگ شدن پروستات و التهاب پروستات، را کاهش دهد.

از دیگر منابع لیکوپن می توان به زردآلو، پاپایا، گریپ فروت صورتی، و هندوانه اشاره کرد.

 

زردچوبه کوچک کننده پروستات

ماده ی فعال زرچوبه کارکومین است که مزه ی تلخ و شیرین ادویه را به وجود می آورد. تحقیقات اخیر نشان داده است کارکومین باعث جلوگیری از انتشار سرطان پروستات (متاستاز) میشود.

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

بهترین ماهی کوچک کننده پروستات

ماهی های چرب که از آن جمله می توان به سالمون، تن، شاه ماهی، ساردین، و خالمخالی اشاره کرد سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که ممکن است سطوح ناکافی از این ماده مغذی به بروز مشکلات پروستات منجر شود.

مطالعه ای که به تازگی در نشریه International Urology and Nephrology منتشر شد، نشان داد که اسیدهای چرب امگا-3 اثر بالقوه در کاهش التهاب در اندام های اورولوژیک، از جمله پروستات دارند.

اگر تمایلی به مصرف ماهی ندارید، می توانید برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 منابع غذایی دیگر مانند پودر بذر کتان، دانه های چیا، ارگانو، گردو و اسفناج را مد نظر قرار دهید.

 

کوچک شدن پروستات مردان با خوردن بادام زمینی

همه ی انواع مختلف آجیل، منبع غنی از ماده ی معدنی سلنیوم هستند که برای سلامت پروستات اهمیت دارد. در حقیقت، تنها حدود 30 گرم بادام زمینی میتواند ده برابر نیاز روزانه از سلنیوم را برای بدن فراهم کند. مطالعات نشنان می دهد مصرف سلنیوم با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

بادام زمینی در اصل یک دانه است نه یک آجیل، اما به دلیل پوسته ی چوبی ای که دارد به آن آجیل میگویند، وقتی پوسته اش باز شود، بین 8 تا 24 دانه در آن وجود دارد.

این آجیل/دانه منبع خیلی خوبی برای روی و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت پروستات می باشد. به علاوه بادام زمینی همه ی امینواسید های ضروری برای ساخت پروتئین ها را دارد، همچنین این آجیل یک منبع مناسب برای منیزیوم و تیامین می باشد.

مقدار بالای چربی اشباع آن باعث محدود شدن مصرف آن به هفته ای چند اونس(هر اونس 28 گرم) میگردد، اما به دلیل این که منبع سرشاری از سلنیوم است برای سلامت پروستات شما بسیار مفید میباشد.

 

روی (zink) بهترین کوچک کننده پروستات

دیده شده است که کمبود شدید روی احتمال پیشرفت BPH را بالا می برد. مصرف مکمل های روی یا رعایت رژیم غذایی حاوی روی، می تواند به کاهش مشکلات ادراری مرتبط با پروستات بزرگ شده کمک کند.

زینک در ماکیان، غذاهای دریایی و انواع دانه ها و مغزها از قبیل کنجد و کدوتنبل یافت می شود.

 

کوچک کننده پروستات سرنیلتون

برخی افراد دمنوش گرده ی شلمک (rye-grass) برای کوچک کننده پروستات استفاده می کنند. از علایم دردسرساز BPH این است که بیمار قادر به تخلیه ی کامل مثانه نیست و این مسئله باعث می شود در طول شب بارها نیاز به تخلیه ی ادرار داشته باشد.

گرده ی شلمک تحت عنوان سرنیلتون به منظور کوچک کننده پروستات در فرمول مکمل های دارویی ثبت شده ی فراوانی به کار می رود.

سرنیلتون برخلاف محبوبیتی که دارد، در تحقیقات علمی گسترده و فراگیر، هیچ تأثیری بر کوچک شدن پروستات از خود نشان نداده است.

اگرچه در مواردی دیده شده است که در کاهش حجم کلی پروستات تأثیرگذار بوده است. تحقیقات بیشتری لازم است تا مؤثر بودن این ماده ثابت شود.

 

فلفل قرمز کوچک کننده پروستات

فلفل قرمز تند که به عنوان چیلی شناخته می شود، منبع مواد محافظ پروستات است. فلفل قرمز تندی خود را از ماده ای به نام کپسایپین دریافت میکند. در حالی که کپسایین با توانایی ضد دردی که دارد شناخته میشود، مطالعات نشان داد این ماده همچنین میتواند سلول های سرطانی مانند سلول های سرطانی پروستات را از بین ببرد.

به طور خاص نشان داده شده که کپسایپین میتواند باعث القای آپوپتوز (مرگ خودخواسته سلول) سلول های سرطانی شود. کپسایپین این کار را با حمله به پروتئین های تولید کننده ی انرژی سلول به اسم میتوکندری انجام می دهد. همچنین این کار را بدون صدمه به سلول های سالم اطراف سلول های سرطانی انجام می دهد.

همراه با تونایی های ضد سرطانی، کپسایپین همچنین دارای فواید قلبی عروقی به دلیل آنتی اکسیدان قوی اش بوده که با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد تصلب شراین می شود می جنگد. از دیگر فواید آن میتوان به جلوگیری از ایجاد زخم، باز کردن و تخلیه ی بینی محتقن و کاهش صدمات سلولی که میتوانند به عوارض دیابتی منجر شوند اشاره کرد.

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

انار کوچک کننده پروستات

هم مطالعاتی با سوژه های حیوانی و هم سوژه های انسانی توانایی انار برای کمک به مدیریت بزرگی پروستات را نشان داده اند. در یکی از جدیدترین مطالعات، عصاره آب انار در پیشگیری از بزرگ شدن پروستات ناشی از فعالیت تستوسترون موفق بوده است. دانشمندان ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی انار را عوامل کلیدی در این زمینه می دانند.

در آزمایش های بالینی با حضور سوژه های انسانی، دانشمندان شواهدی مبنی بر این که آب انار به افزایش چشمگیر متابولیت های اکسید نیتریک منجر شده است را شاهد بودند که به نظر می رسد عامل کلیدی در تسکین علائم بزرگی پروستات است.

 

قارچ برای کوچک تر شدن پروستات

قارچ ها به ویژه قارچ های آسیایی، فواید بسیاری شامل کمک به از بین بردن سرطان دارند. یکی از انواع قارچ های آسیایی که سابقه ی طولانی مدت استفاده به عنوان مواد دارویی دارد، به نام شیتاکی میباشد. این قارچ دارای لنتینا، نوعی بتا گلوکان که خاصیت ضد سرطانی دارد میباشد. برای مثال مطالعه ای که در سال های اخیر انجام شده است نشان داده که قارچ شیتاکی انتشار تومور را در موجودات آزمایشگاهی سرکوب میکند. در مطالعه ی قبلی لنتینا مانع رشد و توسعه ی سرطان روده در موش ها شده است. تاکنون هیچ مطالعه ای راجع به اثر قارچ شیتاکی در سرطان پروستات انجام نشده است.

قارچ آسیایی همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به اسم ال-ارگوتیونین است. مطالعات نشان داده است ارگوتیونین با غلظت بالایی در قارچ شیتاکی، صدف، گوش ماهی، قارچ ریشی و قارچ مایتیک وجود دارد. ارگوتیونین ویژگی های آنتی اکسیدانی خود را برای محافظت از سلول های بدن که شامل سلول های پروستاتی هم می شوند استفاده میکند. تحقیقات نشان داده است ارگوتیونین از سلول ها در برابر صدمات سم ها و دیگر مواد محافظت می کند.

 

بهترین کوچک کننده پروستات مردان چیست؟

دیده شده است که عصاره ی آلوی آفریقایی شامل مقادیر بالایی از اسیدهای چرب، الکل و گروه استرول ها است؛ از قبیل بتا-سیتسترول که حاوی آنتی-اکسیدان است و تاثیرات ضد التهابی بر دستگاه ادراری و جنسی دارد.

برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم عصاره ی آلوی آفریقایی یا تقسیم آن به ۵۰ میلی گرم و مصرف دو وعده در روز باعث کوچک کردن پروستات می شود.

 

پیاز و سیر برای کوچک کردن پروستات

یک پژوهش اثبات کرده است که مردانی که مشکل بزرگی پروستات دارند، کمتر از سیر و پیاز استفاده می‌کنند و در مقابل افرادی که پروستات آنها مشکلی ندارد از سیر و پیاز بیشتر در رژیم غذایی خود بهره می‌برند. جهت اثبات این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است اما به هر حال پیاز و سیر از جمله مواد بسیار سالم و مفید هر رژیم غذایی محسوب می‌شوند.

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

چای سبز کوچک کننده پروستات مردان مسن

چای سبز حاوی کاتچین ها، از جمله اپی‌گالوکاتچین ها است که آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شوند و می توانند بر تولید و فعالیت هورمون ها اثرگذار باشند، از این رو، ممکن است در درمان بزرگی پروستات مفید باشند. باید توجه داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است. کافئین مثانه را تحریک کرده و فرد را وادار به تخلیه ی ادرار می کند و باعث تشدید علائم BPH می شود.

همچنین، چای سبز در مهار 5-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که در بزرگ شدن پروستات نقش دارد و تبدیل عادی تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش می دهد، موثر عمل می کند. تجمع دی هیدروتستوسترون رشد سلول های پروستات و در نتیجه آن بزرگ شدن آن را تشویق می کند.

 

نخل بادبزنی برای کوچک شدن پروستات

نخل بادبزنی یکی از محبوب ترین مکمل های گیاهی است که مطالعات فراوانی روی آن انجام شده و در درمان کوچک کننده پروستات کاربرد دارد.

مطالعات متعددی حاکی از ارتباط مصرف نخل بادبزنی با کوچک کننده پروستات است. به دلیل اینکه این ماده از تولید تستوسترون جلوگیری می کند و ابعاد دیواره ی داخلی پروستات را کاهش می دهد.

اگرچه مطالعات دیگر اثبات نکرده اند که آیا مصرف نخل بادبزنی تأثیری بر کوچک کننده پروستات دارد یا دارویی کاذب است.

 

تخمه کدو کوچک کننده پروستات

تخمه کدو حاوی بتا-سیتوسترول است؛ ترکیبی که مشابه کلسترول بوده و در برخی گیاهان یافت می شود. روغن تخم کدو همچنین حاوی کارتنوئید ها و امگا 3 میباشد. تحقیقات نشان داده است مردانی که کارتنوئید رژیم غذایی بالایی دارند، خطر کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات آن ها را تهدید میکند.

مطالعات مقدماتی نشان داده است، احتمال اینکه بتا-سیتوسترول جریان ادرار را بهبود بخشد و ادرار باقیمانده در مثانه را پس از تخلیه ی ادرار کاهش دهد، وجود دارد.

برخی مطالعات توصیه می کنند برای کوچک کننده پروستات روزانه ۱۰گرم عصاره ی تخمه کدو مصرف شود. تخم کدو فواید بی نظیری برای پروستات دارد، به خصوص برای مردانی که بزرگی خوش خیم پروستات دارند. این شرایط که باعث بزرگ شدن غده ی پروستات میشود، مردان بالاتر از 50 سال را معمولا درگیر میکند. یکی از مسائلی به که ایجاد این شرایط کمک میکند، تحریک بیش از حد سلول های پروستاتی توسط تستوسترون و دیگر هورمون ها مانند دهیدروتستوسترون است. روغن موجود در دانه های کدو میتواند به جلوگیری از اثر هورمون ها با افزایش ضخامت سلول های پروستاتی کمک کند.

 

اوربیگنیا اسپیشسا (باباسو)

باباسو یا اوربیگنیا اسپیشسا گونه ای نخل است که بومی برزیل است. تعداد فراوانی از قبایل بومی برزیل از هسته ی خشک شده یا آسیاب شده ی این درخت برای بهبود وضعیت دستگاه ادراری و تناسلی استفاده می کنند.

دیده شده است که روغن دانه ی باباسو از تولید تستوسترون جلوگیری می کند و سایر بخش های دانه شامل ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

 

آووکادو بهترین کوچک کننده پروستات در مردان

آووکادو از جمله معدود مواد غذایی است که مقدار خوبی از بتا-سیتواسترول، ماده ای موثر در کاهش التهاب پروستات، را ارائه می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه به ارزیابی شرایط 177 مرد دارای پروستات بزرگ شده پرداخت. شرکت کنندگان به مدت شش ماه روزانه 130 میلی گرم بتا-سیتواسترول دریافت کردند. پس از پایان مدت مطالعه، شرکت کنندگان بهبود قابل توجه در امتیازهای علائم ادراری و پروستاتی را نشان دادند که در حقیقت قابل مقایسه با بهبود حاصل از مصرف داروی پروسکار (Proscar) بود.

از دیگر مواد غذایی که منبع خوبی برای بتا-سیتواسترول هستند می توان به گل تاج خروس، برگ گشنیز، گردوی آمریکایی، دانه های کدو تنبل، سویا، و جوانه گندم اشاره کرد.

 

گزنه برای کوچک تر شدن پروستات مردان میانسال

گزنه مانند آلوی آفریقایی و نخل بادبزنی حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است.
گاهی ریشه ی گزنه را با نخل بادبزنی ترکیب می کنند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا تأثیرگذاری آن بررسی شود.

 

قرص زی-شِن (zsp) کوچک کننده پروستات

قرص زی-شن حاوی ترکیبی از سه گیاه است؛ ازجمله دارچین چینی. فرمول آن به دارویی در چین باستان و قرن ۱۳ برمی گردد. محققان ثابت کرده اند موش هایی که به آن ها ترکیبی با فرمول زی-شن داده شد، باعث کوچک کننده پروستات آن ها شده. لازم است تحقیقات بیش تری روی انسان انجام شود تا مؤثر بودن این ماده ثابت شود.

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

خطرات بزرگ شدن پروستات

عوامل خطرساز برای پروستات بزرگ شده عبارتند از:

سن
دیابت
چاقی
سابقه ی BPH در خانواده
بیماری قلبی
میراث یا نژاد آسیایی

بیشتر مردان یا ۵۰% احتمال ابتلا به BPH تا سن ۶۰ سالگی را دارند، یا ۹۰% شانس ابتلا تا سن ۸۵ سالگی.

 

غذاهای کوچک کننده پروستات مردان

غذاها و مواد مغذی فراوانی وجود دارد که می تواند باعث کوچک کننده پروستات شود. غذاهایی که می تواند برای BPH مفید باشد عبارت است از:

 غذاهای غنی از فیبر؛ از قبیل غلات کامل، بنشن، لوبیاها و سبزیجات با برگهای تیره

 میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان؛ معمولاً طیف قرمز تیره، زرد و نارنجی.

 غذاهای غنی از روی مانند تخم مرغ، اغلب غذاهای دریایی و مغزها

 محصولات حاوی فیتواستروژن؛ شامل فرآورده های سویا، نخود، یونجه و باقلا.

 غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا۳ از قبیل بیشتر ماهی ها، مغزها و دانه هایی مثل شاهدانه و چیا (chia).

 

غذاهایی که افراد مبتلا به BPH یا افراد در خطر ابتلا به این بیماری نباید مصرف کنند یا مصرف آن را محدودکنند عبارتند از:

کافئین
شیرین کننده های مصنوعی
الکل
نیکوتین
نوشیدنی های حاوی کربنات
غذاهای نشاسته دار تصفیه شده
گوشت قرمز
مرکبات: پرتقال، لیمو، لیموترش سبز و گریپ فورت ها بسیار غنی از ویتامین سی هستند که به محافظت از پروستات آقایان کمک می‌کند.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به مدیریت یا جلوگیری از پروستات بزرگ شده و علائم ناشی از آن کمک کند.

 

هنگامی که مردان پا به سن می گذارند سطح هورمون هایشان تغییرمی کند؛ به ویژه سطح تستوسترون، استروژن و محصول فرعی تستوسترون که دی-هیدروتستوسترون (DHT) نام دارد. برخی مطالعات حاکی از این است که تغییر در توازن این هورمون ها عامل رشد و تقسیم غیرعادی سلول های پروستات است.

در موارد متعددی علت BPH نامعلوم است؛ به این معنا که علت شناخته شده ای ندارد. پزشکان و محققان همواره در تلاش اند تا دریابند دقیقاً چرا و چگونه سلول های پروستات بعضی افراد به طور غیرعادی شروع به تقسیم شدن می کنند.

اما بیشتر موارد BPH بالای ۴۰ سال سن دارند؛ اکثراً ۵۰ ساله و بالاتر. بنابراین بیشتر مطالعات حاکی از این است BPH با تغییرات هورمونی به ویژه تغییراتی که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد، ارتباط دارد.

مواد غذایی کوچک کننده پروستات مردان میانسال و مسن

رژیم غذایی کوچک کننده پروستات

۱ – مصرف منظم منابع لیکوپن مثل گوجه فرنگی به ویژه رب توصیه می شود. هندوانه هم منبع خوب لیکوپن می باشد و فلفل قرمز را هم می توانید در برنامه غذایی خود وارد کنید.

 

۲ – از بین میوه ها مصرف انار برای کسانی که از مشکل بزرگی پروستات رنج میبرند توصیه می شود.

 

۳ – اگرچه به خاطر بو، سیر و پیاز معمولا کمتر مصرف می شوند اما فوق العاده برای پروستات خوب هستند.

 

۴ – مصرف خانواده کلم به ویژه کلم بروکلی فراموش نشود.

 

۵ – مصرف گوشت قرمز به ویژه گوشت چرخ کرده که از چربی اشباع بالایی برخوردار می باشد محدود شوند و هفته ای حتما” یکی دو وعده ماهی به منوی غذایی خود اضافه کنید.

 

۶ – تاکید می شود که سویا را وارد برنامه غذایی کنید.

 

۷ – از مصرف نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات پرهیز کنید.

 

۸ – مصرف روزانه گردو فراموش نشود.

 

۹ – یه مکمل هم توصیه می کنم که داری موادمغذی خوبی می باشد اما یه ترکیبی دارد که یه مقدار با داروهای مثل آسپرین تداخل داشته و اثر سینرژیست دارد به عبارتی زمان انعقاد را کم می کند. لذا با احتیاط مصرف شود.

 

۱۰ – توصیه آخر این که، اگر مکمل خاصی که ویتامین D داشته باشد مصرف نشود، هر ماه یک عدد آمپرل ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین D توصیه می شود.

جدیدترین مطالب