خواص چای سبز چیست | فواید چای سبز برای بدن

خواص چای سبز چیست | فواید چای سبز برای بدن

خواص چای سبز چیست

چای سبز پر از خاصیت برای سلامتی بدن انسان است و خواص چای سبز بر هیچ کسی پوشیده نیست و بعضی از افراد معتقدند که فواید چای سبز بسیار زیاد است. بعضی از دانشمندان هم بر این باورند که نوشیدن یک فنجان چای سبز به طور روزانه می‌تواند سرشار از مواد مغذی باشد. با این وجود، هیچ محصولی در دنیا وجود ندارد که بتواند از شما به طور کامل در برابر همه بیماری محافظت کند. اگر فکر می‌کنید که تنها نوشیدن یک فنجان چای سبز به طور روزانه برای شما بسیار مفید است، باز هم باید مراقبت سلامتی خود باشید و سیگار کشیدن را ترک کنید تا سبک زندگی سالمی داشته باشید، غذاهای سالمی بخورید و در زندگی فعالیت داشته باشید. چای سبز می‌تواند به شما در حفظ سبک زندگی سالم کمک کند، اما نباید فقط چای سبز مصرف کنید. ممکن است نسبت به مزایای چای سبز علاقه‌مند باشید و بخواهید اطلاعاتی را در این مورد به دست بیاورید؛ در ادامه به فواید شگفت‌انگیز چای سبز اشاره می‌کنیم.

 

فواید چای سبز برای بدن

چای سبز تنها یک مایع مفید نیست. یکی از مزایای چای سبز، وجود ترکیبات زیست فعالی است که در برگ‌های این چای وجود دارد. چای سبز سرشار از کاتچین و فلانوئیدها است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی عمل می‌کنند. آنتی‌اکسیدان می‌تواند باعث کاهش تولید رادیکال‌های آزاد شود؛ بنابراین، شما می‌توانید با مصرف چای سبز از سلول‌های خود در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کنید. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن انسان بسیار خطرناک است زیرا یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های مختلف به شمار می‌آیند. اگر می‌خواهید از مزایای چای سبز بهره‌مند شوید و از آن به طور روزانه استفاده کنید، ممکن است بخواهید با ترکیبی به نام اپی گالوکاتشین گالات در چای سبز آشنا شوید؛ این ترکیب منبع قدرتمندی برای درمان بیماری‌های مختلف به شمار می‌آید. در واقع، یکی از دلایل اصلی که چای سبز دارای خواص پزشکی زیادی است، به خاطر وجود همین ترکیب است. چای سبز سرشار از مواد معدنی مختلف هم هست که برای بهبود سلامتی نقش بسیار مهمی دارد. شما باید چای سبزی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشد؛ مارک­هایی که کیفیت زیادی دارند، حاوی مقادیر زیادی از فلورید هستند. با این وجود، حتی اگر چای سبز ارزان ‌قیمت و با کیفیت پایینی انتخاب کنید، ممکن است از مزایای چای سبز برای کاهش وزنتان بدون هیچ‌گونه ریسکی بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید که یکی از دلایل استفاده از چای سبز به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به بهبود سلامت شما کمک کند.

خواص چای سبز چیست | فواید چای سبز برای بدن

خواص چای سبز برای مغز

چای سبز نه تنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید صبح زود بیدار شوید، بلکه باعث می‌شود تا باهوش‌تر هم به نظر برسید. یکی دیگر از مزایای دیگر چای سبز می‌تواند وجود کافئین باشد. کافئین به شما کمک می‌کند تا صبح زود از خواب بیدار شوید، ولی با این وجود، کافئین موجود در چای سبز به اندازه کافئین موجود در قهوه نیست، اما انرژی کافی را برای مغز شما در صبح تولید می‌کند. یکی دیگر از اثرات بزرگ چای سبز، مسدود کردن پیام‌رسان عصبی است. نام دیگر این پیام‌رسان، آدنوزین است و بنابراین مصرف روزانه چای سبز ممکن است به افزایش قدرت تمرکز شما کمک زیادی کند. کافئین، موضوع جالبی در پروژه‌های تحقیقاتی محسوب می‌شود. کافئین اثرات مثبت زیادی برای بدن دارد مانند افزایش حافظه و واکنش به زمان، هوشیاری و بهبود روحیه و خلق‌وخو؛ با این وجود، مزایای چای سبز تنها به کافئین محدود نمی‌شود. چای سبز حاوی اسید آمینه ال- تیانین هم است. اسید آمینه ال- تیانین می‌تواند مانع خونریزی مغزی شود، فعالیت پیام‌رسان عصبی گابا را افزایش می‌دهد که در نتیجه به شما کمک می‌کند که دچار اضطراب و نگرانی نشوید. پیام‌رسان عصبی گابا موجب افزایش تولید امواج آلفا و همچنین افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود. با توجه به مطالعات مختلفی که در این مورد انجام شده است، ترکیب کافئین و اسید آمینه ال- تیانین می‌تواند باعث اثرگذاری مضاعف شود؛ یعنی اینکه ترکیب کافئین و اسید آمینه ال- تیانین می‌تواند در افزایش کارایی مغز بسیار قدرتمند عمل کند؛ بنابراین، ممکن است مصرف چای سبز را نسبت به قهوه ترجیح بدهید زیرا قهوه فقط حاوی کافئین است. چای سبز می‌تواند در هنگام صبح انرژی متفاوتی را برای شما به ارمغان بیاورد و به شما کمک کند تا سریع‌تر از خواب بیدار شوید. در بعضی از تحقیقات انجام شده، افرادی که از چای سبز به صورت روزانه استفاده می‌کنند، ممکن است نسبت به روزهایی که قهوه مصرف می‌کردند، احساس سودمندی و انرژی بیشتر و پایدارتری کنند.

 

خواص چای سبز برای لاغری

ممکن است بسیاری از مکمل‌های چربی سوزی را دیده باشید که مطمئناً یکی از ترکیبات اصلی آن‌ها، برگ‌های چای سبز است. طبق مطالعات زیادی که در این مورد انجام شده است، چای سبز می‌تواند باعث افزایش سرعت سوزاندن چربی‌های اضافه شود. چای سبز میزان سرعت سوخت‌وساز بدن را هم افزایش می‌دهد. در مطالعاتی که توسط یکی از مؤسسات آمریکایی انجام شده است، اگر فردی از چای سبز به صورت روزانه استفاده کند، مصرف انرژی خود را می‌تواند تا ۴ درصد افزایش بدهد. علاوه بر این، احتمال دارد که اکسیداسیون چربی هم در این فرد ۱۷ درصد افزایش پیدا کند؛ در نتیجه چای سبز می‌تواند به شما در سوزاندن چربی‌های اضافه کمک زیادی کند. با این وجود، اثرات چای سبز ممکن است به خود فرد هم بستگی داشته باشد و در نتیجه بعضی از افراد می‌توانند با مصرف چای سبز به سوزاندن چربی‌های خود کمک کنند. کافئین موجود در چای سبز باعث بهبود عملکرد جسمانی هم می‌شود و در تمرینات ورزشی که انجام می‌دهید، از ذخایر چربی به منظور تأمین انرژی استفاده می‌شود. در دو تا از تحقیقات جداگانه‌ای که در ارتباط با چای سبز انجام شده است، نشان می‌دهد که افرادی که از چای سبز به طور روزانه استفاده می‌کنند، می‌توانند عملکرد فیزیکی خود را تا ۱۲ درصد افزایش بدهند؛ یعنی اینکه مصرف چای سبز می‌تواند نوشیدنی خوبی برای شروع ورزش صبحگاهی باشد.

خواص چای سبز چیست | فواید چای سبز برای بدن

خواص چای سبز برای سرطان

سرطان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها در زندگی مدرن است. بسیاری از بازیگران معروف به خاطر سرطان فوت کردند و پول و ثروت هم نتوانست کاری برای زنده ماندن آن‌ها انجام بدهد. سرطان با رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها همراه است. بیماری سرطان، علت عمده مرگ و میر بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا است. آسیب اکسایشی می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود. آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است مکانیسم ایمنی خوبی را برای مبارزه با خطر سرطان به شما ارائه بدهند. یکی از مزایای چای سبز این است که حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و در نتیجه می‌تواند هر گونه احتمال ابتلا به سرطان را در بدن کاهش بدهد. نتایج بعضی از تحقیقات هم نشان داده است که چای سبز می‌تواند به بهبود سرطان سینه کمک کند؛ این تحقیقات نشان می‌دهند که چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۲۲٪ کاهش بدهد. نتایج تحقیقات دیگری نشان داده است که فواید مصرف چای سبز به طور روزانه را می‌توان در مردها هم مشاهده کرد. چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش بدهد که به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان شناخته‌ شده است. تحقیقات چینی نشان داده است که نوشیدن چای سبز قطعاً می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) را کاهش بدهد. اگر مایل به استفاده کامل از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز هستید، نباید چای سبز را با شیر مصرف کنید زیرا ترکیب آن با شیر می‌تواند مقدار آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز را کاهش بدهد.

 

خواص چای سبز برای آلزایمر

استفاده از چای سبز در سنین جوانی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد؛ البته به معنی نیست که استفاده از چای در سنین بالاتر قابلیت محافظت از مغز را ندارد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دوره پیری، بیماری آلزایمر است که بیماری پیش‌رونده‌ای است و موجب زوال عقل و دیوانگی می‌شود. دومین بیماری شایع در سالمندان، بیماری پارکینسون است که شامل مرگ نورون‌های تولید کننده دوپامین می‌شود. طبق تحقیقات مختلفی که انجام شده است، ترکیب موجود در چای سبز به نام کاتچین ممکن است اثرات محافظتی مختلفی را بر روی نورون‌ها ایجاد کند؛ بنابراین، چای سبز به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش بدهد. ترکیبات زیست فعال چای سبز می‌تواند اثرات محافظتی مختلفی را بر روی سیستم عصبی بدن ایجاد کنند.

 


بیشتر بخوانید: قرص گرین تیدین برای لاغری


خواص چای سبز چیست | فواید چای سبز برای بدن

فواید چای سبز برای نابودی باکتری های بدن

کاتچین موجود در چای سبز ممکن است اثرات بیولوژیکی هم داشته باشد. طبق برخی از تحقیقات، کاتچین­ها می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌های متصل به ویروس آنفلوآنزا را از بین ببرند و همچنین می‌توانند خطر ابتلا به عفونت را کاهش بدهند. یکی از باکتری‌های مضر برای دهان، استرپتوکوک موتانس است که نقش مهمی در مورد پوسیدگی و کرم خوردگی دندان‌ها دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که چای سبز برای بهبود سلامت دندان می‌تواند اثرات بسیار مثبتی را به دنبال داشته باشد و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش بدهد. علاوه بر این، چای سبز می‌تواند بوی بد دهان را هم از بین ببرد زیرا کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند دهان شما را هم‌زمان تمیز و خوشبو کند.

 

خواص چای سبز برای دیابت

امروزه دیابت نوع دو تبدیل به بیماری مسری و واگیرداری شده است زیرا کمتر از دو دهه است که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را مبتلا به این بیماری شده‌اند. بیماری دیابت نوع دو سطح قند خون را افزایش می‌دهد و به عدم توانایی تولید انسولین هم مرتبط است. بر اساس برخی از تحقیقات، یکی از مزایای چای سبز می‌تواند کاهش سطح قند خون و حساسیت به انسولین باشد. افرادی که چای سبز مصرف می‌کنند، ممکن است ۴۰ درصد کمتر از بقیه شاهد پیشرفت بیماری دیابت نوع دو باشند. سایر تحقیقات هم نشان داده است که مزایای مصرف روزانه چای سبز ممکن است شامل کاهش ریسک ابتلا به دیابت هم باشد؛ بنابراین، چای سبز می‌تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. علاوه بر این، چای سبز می‌تواند به شما در حفظ سطح قند خون و مقاومت بدن به انسولین هم کمک زیادی کند.

 

خواص چای سبز برای قلب

بیماری‌های قلبی- عروقی، بزرگ‌ترین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شوند. بیماری‌های قلبی- عروقی شامل سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود. با توجه به مقالات سازمان‌های بهداشت جهانی، چای سبز می‌تواند به کاهش عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و کاهش خطرات سکته کمک کند. چای سبز می‌تواند به شما در کنترل تری گلیسیرید، کلسترول لیپو-پروتئین کم چگالی (ال دی ال) و کاهش سطح کلی کلسترول در بدن کمک کند. یکی دیگر از مزایای چای سبز که در مقاله سازمان بهداشت ذکر شده است، وجود آنتی‌اکسیدان در چای سبز است. از نظر بیماری‌های قلبی، چای سبز می‌تواند مانع اکسیداسیون کلسترول ال دی ال شود. علاوه بر این، مزایای چای سبز ممکن است توانایی آنتی‌اکسیدانی خون را افزایش بدهد و در نتیجه می‌توان بیماری‌های قلبی را به خوبی کنترل کرد. طبق آمارهای به دست آمده از کسانی که چای سبز مصرف می‌کنند، شاهد ۳۰ درصد کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی بودند. سایر تحقیقات نشان داده‌اند که چای سبز با اثر آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند اثر اکسیداسیون کلسترول ال دی ال را به شدت کنترل کند؛ یعنی اینکه در کسانی که چای سبز مصرف می‌کنند، ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا کند.

خواص چای سبز چیست | فواید چای سبز برای بدن

تاثیر چای سبز بر کاهش وزن

چای سبز می‌تواند سوخت‌وساز بدن شما را کاملاً افزایش بدهد، پس مطمئناً می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. با توجه به تحقیقات متعددی که انجام شده است، چای سبز می‌تواند به کاهش چربی بدن کمک کند که بیشتر در کاهش چربی‌های ناحیه شکم تأثیر می‌گذارد. یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که ورزشکارانی که چای سبز را روزانه مصرف می‌کنند، وزن بدن، چربی شکم و دور کمر آن‌ها کمتر از سایرین بوده است. با این وجود، تحقیقات دیگری هم نشان داده است که چای سبز باعث ایجاد تفاوت مهمی در وزن چربی‌های بدن نمی‌شود؛ یعنی اینکه مزایای چای سبز در هر فردی متفاوت است. با این حال، چای سبز تأثیر زیادی در کاهش چربی ناحیه شکم دارد.

 

افزایش عمر با مصرف چای سبز

اگر مزایای چای سبز را که تا به حال برای شما توضیح داده‌ایم را در کنار یکدیگر قرار بدهیم، باعث می‌شود تا عمر طولانی‌تری داشته باشید. چای سبز با دارا بودن این‌همه خاصیت و مزایا به سلامت بدن و افزایش طول عمر شما کمک می‌کند. علاوه بر این، چای سبز در چین باستان به عنوان اکسیر یا مایعی برای جاودانگی فرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. تحقیقاتی در ژاپن نشان داده است که چای سبز می‌تواند در کاهش میزان مرگ و میر هم بسیار مفید باشد. یکی از مؤسسات ژاپنی توانسته است بیشتر از یازده سال بر روی چای سبز تحقیقاتی را انجام بدهد. این موسسه ژاپنی بر روی حدوداً ۴۰،۰۰۰ تا از بزرگ‌سالان ژاپنی که هر روز چای سبز می‌نوشیدند، تحقیقاتی را انجام داده است. این تحقیقات نتایج فوق‌العاده‌ای را به طرفداران چای سبز نشان داده است که عبارت‌اند از:

 

در ۲۳ درصد از مردان و در ۱۲ درصد از زنان، نرخ مرگ و میر به هر دلیلی کاهش یافته است
در ۲۲ درصد از زنان و ۳۱ درصد از مردان، نرخ ابتلا بیماری‌های قلبی کاهش یافته است
در ۳۵ درصد از مردان و ۴۲ درصد از زنان، نرخ مرگ و میر بر اثر سکته کاهش یافته است.

 

خواص چای سبز برای بدن انسان را در بالا خواندید و امیدواریم با توجه به فواید بی شمار چای سبز، این نوشیدنی را در طول روز مصرف کنید.

جدیدترین مطالب