پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

پماد تاکرولیموس برای چیست

پماد تاکرولیموس بهترین پماد برای درمان اگزما است و در این مقاله موارد استفاده پماد تاکرولیموس به همراه عوارض پماد تاکرولیموس بیان شده است اگر می خواهید بدانید که پماد تاکرولیموس برای چیست با سایت سرگرمی سماتک همراه باشید. پماد تاکرولیموس (Tacrolimus) با نام تجاری پروتوپیک، از داروهای درمان‌کننده اگزماست که در بیماران مقاوم به سایر درمان‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکرولیموس ( پروتوپیک ) فقط زمانی باید مصرف شود که سایر درمان های اگزما موفقیت آمیز نبوده و یا پزشک آنها را متناسب با شرایط پوستی فرد تشخیص نداده است. علاوه بر بهبود اگرما، از نوع خوراکی این دارو (به دلیل ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن) برای پیشگیری از رد پیوند در بیمارانی که پیوند کلیه یا قلب داشته‌اند، استفاده می‌شود. مصرف پماد موضعی تاکرولیموس با کاهش سطح ایمنی سلول‌های پوست، آلرژی را کاهش می‌دهد. اگر مقالات اگزما را مطالعه کرده باشید حتما به خاطر دارید پماد موضعی تاکرولیموس ( Tacrolimus ) با نام تجاری پروتوپیک ( Protopic ) به عنوان یک درمان قدرتمند در مواردی که به دیگر درمان های موضعی پاسخ نداده اند معرفی شد موارد استفاده از پماد تاکرولیموس در شرایط خاص و تنها برای دوره‌های کوتاه مدت درمان، توصیه می‌شود. پماد تاکرولیموس (Tacrolimus) از داروهای موضعی است که برای بهبود و درمان اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد. آکنه، سوزش، گزش و قرمزی پوست از عوارض مصرف این داروست.

 

پوست از بخش‌های حساس بدن است که گاه بر اثر عوامل آلرژی‌زا دچار مشکلاتی می‌شود که ناگزیر به درمان آن هستیم. معمولا مشکلات پوستی برای برطرف شدن نیازمند درمان طولانی مدت هستند. یکی از این مشکلات بیماری اگزما است که مختص افراد در سنین خاصی نبوده و حتی ممکن است نوزادان را هم درگیر کند. این بیماری معمولا به صورت التهاب و قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن بروز کرده و بیشتر بر روی پوست نواحی صورت، گردن و دست‌ها دیده می‌شود. حساسیت به برخی از لوازم آرایشی، استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده، تماس با مواد شیمیایی صنعتی و… همگی می‌توانند لایه سطحی و چرب پوست را از بین برده و باعث این التهاب شوند. در کنار درمان‌های خانگی اگزما که در انتهای این مقاله ذکر شده است؛ درمان‌های دارویی موضعی هم وجود دارد. در ادامه با پماد تاکرولیموس به عنوان یکی از داروهای بهبوددهنده اگزما آشنا می‌شویم.

پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

موارد استفاده پماد تاکرولیموس Tacrolimus

درمان التهابات پوستی مثل اگزما از جمله مهمترین موارد استفاده از پماد تاکرولیموس است. پماد تاکرولیموس ( پروتوپیک ) در درمان اگزما ( درماتیت آتوپیک ) برای بیمارانی که نسبت به سایر درمان ها پاسخ نداده اند و یا دارای ممنوعیت مصرف هستند استفاده می شود. اگزما یک ناراحتی پوستی آلرژیک است که سبب ایجاد قرمزی، تحریک و خارش پوست می شود، پماد تاکرولیموس ( پروتوپیک ) با تضعیف سیستم دفاعی بدن موجب کاهش واکنش های آلرژیک و در نتیجه تسکین اگزما می شود.

عوارض

سردرد، آکنه، افزایش حساسیت پوست نسبت به سرما، گرما، درد و حس لامسه، سوزش، گزش و قرمزی، علائم شبیه سرماخوردگی از مهمترین عوارض پماد موضعی تاکرولیموس است. در چند روز اول درمان، ممکن است پوست دچار سوزش، گزش و قرمزی شود. پماد تاکرولیموس این دارو نباید توسط افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند استفاده شود( مثلا کسانی که به تازگی پیوند عضو انجام داده اند) این دارو نباید در افراد دارای سابقه ی سندروم نترتون( نوعی اختلال ژنتیکی نادر ) استفاده شود.

پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

سر درد، آکنه، فولیکولیت، مشکلات گوارشی، و علائم مشابه آنفولانزا ( مثلا تب، لرز، آبریزش بینی، گلو درد و دردهای عضلانی ) و یا افزایش حساسیت پوست نسبت به سرما، گرما، درد و حس لامسه نیز از دیگر علائمی است که ممکن است مشاهده شوند. حساسیت شدید نسبت به این دارو بسیار نادر است، اما چنانچه متوجه هرگونه واکنش غیر طبیعی بدن نسبت به دارو شدید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. چنانچه هریک از این علائم ادامه یافت و یا بدتر شد با پزشک و یا داروساز خود در میان بگذارید. خیلی از افرادی که از این دارو استفاده می کنند ممکن است هیچگونه علائمی مشاهده نکنند، اما در هر حال به خاطر داشته باشید پزشک زمان تجویز دارو فواید آن را بیشتر از عوارض آن تشخیص داده بنابراین این عوارض به هیچ عنوان نگران کننده و یا مانع مصرف دارو نیستند.

 

تداخل دارویی پماد موضعی تاکرولیموس Tacrolimus

سیکلوسپورین، الکل
داروی دیلتیازم
داروی سایمتیدین
داروی ارتیرومایسین
داروی فلوکونازول
داروی ایتراکونازول
داروی کتوکونازول

پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

مقدار و نحوه مصرف پماد تاکرولیموس

مقدار و نحوه مصرف پماد تاکرولیموس بر حسب نوع التهاب و ناراحتی پوستی متفاوت بوده اما به طور معمول روزانه دو بار از این محصول استفاده می‌شود. قبل از استفاده دست‌های خود را به خوبی با آب ولرم و صابون شسته و سپس یک لایه نازک از تاکرولیموس را روی ناحیه مورد نظر به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. پس از استفاده از پماد، دستان خود را بشویید. پیش از مصرف پماد تاکرولیموس برگه راهنما داخل محصول را با دقت مطالعه کنید. هر گونه سوال در ارتباط با این دارو را با پزشک و یا داروساز خود در میان بگذارید. پیش از استعمال پماد موضعی تاکرولیموس دست های خود را به خوبی با آب ولرم و صابون بشویید. یک لایه نازک از پماد تاکرولیموس را روی نواحی در گیر به آرامی و به طور کامل بمالید. پس از استفاده از محصول دستان خود را بشویید مگر آنکه اگزما، دستان شما را درگیر کرده باشد. معمولا روزانه دوبار باید از پماد تاکرولیموس استفاده شود. ( و یا طبق دستور پزشک خود عمل نمایید )

 

در صورتی که از مرطوب کننده همزمان استفاده می کنید بهتر است مرطوب کننده را بعد از پماد تاکرولیموس روی پوست خود استفاده کنید. این محصول فقط برای مصرف موضعی روی پوست طراحی شده، از استفاده آن در نواحی داخل چشم و اطراف آن، داخل بینی و دهان خودداری کنید. ( اگر به طور غیر عمد محصول با این نواحی تماس یافت با آب فراوان بشویید )

از مصرف پماد تاکرولیموس روی نواحی زخم های باز و نواحی آسیب دیده پوست خودداری کنید. از بانداژ کردن و پوشاندن نواحی تحت درمان با پلاستیک خودداری کنید. ( مگر به صلاحدید پزشک ) حداقل تا نیم ساعت بعد از استعمال دارو، از حمام کردن و شنا کردن خودداری کنید. چراکه آب می تواند مانع جذب دارو روی پوست شود.

روش درمان را به طور دقیق و کامل انجام دهید، ممکن است پزشک بعد از محو شدن آثار اگزما مصرف دارو را متوقف کند و در صورت بازگشت علائم نیاز بداند مجددا از این دارو استفاده کنید. ( جهت دریافت اطلاعات دقیق با پزشک خود مشورت کنید ) اگر بعد از 6 ماه مصرف وضعیت شما بهبود نیافت و یا هر زمانی که متوجه وخیم تر شدن علائم شدید پزشک خود را مطلع کنید. در کودکان 2 تا 15 سال فقط طبق تجویز پزشک بهتر است، ضعیف ترین دوز دارو استفاده شود.

 

شرایط نگهداری پماد تاکرولیموس Tacrolimus

پماد تاکرولیموس در دمای اتاق ( 25 درجه سانتی گراد ) و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

پماد تاکرولیموس همانند تمام داروهای دیگر دور از دسترس کودکان قرار دهید.

بعد از اتمام یک تیوپ از محصول درباره لزوم ادامه مصرف حتما از پزشک نظر بخواهید، معمولا استفاده طولانی مدت از دارو توصیه نمی شود.

پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

نکات مهم قبل از مصرف پماد تاکرولیموس

در صورت بروز حساسیت، از ادامه مصرف این دارو صرفنظر کنید.
هرگز دارو را به شخص دیگری حتی با علائم مشابه خودتان، تجویز نکنید.
چنانچه دچار عفونت پوستی هستید به طور خودسرانه از این دارو استفاده نکرده و قبل از مصرف، پزشک را مطلع کنید.
از وارد شدن این دارو به نقاط حساس بدن مثل چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید. همچنین در صورتیکه دارو با این نواحی تماس پیدا کرد؛ آن ناحیه را با آب فراوان، بشویید.
بدون مشورت کردن با پزشک خود، سایر محصولات پوستی را در ناحیه تحت درمان قرار ندهید.
پماد تاکرولیموس را روی زخم‌های باز و نواحی آسیب‌دیده، استفاده نکنید.
نواحی تحت درمان را با پلاستیک، نپوشانید.

پماد تاکرولیموس برای چیست Tacrolimus | عوارض و موارد استفاده پماد تاکرولیموس

حداقل تا نیم ساعت بعد از استعمال دارو، از حمام کردن و شنا کردن خودداری کنید.
دارو را مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.
چنانچه بعد از ۶ ماه مصرف، وضعیت شما بهبود نیافت، با پزشک مشورت کنید. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
مصرف این دارو در کودکان ۲ تا ۱۵ سال، تنها با دستور پزشک باید صورت گیرد.
در صورتیکه دچار هرگونه واکنش غیر طبیعی بدن نسبت به دارو شدید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.
قبل از مصرف دارو هر گونه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به اطلاع پزشک برسانید.
در صورتیکه تحت پرتو درمانی هستید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
چنانچه به عفونت‌های پوستی مثل تبخال و زگیل مبتلا هستید؛ قبل از مصرف دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
از آنجاییکه پماد تاکرولیموس پوست را نسبت به نور و اشعه آفتاب حساس‌تر می‌کند؛ توصیه می‌شود طی درمان با این دارو از قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر تابش مستقیم نور، حمام آفتاب، دستگاه سولاریوم و … پرهیز کنید.
اگر در دوران بارداری هستید؛ تنها تحت نظر پزشک از پماد تاکرولیموس استفاده کنید.

پماد تاکرولیموس برای درمان اگزما و بیماری پوستی فعلی شما تجویز شده است و توصیه می شود از مصرف خودسرانه پماد تاکرولیموس اجتناب گرد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب