پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟ | موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟ | موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

پماد موپیروسین 2 درصد Mupirocin یکی از بهترین داروها برای درمان زرد زخم، جوش های صورت و بدن، خارش، تبخال و درمان بیماریهای عفونی پوست استفاده می گردد عوارض و موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد را در سماتک بیان خواهیم کرد.

 

پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟

پماد موپیروسین ناژو 2 درصد (Mupirocin) از بهترین آنتی بیوتیک هایی است که به منظور درمان عفونت‌های پوستی مثل زرد زخم (یک بیماری پوستی و عفونت باکتریایی می‌باشد که لایه‌های سطحی پوست را تحت تاثیر قرار داده و معمولا در پاها و بازوها و صورت ایجاد می‌شود) به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عفونت پوستی اغلب در بازوها و پاها و پوست صورت تشکیل می شود که علت این بیماری وجود باکتری های “استافیلوكوكی‌” یا “استرپتوكوكی‌” در لایه های سطحی پوست می باشد. از این رو برای درمان زرد زخم از پماد موپیروسین 2 درصد استفاده می شود. در واقع پماد موپیروسین ناژو از رشد باکتری‌ها بر روی پوست بدن جلوگیری کرده و به روند بهبود بیماری کمک می‌کند. نام دیگر پماد موپیروسین، باکتروبان و سنتانی است و با نام های تجاری Bactroban , Bactroban Nasal , Centany , Centany AT عرضه می شود. بیماری‌های پوستی انواع بسیار مختلفی دارند و برای درمان هر نوع از آن‌ها داروهای مختلفی ساخته شده است. پماد موپیروسین 2 درصد از داروهایی است که به منظور درمان برخی از بیماریهای پوستی با منشا عفونی توسط پزشک تجویز می‌شود. پماد موپیروسین ناژو 2 درصد مخلوطی از چند نوع اسید سودومونیک بوده که تقریباً 90 درصد آنرا نوع A تشکیل می دهد. مطالعات در محیط زنده و روی اشرشیاکولی نشان داده که اسید سودومونیک ، ایزو لوسین ترانسفر RNA سنتتاز را مهار می کند. این دارو در غلظت های بالا اثرات باکتریسیدی دارد .

پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟ | موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

قبل از مصرف پماد موپیروسین 2 درصد با پزشک مشورت کنید و دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد در درمان بیماری‌های عفونی پوست و در درمان موضعی زرد زخم ناشی از استرپتوکوک پیوژن و استافیلوکوک اورئوس کاربرد دارد. بیماری زرد زخم از انواع بیماری های عفونی پوستی می باشد که اغلب در کشورهای در حال توسعه دیده می شود. عامل به وجود آمدن این بیماری که با پماد موپیروسین 2 درصد درمان می شود در کشورهای غربی “استافیلوکوک طلائی” و در کشورهای توسعه یافته “استرپتوکوک” می باشد که عفونت “استافیلوکوک طلائی” شایع ترین نوع باکتری برای عفونت های پوستی می باشد. پماد موپیروسین 2 درصد برای درمان این نوع بیماری توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عوارض پماد موپیروسین 2 درصد

سوزش یا درد، خارش، لکه‌های پوستی، تهوع، خشکی پوست، حساسیت موضعی، ورم و درماتیت تماسی – واکنشهای موضعی از قبیل سوزش یا درد، خارش، لکه‌های پوستی، تهوع، خشکی پوست، حساسیت موضعی، ورم، درماتیت تماسی ذکر شده‌است. با توجه به استفاده از پلی‌اتلین‌گلیکول در فرمولاسیون دارو ، در صورت استفاده وسیع از دارو به دلیل احتمال جذب این ماده، بیمار مستعد سمیت کلیوی خواهد بود. همچنین استفاده طولانی از فرآورده‌های آنتی‌بیوتیک موضعی، می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های مقاوم هم‌چون عفونت‌‌های قارچی نماید.

پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟ | موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

 

تداخل دارویی

این پماد با داروی کلرا مفنیکل تداخل داشته و همچنین از مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.

پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟ | موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

مقدار و نحوه مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

مقدار و نحوه مصرف این دارو با توجه به شدت و ضعف بیماری در افراد مختلف متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول در بزرگسالان روزانه 3 بار و در کودکان نیز روزی 2 بار اما به مقدار کمتر باید پماد موپیروسین 2 درصد را بر روی محل مورد نظر استفاده کرد. قبل از مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد محل زخم را شسته و خشک کنید و سپس مقدار کمی از پماد را روی زخم زده و آن را به آرامی پخش نمایید. از مصرف پماد موپیروسین بر روی زخم بستر و یا زخم های باز جراحی خودداری نمایید زیرا باکتری ها خیلی سریع می توانند نسبت به این دارو مقاوم شوند. استفاده از پانسمان پس از مالیدن پماد موپیروسین ناژو بلامانع است. مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است عفونت های ثانویه را به همراه داشته باشد.

 

مکانیسم اثر

پماد موپیروسین 2 درصد یک آنتی‌بیوتیک طبیعی بوده که در اثر واکنش‌های تخمیری در سوش پسودوموناس فلوروسنس تولید می‌شود. موپیروسین 2 درصد با اتصال به آنزیم ایزولوسیل ترنسفر ـ RNA سنتتاز اثر می‌نماید که اثری منحصر بفرد می‌باشد از این رو به ندرت در برابر این پماد مقاومت دیده می‌شود . پماد موپیروسین ناژو موجب اتصال به آنزیم ایزولوسیل ترانسفر–RNA شده و مانع سنتز پروتئین به وسیله باکتری می شود. موپیروسین 2درصد علیه سوشهای استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک پیوژن مؤثر بوده‌است .

 

جذب: مقادیر اندکی از دارو از راه پوست جذب سیستمیک می گردد.
پخش: مقادیر اندک جذب شده سریعاً متابولیزه می گردد.
متابولیسم: پس از متابولیسم تبدیل به مونیک اسید می گردد.
دفع: متابولیت غیر فعال مونیک اسید از کلیه ها دفع می شود.

 

نکات مصرف پماد موپیروسین 2 درصد Mupirocin

پماد موپیروسین 2 درصد ناژو (Mupirocin) از داروهایی است که به منظور درمان بیماریهای عفونی روی پوست مصرف می‌گردد. زرد زخم از بیماری‌هایی است که با مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد بهبود پیدا می‌کند. زرد زخم اغلب به صورت عفونت تاول های پوستی که در اطراف دهان ایجاد می شود ظاهر می گردد. این تاول ها دارای سوزش و خارش خاصی می باشند که با لمس آن ها به قسمت های دیگری از بدن انتشار می یابند که این عفونت ها می توانند به افراد دیگری نیز انتقال پیدا کنند. بیماری پوستی زرد زخم می تواند در همه سنین رخ دهد اما در کودکان و شیرخواران شایع تر می باشد.

پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟ | موارد مصرف پماد موپیروسین ناژو 2 درصد

پماد موپیروسین 2 درصد

 

مصرف طولانی مدت این دارو (بیشتر از 10 روز) توصیه نمی‌گردد.
قبل از اینکه از دارو استفاده کنید باید محل مورد نطر را به خوبی با آب و صابون شستشو دهید.
نباید همزمان با مصرف پماد موپیروسین 2 درصد بدون مشورت با پزشک داروهای دیگر را مصرف کرد.
افرادی که دچار سوختگی شده‌اند نباید بدون نظر پزشک از این پماد استفاده کنند.
هیچگاه از این دارو بر روی زخم‌های باز استفاده نکنید.
دارو نباید با چشم‌ها، بینی و لب تماس پیدا کند.
پماد موضعی موپیروسین 2 درصد کاربردی برای چشم ندارد.
بیمارانی که در عملکرد کلیه های آن ها اختلال وجود دارد.
بهترین شرایط برای نگهداری این دارو دمای اتاق می‌باشد.
حتی در صورت بهبود علایم بیماری باز هم به استفاده از دارو ادامه داده و دوره درمان را کامل کنید.
در صورتی که بعد از چند روز از مصرف این پماد نشانه‌هایی از بهبودی در بدن خود مشاهده نکردید به پزشک مراجعه کنید.
این پماد را باید در دمای اتاق نگهداری کرده و از یخ زدگی آن خودداری نمایید همچنین دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
چنانچه سابقه حساسیت دارویی دارید قبل از مصرف با پزشک در این خصوص مشورت کنید.
هرگز بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید.

 

پماد موپیروسین 2 درصد هم اکنون در تمامی داروخانه های کشور موجود است و توصیه می شود فقط با دستور پزشک از این دارو استفاده نمایید و مصرف بدون نسخه پزشک ممنوع است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب