چگونه کولر ماشین را روشن کنیم | استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

چگونه کولر ماشین را روشن کنیم | استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

چگونه کولر ماشین را روشن کنیم

روشن کردن کولر ماشین وقت و زمان معینی دارد و بهترین زمان استفاده از کولر خودرو دقایقی پس از روشن کردن ماشین است. اگر می خواهید اصول استفاده صحیح از کولر ماشین را یاد بگیرید در اینجا به شما خواهیم گفت چگونه کولر ماشین را روشن کنیم تا به موتور خودرو آسیب وارد نشود. به‌منظور جلوگیری از آسیب کلاچ کمپرسور کولر ماشین بهتر است کولر خودرو را در دور موتور پایین روشن کنید. حتی اگر در سرعت بالا قصد روشن کردن کولر ماشین را دارید بهتر است از سرعت خود بکاهید و با فشار دادن کلاچ خودرو دور موتور را پایین بیاورید و سپس کولر ماشین را روشن کنیم. همچنین پس از روشن کردن کولر خودرو به مدت چند ثانیه سرعت پنکه را زیاد کنید تا هوای گرم موجود در مجاری تهویه تخلیه شود. به گزارش سماتک تا وقتی دور موتور پایین است اقدام به روشن کردن کولر اتومبیل نمایید! در غیر اینصورت به کمپرسور آسیب وارد می­ شود. ابتدای شروع کار کولر در خودروهای سواری و شاسی بلند، فن کولر را روی دور 3 یا 4 بگذارید تا هوای گرم موجود در مجاری تهویه و در داخل اتاق ماشین سریعا تخلیه شده و همچنین، کل سیستم هم خنک و آماده کار شود.

 

روش روشن کردن کولر ماشين

روش صحیح روشن کردن کولر ماشين بسیار اهمیت دارد و یکی از وسایلی رفاهی که شاید در طول روز از آن زیاد استفاده می‌کنیم کولر خودرو است، استفاده از آن مستلزم رعایت نکاتی است که در اینجا آن را مرور می‌کنیم. سعی کنید کولر ماشین را هنگامی روشن کنید که دور موتور، پایین باشد و از روش روشن کردن کولر ماشين در سرعت‌ها و دورهای بالای موتور خودداری کنید تا از آسیب به کلاچ کمپرسور کولر اتومبیل جلوگیری شود. در ابتدای کار، سرعت پنکه کولر را تا انتها بگذارید تا هوای گرم انباشته شده در خودرو خیلی زود خارج شود و سپس پس از چند دقیقه روشن کردن کولر ماشین آنرا روی درجه 2 بگذارید. همچنین اگر میخواهید بدانید روش صحیح روشن کردن کولر خودرو چگونه است ، عکس زیر را مطالعه کنید.

چگونه کولر ماشین را روشن کنیم | استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

قبل از روش کردن کولر ماشین چند دقیقه پنجره ها را پایین بدهید بعد از آن که کمی هوای داخل خودرو عوض شد، فن را روشن کنید.
تا وقتی دور موتور پایین است اقدام به روشن کردن کولر ننمایید ابتدای کار کولر، فن را روی دور تند بگذارید.
در تونل ها، بهتر است کولر را در حالت گردش داخلی تنظیم کنید. پشت چراغ قرمز کولر را خاموش کنید.
چون موتور برای راندن ماشین به سمت بالا، باید توان زیادی مصرف کند و همزمانی آن با کار کولر می ­تواند علاوه بر آنکه فشار زیادی به موتور وارد کند، کارایی را کاهش دهد و مصرف سوخت را بالاببرد. برعکس در سرپایینی ­ها، کولر را روشن کنید.
در بزرگراه ها و سرعت های بالا، به جای پایین کشیدن پنجره ها، کولر ماشین را روشن کنید.
از کولر خودرو مراقبت کنید. در تمامی فصل سال هر ماه حداقل ۳۰ دقیقه کولر خودرو را روشن بگذارید تا گاز خنک کننده رسوب نکند و گرفتار دردسر تعویض نشوید. توجه داشته باشید رعایت نکاتی که درباره روش صحیح روشن کردن کولر ماشین به آن اشاره کردیم طول عمر کولر خودرو را بالا خواهد برد و همیشه نتیجه مطلوبی از کولر ماشین خواهید گرفت.

چگونه کولر ماشین را روشن کنیم | استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

بهترين زمان روشن کردن کولر خودرو

زمان روشن کردن کولر خودرو بسیار اهمیت دارد و هنگامی که در روزهای گرم تابستان در خودرو می نشینید متوجه بویی شبیه پلاستیک گرم شده در خودرویتان می شوید که از داشبورد ، صندلی وسیستم تهویه هوای خودرو ساطع می شوند. زمان مناسب برای روشن کردن کولر خودرو در فصل تابستان دقایقی پس از حرکت است که این بو مربوط به گاز بنزین است که بسیار سرطان زاست و موجب آسیب های زیر به بدن می شود :

 

آسیب به استخوان ها (مسمومیت استخوان )
ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلبولهای قرمز خون )
کاهش سطح گلبولهای سفید خون
ابتلا به لوکمیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلبولهای سفید خون)
افزایش ریسک ابتلا به سرطان های مختلف
سقط جنین در خانمها
آسیب به کلیه و کبد

 

بنابراین بهترين زمان روشن کردن کولر خودرو را در دفترچه ماشین تان بخوانید. سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع است اما در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته میزان بنزن بین 200تا 400 میلی گرم است . اگر خودرو در زیر نور آفتاب پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول آن می باشد. مسلما افرادی که سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند و کلیه ها و کبد آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع کند. پس حتما قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید تا این ماده سمی از فضای خودرو دور شود و حلا پس از گذشت مدت زمان 10 دقیقه بهترين زمان روشن کردن کولر ماشین می باشد.

چگونه کولر ماشین را روشن کنیم | استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

روشن کردن کولر ماشین در حالت درجا و ایستاده باعث افزایش مصرف سوخت و گرم شدن بیش از اندازه موتور می شود. حال هنگامی که شما کولر را روشن می نمایید، به علت اینکه یک بار اضافی بر موتور تحمیل می شود هم میزان دور موتور و پاشش سوخت افزایش می یابد. پس تقریبا بار تحمیل شده بر موتور جبران می شود. در اینجا می خواهیم بدانیم که آیا روشن کردن و استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده برای موتور خودرو مضر است؟ نمیشه گفت مضر است اما چون شما در سرعت پایین کمتر گاز میدید و دور موتور کمتر است خوب قطعاً موتور با توجه به اینکه بخشی از انرژی آن توسط کولر گرفته میشود نمی تواند بازدهی مناسب داشته باشد و کمتر خنک می کند.

 

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده یا سرعت پایین باعث افزایش میزان مصرف سوخت می گردد اما استفاده از کولر و تهویه مطبوع خودرو در بزرگراهها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، به جای روشن کردن کولر، شيشه‌ها را پايين بکشيد، به دليل برهم خوردن وضعيت آيروديناميکی خودرو ، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

چگونه کولر ماشین را روشن کنیم | استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

درجا کارکردن ماشین با کولر

تنها عاملی که برای استفاده از کولر ماشین در حالت درجا مطرح است مصرف سوخت است که افزایش می یابد، و اگر هنگام کولر گرفتن برای حرکت به موتور فشار نیاورید (در هنگام کولر گرفتن باید مقداری پر گاز تر حرکت کنید، چون بخشی از نیروی موتور درگیر کولر است) ضرری برای موتور ماشین ندارد و درجا کارکردن ماشین با کولر مشکل ساز نخواهد شد. دانستن طرز صحیح استفاده از کولر ماشین در حالت درجا می‌تواند هم موجب شود گرمای کمتری را تحمل کنید و هم سلامت این بخش تضمین می‌شود و فشار کمتری به موتور خودرو وارد می‌آید.

 

کولر ماشین را در هوای گرم تابستان روشن کنید و به خود و خانواده تان سختی ندهید زیرا شما راننده عزیز خودرو را برای آسودگی تان خریداری کرده اید پس خیلی به دنبال عوارض درجا کارکردن ماشین با کولر و یا به قول بعضی رانندگان که می پرسند استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده و درجا برای خودرو ضرر دارد؟ اگر شما راننده عزیز بدانید که باید چگونه کولر ماشین را روشن کنیم دیگر نیازی به هیچ مورد دیگری نیست و در فصل گرم سال از کولر خودرو لذت ببرید.

جدیدترین مطالب