بررسی مهمترین کاربردهای فلز روی در صنعت!

بررسی مهمترین کاربردهای فلز روی در صنعت!

فلز روی یکی از عناصر ارزشمند و حیاتی در زندگی روزمره ما است که در صنعت پزشکی با عنوان zinc شناخته می شود. این فلز هم به مصارف صنعتی رسیده و هم برای مصارف خوراکی به کار می رود. نماد آن در جدول تناوبی Zn است و در طبیعت به رنگ خاکستری یا سفید متمایل به آبی یافت می شود. یکی از کاربردهای مهم روی، تولید آلیاژ برنج است که از ترکیب روی و مس ساخته می شود. قیمت روی بسته به اینکه محصول در چه شرایطی به مصرف کننده ارائه شود و به چه میزان خلوص داشته باشد متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با فلز روی و ویژگی های آن آشنا شویم.

 

هر آنچه باید در رابطه با فلز روی بدانید

بعد از عناصری همچون آهن، آلومینیوم و مس، فلز روی جزء پرمصرف ترین فلزات در دنیا به شمار می رود. روی علاوه بر تولید آلیاژهای کاربردی همچون برنج در زمینه تولید محصولات دارویی نیز کاربردهای زیادی دارد.

 

کاربردهای این فلز بسیار گسترده است. از همین رو قیمت روی در بازار داخلی متغیر و نوسانی است. برای هر محصول با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی، کیفیت و میزان خلوص، قیمت های متفاوتی در نظر گرفته می شود.

 

برخی از ترکیبات روی عبارتند از: آنتیموند روی، آرسنید روی، کربنات روی، اکسید روی، سولفات روی، فسفات روی و… هرکدام از این ترکیبات خواص شیمیایی مخصوص به خود را دارند. بنابراین بایستی در مکان و زمان درست مورد استفاده قرار گیرند.

 

7 کاربرد مهم فلز روی

همانطور که اشاره کردیم، کاربردهای روی گستره وسیعی از صنایع را شامل می شود. در این بخش با 7 کاربرد مهم فلز روی آشنا می شویم:

 

1. گالوانیزه کردن فولاد

یکی از خواص فلز روی مقاومت در برابر خوردگی است. همین عامل باعث می شود تا در فرایند تولید فلزات و انواع فولاد، از روی به عنوان یک پوشش جهت جلوگیری از زنگ زدگی استفاده شود.

 

2. ساخت باتری

روی در جذب اکسیداسیون عملکرد نسبتا خوبی دارد. از این رو در حفاظت کاتدی می تواند نقش یک آند بسیار مفید را ایفا کند. از این عنصر به عنوان ماده آند باتری نیز استفاده می شود.

 

3. تولید آلیاژ

روی به تولید آلیاژهای بسیار مهم و کاربردی شهرت دارد. از آلیاژهای مهم روی می توان به برنج که جزء محبوب ترین و پرمصرف ترین آلیاژها در صنایع است اشاره کرد.

 

4. صنعت پزشکی و تولید مکمل های غذایی

از روی در تولید انواع قرص ها و مکمل های غذایی استفاده می شود. همچنین از ترکیبات آن در تولید انواع دهان شویه، خمیر دندان، دئودورانت،  شامپوی ضد شوره و… استفاده می شود.

 

5. صنعت کشاورزی

روی همچنین کمبود ویتامین ها و ریزمغذی های موجود در گیاهان را جبران می کند.

 

6. بدن انسان

احتمالا بسیاری از شما با این کاربرد روی آشنا هستید، روی یکی از ترکیبات ضروری برای بدن هر انسانی است که بدن مقادیری از آن را تولید کرده و درصدی از آن را نیز می بایست به وسیله مواد غذایی تامین کرد. روی در پوست، عضلات، کلیه، کبد، استخوان و بخش های مختلفی از بدن وجود دارد.

 

7. تولید اکسید روی

از اکسید روی برای تولید انواع پماد زینک اکساید، صنعت لاستیک سازی و… استفاده می شود.

 

کاربرد و ویژگی های فلز روی

حال که با کاربردهای اصلی فلز روی آشنا شدیم، بهتر است کمی از ویژگی های آن صحبت کنیم. هرچه بیشتر از ویژگی ها و خصوصیات روی اطلاعات داشته باشیم، قطعا به اهمیت استفاده از آن در صنایع نیز بیشتر پی خواهیم برد. کاربرد روی در صنایع بر هیچ کسی پوشیده نیست. در صورتی که این فلز ارزشمند و آلیاژها و ترکیبات ساخته شده آن وجود نداشته باشند، چرخه بسیاری از صنایع از کار می افتد. از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی روی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• فلز روی بسیار نرم و انعطاف پذیر است.

• رسانایی متوسطی دارد اما خاصیت الکتروشیمیایی آن بسیار قوی است. همین مورد باعث می شود تا از آن در فرایندهای باتری های قلمی و گالوانیزه استفاده شود.

• مانند بسیاری از فلزات موجود در طبیعت به آرامی واکنش نشان می دهد.

• می تواند با اسیدهای رقیق وارد واکنش شده و گاز هیدروژن آزاد کند.

• این فلز ضعیف و شکننده است.

• فلز روی در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

• استحکام کششی آن نصف استحکام کششی فولاد کربنی است.

• همین استحکام کششی پایین روی باعث می شود تا از آن در مواقع باربری استفاده نشود.

• با اینکه روی میزان سختی پایینی داشته و شکننده است، اما آلیاژهایی که بر پایه این فلز ساخته می شوند نسبت به آلیاژهای ریخته گری از مقاومت بیشتری برخوردارند.

 

نحوه تعیین قیمت روی

نحوه تعیین قیمت روی برای هر شرکت و تولیدکننده ای متفاوت از دیگری است و دلیل آن هم شرایط آماده سازی محصول و استانداردهایی است که در ساخت آن به کار گرفته شده است. از عوامل موثر بر قیمت روی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• شرایط بازار کار معادن و رونق یا عدم رونق فعالیت آن

• میزان خلوص روی عرضه شده به بازار

• میزان ذخایر روی موجود در انبار

• میزان تقاضای بازار

• میزان اعتبار شرکت فروشنده

• نحوه بسته بندی و ارسال محصول و…

 

بهترین مراکز خرید روی

برای خرید روی بهترین کار، سفارش اینترنتی محصول است. خرید روی به صورت آنلاین به شما این امکان را می دهد تا دید بهتری نسبت به شرایط این محصول در بازار داشته باشید. بتوانید شرایط فروش را بررسی کنید، وضعیت موجود محصولات را چک کنید، لیست قیمت روی را آنالیز کنید، محصولات از شرکت های مختلف را مورد مقایسه قرار دهید و… اصولا این خدمات را می توانید از طریق بهترین مراکز خرید روی که به صورت شبانه روزی آماده ارائه مشاوره و خدمات هستند دریافت کنید.

جدیدترین مطالب