کاربرد ورق استیل 321 در تجهیزات صنایع لبنی

کاربرد ورق استیل 321 در تجهیزات صنایع لبنی

برای ساخت تجهیزات صنایع مختلف، از ورق های استیل مخصوصی استفاده می شود. با توجه به نوع مواد استفاده شده در صنعت، نوع ورق استیل انتخاب می گردد. برای ساخت تجهیزات صنایع لبنی، ورق استیل 321 به عنوان یک آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی، گزینه بسیار مناسبی است. در ادامه با ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول، بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

ساختار و ویژگی‌های انواع ورق استیل

ورق استیل، آلیاژی حاوی کربن، آهن، کروم و نیکل است. به طور معمول اضافه کردن کروم و نیکل به جهت افزایش مقاومت در برابر خوردگی صورت می گیرد. برای ساخت تجهیزات در کاربردهای خاص، عناصر دیگری مانند، منگنز، آلومینیوم و تیتانیوم نیز اضافه می شود. به استیل ضد زنگ گاهی اوقات فولاد های مقاوم در برابر خوردگی نیز می گویند و این یکی از ویژگی های بارز این آلیاژ است.

 

کروم، عنصر کلیدی در ساخت انواع ورق های استیل است. این عنصر روی هر لایه که در معرض محیط بیرون قرار می گیرد، یک لایه محافظ اکسید نسوز مقاوم تشکیل می دهد که مانع از خوردگی می‌شود. این لایه نسبتاً غیرقابل نفوذ است و به عنوان خود ترمیم کننده در نظر گرفته می شود که در هنگام خرابی، خود به خود ترمیم می‌گردد. مقاومت در برابر موارد خوردنده، تحت شرایط خاص افزایش می یابد و با افزایش تدریجی کروم به بیش از 5 یا 10 درصد، این مقاومت ایجاد می شود.

 

ورق های استیل بر اساس ساختار متالورژیکی، گروه بندی می شوند:

دوبلکس

آستنیتی

فریتیک

مارتنزیتی

 

نمونه آستنیتی یکی از پرکاربرد ترین ترکیب ها است که از 18٪ کروم و 8٪ نیکل تشکیل شده است. فولادهای ضد زنگ آستنیتی دارای ویژگی های زیر هستند:

می توان آن ها را با کار سرد (حداکثر 4 بار) ، تقویت کرد.

به راحتی جوش داده می شود.

شکل پذیری بالا

مقاومت خوب در برابر خوردگی

مناسب برای دماهای بالا

مناسب برای دماهای پایین (از جمله کاربردهای برودتی)

غیر مغناطیسی بودن

و…

کاربرد ورق استیل 321 در تجهیزات صنایع لبنی

ویژگی های ورق استیل 321

ورق استیل 321 یک گرید مقاوم در برابر حرارت است که در بخش های مختلف صنعت استفاده می شود. ورق استیل 321 گرید انتخابی برای کاربردهایی در محدوده دمایی تا حدود 900 درجه سانتی گراد است که ترکیبی از استحکام بالا، مقاومت در برابر پوسته شدن و پایداری فاز با مقاومت در برابر خوردگی را به همراه دارد. ویژگی کلیدی این گرید، محتوای تیتانیوم اضافه شده به سایر عناصر این آلیاژ است که باعث تثبیت مواد، ایجاد مقاومت آن در برابر بارش کاربید در مواجهه با دماهای بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون می‌گردد.

 

ورق استیل 321 که به عنوان یک فولاد زنگ نزن آستینی با عنصر تیتانیوم تثبیت شده است، مقاومت در برابر خوردگی به صورت بین دانه ای دارد؛ دلیل مقاومت بین دانه ای، ترکیب بهتر تیتانیوم با عنصر کربن است. همان طور که گفته شده کربن از اجزای اصلی این آلیاژ ضد زنگ است. در نهایت نیز به دلیل این میل ترکیبی قوی با کربن، مقاومت ورق استیل 321 در برابر خوردگی به صورت بین دانه ای خواهد بود.

 

همان طور که گفته شد ویژگی گریدهای زنگ نزن آستنیتی مقاومت زیاد در برابر خوردگی در دمای بالا و در دماهای زیر صفر است. از آنجایی که ورق استیل 321 از نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی است،  همین ویژگی آن را به انتخابی عالی برای کاربردهای مختلف ازجمله ساخت تجهیزات صنایع لنبی تبدیل می کند.

 

مقاومت ورق استیل 321 در برابر موادی مانند مواد غذایی، محلول های استریل کننده، مواد رنگ زا، اکثر مواد شیمیایی آلی به اضافه طیف گسترده ای از مواد شیمیایی معدنی، همچنین گازهای داغ نفتی، گازهای احتراق بخار، اسید نیتریک و تا حدی اسید سولفوریک، بسیار زیاد است و به همین دلایل در این صنایع، کاربرد قابل توجهی دارد.

کاربرد ورق استیل 321 در تجهیزات صنایع لبنی

موارد مهم در هنگام استفاده از ورق استیل321

در حالی که مقاومت ورق استیل 321 در برابر خوردگی مشابه 304 و 304L در شرایط آنیل شده است، ویژگی های خزش و گسیختگی بالاتری دارد که آن را برای مخازن تحت فشار و کاربردهای دیگ بخار ایده آل می کند. ورق استیل321 یک گرید غیر مغناطیسی است. گرید 321H به دلیل محتوای کربن بالاتر، استحکام بهتری در دمای بالا ارائه دهد.

 

محدودیت این محصول این است که تیتانیوم به خوبی در یک قوس با دمای بالا منتقل نمی شود، بنابراین به عنوان یک ماده مصرفی جوش توصیه نمی گردد. در این مورد گرید 347 ترجیح داده می شود. نیوبیم همان کار تثبیت کاربید را انجام می دهد اما می تواند در یک قوس جوش منتقل شود. بنابراین، گرید 347 ماده مصرفی استاندارد برای جوشکاری 321 است. گرید 347 تنها گاهی اوقات به عنوان مواد اولیه صفحه استفاده می شود.

 

مانند سایر گریدهای آستنیتی، ورق استیل 321 دارای ویژگی های شکل دهی و جوشکاری عالی هستند، به راحتی ترمز یا رول می شوند و ویژگی های جوشکاری برجسته ای دارند. گرید 321 به خوبی جلا نمی دهد، بنابراین برای کاربردهای تزئینی توصیه نمی شود.

 

کاربردهای ورق استیل 321

ورق استیل 321 را نمی توان از طریق عملیات حرارتی سخت کرد و این کار تنها با روش کار سرد صورت می گیرد. این محصول با رعایت تمام روش های استاندارد به راحتی جوش داده می شود و نیازی به آنیلینگ پس از جوش نیست. این محصول انعطاف پذیر است و به راحتی می توان آن را شکل داد.

 

همان طور که گفته شد، مقاومت در برابر خوردگی برای ورق استیل 321 عالی است، به ویژه در برابر اسیدهای آلی رقیق، اما این آلیاژ برای مصارفی که دارای محلول های کلرید هستند، مناسب نیست؛ جایی که مستعد خوردگی حفره ای و شکافی است. ماشینکاری این ورق استیل با حداقل لرزش و به وسیله روان کننده با کیفیت، با ابزارهای تیز و برنده توصیه می شود؛ برای جلوگیری از سخت شدن کار، از انجام برش های منقطع خودداری کنید.

کاربرد ورق استیل 321 در تجهیزات صنایع لبنی 

خرید ورق استیل از فلز کالا

همان طور که در ابتدا گفته شد، ورق های استیل از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و هر کدام با توجه به ویژگی و کاربرد، قیمت متفاوتی دارند. یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های خرید ورق استیل 321 و نمونه های مشابه آن، خرید از طریق فروشگاه های معتبر است.

 

مجموعه فلز کالا با 25 سال سابقه فروش محصولات فلزی و انواع فولاد زنگ نزن، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز فروش در این زمینه شناخته می شود. فروش تمامی محصولات این مجموعه از طریق سایت فروش و به صورت آنلاین و غیر حضوری، در دسترس قرار دارد. برای اطلاع از قیمت ورق استیل 321 و سایر محصولات این مجموعه، می توانید با کارشناسان و مشاوران فروش سایت felez.org، تماس حاصل کنید و از قیمت تمامی محصولات و نحوه سفارش آن ها مطلع شوید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب