علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

افت فشار پکیج دیواری بیشتر در فصل زمستان اتفاق می افتد علت افت فشار پکیج (آبگرمکن دیواری) خالی بودن باد تیوپ داخل پکیج است. علت کم شدن فشار بار پکیج یا آبگرمکن دیواری را در ادامه توضیح خواهیم داد. در ابتدا باید بدانیم افت فشار پکیج دیواری به مقدار نیم بار در طول سه هفته عیب به حساب نمی آید و میتواند از نحوه کارکرد و نوع و مدل پکیج دیواری باشد زمانی که این افت فشار و پایین آمدن بار به نزدیکی صفر کمتر از دو هفته باشد نشانه خرابی در سیستم و عیب در عملکرد دستگاه است.

 

علت افت فشار پکیج دیواری

اگر به دنبال علت تغییر فشار پکیج یا افت فشار پکیج دیواری می باشید، می توانید با مطالعه این مطلب پاسخ سوالتان را بیابید. البته بهتر است بدانید که در یک پکیج نو، پایین آمدن فشار طی سه هفته امری طبیعی می باشد و حتی اگر از این زمان، بیشتر باشد هم بهتر می باشد و اگر با افزایش فشار پکیج نو مواجه شدید، این امر عادی نمی باشد. اگر عمر استفاده از پکیج از سه سال بیشتر می باشد، پایین آمدن فشار فرآیندی طبیعی می باشد. البته این بازه زمانی بصورت تقریبی تخمین زده شده است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

 

از موضوعات مهمی که باعث می‌شود پکیج به خوبی کار خود را انجام دهد میزان فشار و یا بار مناسب دستگاه است. اصلا این دستگاه‌ها به کلید نیم بار مجهز شده‌اند تا در صورت پایین آمدن و کمتر شدن بار دستگاه از نیم بار بصورت اتوماتیک خاموش شوند و در صورت بالا رفتن فشار هم باید منتظر تبعاتی مانند ترکیدن لوله‌های گرمایش، خراب شدن منبع انبساط پکیج و یا هر مشکل دیگری باشیم.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

پکیج شوفاژ دیواری باید همیشه بر روی 1.5 بار یا فشار تنظیم شود و این بهترین میزان فشار برای پکیج است. حالا یکی دو دهم پایین‌تر و یا بالاتر مشکلی را برای پکیج ایجاد نمی‌کند ولی نباید اجازه داد تا این میزان فشار کمتر و یا زیادتر شد. قبل از ورود به مبحث کم و زیاد کردن فشار و یا بار پکیج باید این نکته را خاطر نشان شوم که اگر مرتبا فشار و یا بار دستگاه شما دچار نوسان است قطعا مشکلی در دستگاه وجود دارد.

 

به همین دلیل بهتر است از یک سرویسکار پکیج برای رفع افت فشار بار پکیج کمک بگیرید. اما در شرایط عادی و طبیعی ممکن است به دلایلی پکیج دچار افت فشار و یا بالا رفتن فشار بصورت خیلی کم شود. در این حالت با یک کم و یا زیاد کردن ساده بار دستگاه می‌توان دوباره دستگاه را تنظیم کرد. این شرایط خارج از شرایط خرابی و تعمیر پکیج است که قبلا توضیح داده شد.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

علت کم شدن فشار بار پکیج

کم شدن فشار پکیج به دلیل باد نداشتن دستگاه است و شما باید ابتدا علت کم شدن فشار بار پکیج را پیدا کنید در اینجا مهمترین علل افت فشار پکیج را بیابید و سپس بعد از پیدا کردن علت کم شدن فشار بار پکیج آن مشکل را حل کنید عواملی که می‌توانند باعث کم شدن فشار بار پکیج شوند عبارتند از:

 

باز گذاشتن شیر پرکن
وجود نشتی در مداربسته رادیاتور و پکیج
نشتی لوله هایی که از کف رد شده
خراب شدن شیر پرکن
سوراخ شدن مبدل حرارتی
باد نداشتن یا سوراخ شدن منبع انبساط

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

باز گذاشتن شیر پرکن پکیج

با باز گذاشتن شیر پرکن پکیج، با تغییر فشار پکیج مواجه خواهید شد. شیر پر کن بعد از تنظیم فشار باید بسته شود ولی اغلب مردم از این موضوع غفلت می کنند و باز ماندن شیر پرکن سبب تغییر فشار پکیج خواهد شد. همین امر سبب می شود تا زمانیکه شیر آب گرم باز است، فشار پایین آمده و سبب خاموش شدن پکیج می گردد. با افزایش یا افت فشار بار پکیج به راحتی می توانید شیر پرکن پکیج که زیر آن قرار دارد را باز کنید و فشار بار را بین عدد ۱ و ۲ قرار دهید. برخی اوقات ممکن است علت افزایش و کم شدن فشار بار پکیج دیواری همین نبستن شیر پرکن پکیج باشد. شیر پرکن پکیج در خلاف عقربه های ساعت باز می شود و موافق عقربه های ساعت بسته می شود.

 

نحوه بستن شیرپرکن پکیج

همانطور که گفته شد باز ماندن شیر پرکن پکیج، علت کم شدن فشار پکیج است که باید شما یعد از تنظیم فشار شیر پرکن را ببندید، که برای بستن آن در جهت عقربه های ساعت آن را بپرخانید و برای بازکردن آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. توجه داشته باشید که اگر شیرپرکن بسته باشد دیگر با بالا رفتن و پایین آمدن فشار مواجه نخواهید شد.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

نشتی مداربسته رادیاتور و پکیج

یکی دیگر از عواملی است که سبب افت فشار بار پکیج می شود، حتی اگر به میزان کمی در رادیاتور این نشتی وجود داشته باشد، باز هم با افت فشار روبرو خواهید بود. به عنوان مثال اگر در طول شبانه روز به اندازه یک لیوان آب نشتی داشته باشد باز هم شما باید نسبت به تعمیر پکیج اقدام کنید تا دیگر با افت فشار مواجه نشوید.

 

نشتی لوله های از کف رد شده

این مورد حالتی از مورد قبل می باشد که نشتی در مداربسته رادیاتور اتفاق می افتد. با اینکه نشتی لوله هایی که از کف رد می شوند، به ندرت اتفاق می افتد اما باز هم احتمال آن زمانیکه با کاهش فشار آبگرمکن دیواری مواجه هستید، وجود دارد و باید در هنگام تعمیر و سرویس پکیج مورد بررسی قرار می گیرد. با وجود پکیج دیواری لوله کشی مداربسته رادیاتور از کف ساختمان رد می شود. حتی وجود یک قطره آب می تواند عاملی بر وجود نشتی آب و کاهش فشار پکیج باشد. در این مواقع باید حتما نشت یاب بیاورید و نشتی آب را پیدا کنید.

 

خرابی شیر پرکن

اگر شیر پرکن خراب باشد با اینکه شما این شیر را بعد از تنظیم فشار بسته باشید، باز هم با کاهش فشار بار پکیج مواجه می شوید. در این حالت فشار با سرعت کمتری تغییر پیدا می کند یعنی با باز کرن شیر آب گرم خواهید دید که زمان بیشتری طول می کشد تا افت فشار آبگرمکن دیواری داشته باشید.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

سوراخ شدن مبدل حرارتی

اگر مبدل حرارتی از درون سراخ شده باشد، با کاهش فشار بار پکیج مواجه خواهید شد. این اتفاق بیشتر برای پکیج های تک مبدل رخ می دهد. زمانیکه مبدل از درون سوراخ می شود، مسیر آب گرم با مسیر شوفاژ مرتبط می شود و باعث بالا و یا پایین رفتن فشار پکیج دیواری می شود. نشانه هایی که این وضعیت دارد، شبیه به نشانه هایی است که شیر پرکن خراب می شود و افزایش و کاهش فشار به تدریج اتفاق می افتد.

 

باد نداشتن یا سوراخ شدن منبع انبساط

در این حالت با افزایش فشار پکیج مواجه خواهید شد که این اتفاق زمانی رخ می دهد که درجه حرارت بیشتر از ۶۰ درجه شود و باید حتما با تعمیرکار پکیج تماس بگیرید تا مشکل را برطرف نماید. البته قابل به ذکر است که در مواقعی با افت فشار آبگرمکن دیواری نیز مواجه می شوید. خرابی منبع انبساط و یا باد نداشتن و تنظیم نبودن فشار باد که باید با تلمبه تا ۱ بار باد شود و اگر فشارسنج ندارید حدود ۷۰ تلمبه کافیه و اگر با فشار دادن والف منبع انبساط که در پشت پکیج قراردارد به جای باد از آن آب خارج شود منبع خراب است و باید تعویض شود.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

چگونه فشار بار پکیج را پایین بیاوریم

هرگاه فشار پکیج از 1.5 بالاتر رفته باشد برای تخلیه این فشار چند راه وجود دارد. اولین و موثرترین راه مطابق روش زیر است:

ورودی آب دستگاه را ببندید
شیرپرکن را باز کنید
پایین‌ترین شیر آب گرم در خانه مانند شیر توالت را باز کنید تا فشار پایین بیاید.

 

در نظر داشته باشید که در این روش باید حتما یک نفر در پای دستگاه و نفر دیگر شیر را باز و بسته کند تا بلافاصله پس از تنظیم فشار بتوانید شیر را ببندید اما در هر صورت اگر فشار دستگاه بیش از اندازه خالی شد تنها کافی است شیر توالت را ببندید، شیر پرکن را هم ببندید، شیر ورودی را باز کنید و سپس کمی شیرپرکن را باز کنید. نیازی نیست شیرپرکن تا انتها باز شود. همین که کمی باز کردید برای افزایش فشار کفایت می‌کند. بخصوص اگر نیاز به فشار کمی داشتید. با تکمیل شدن بار دستگاه شیر پرکن را ببندید.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

راه دوم برای پایین آوردن فشار بار پکیج این است که مهره شیر هواگیری یکی از رادیاتورها که بهترین آنها رادیاتور حوله خشک کن است را در داخل حمام و یا فضایی که آب باعث خیس شدن فرش‌ها نشود باز کنید و منتظر پایین آمدن فشار باشید و بلافاصله با کم شدن فشار مهره را سفت کنید.

 

راه سوم هم که بیشتر در زمانی کاربرد دارد که فشار باید خیلی کم، کم شود این است که رادیاتورها را هواگیری کنید. در این حالت اگر هوایی داخل سیستم باشد و خارج شود کمی فشار کم می‌شود و اگر نباشد با خالی شدن مقداری آب از رادیاتورها فشار پکیج تنظیم می‌شود.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

چگونه فشار بار پکیج را بالا ببریم

حالا اگر فشار بار آگرمکن دیواری کم شده باشد و نیاز باشد فشار دستگاه را بالا ببرید راحت‌ترین و عمومی‌ترین راه روش زیر است:

 

سیستم گرمایش را خاموش کنید تا سرد شود. میزان فشار واقعی دستگاه را مشاهده نمایید. حالا شیر پرکن را که در زیر دستگاه است را باید باز کنید. توجه داشته باشید که این شیر در کنار شیر رفت پکیج قرار گرفته است. والو کوچک آبی و یا مشکی رنگی دارد و بر جهت عکس عقربه‌های ساعت باز می‌شود. میزان باز کردن شیر پرکن کاملا بسته به میزان کم بودن فشار دستگاه دارد. اگر دستگاه کمتر از یک بار فشار داشت تا انتها شیرپرکن را باز کنید تا زود فشار تامین شود ولی اگر تنها یکی دو دهم بار کم داشت نیازی نیست شیر را تا انتها باز کنید. یکی دو دور باز کردن کفایت می‌کند. به خوبی به عقربه مانومتر نگاه کنید تا زمانی که به 1.5 بار رسید بلافاصله شیر را ببندید. اگر فشار بیش از 1.5 بار شد برای پایین آوردن فشار پکیج از یکی از روش‌های فوق الذکر استفاده کنید تا فشار بر روی 1.5 تنظیم شود.

علت افت فشار پکیج دیواری | علت کم شدن فشار بار پکیج (آبگرمکن دیواری)

در انتها باز هم متذکر می‌شوم که نیاز به تامین و بالا بردن فشار بار پکیج و یا کم کردن فشار پکیج نیاز بسیار کمی است. شما نباید این کار را مرتبا انجام دهید. اگر مرتبا فشار پکیج را کم و زیاد کنید آب داخل مدار گرمایش هم مرتبا تعویض می‌شود و این کار باعث بالا رفتن ریسک رسوب گرفتن مدار گرمایش می‌شود بخصوص اگر آب منطقه شما از نوع آب سخت باشد. اگر آگرمکن دیواری هم مرتبا دچار افت فشار بار و یا بالا رفتن فشار می‌شود قطعا یک مشکل فنی دارد و بهتر است قبل از اینکه مشکلی جدی‌تر پیش بیاید موضوع را با کارشناسان و تکنسین‌های تعمیر پکیج در میان گذاشته و اقدام به سرویس و عیب‌یابی پکیج خود بکنید.

 

علت افت فشار پکیج باید به صورت اساسی حل شود و شما نمی توانید به راحتی این مشکل را حل کنید در بسیاری از مواقع علت کم شدن فشار آبگرمکن های دیواری نبود باد کافی در تیوپ داخلی پیکج است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب