روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

هواگیری رادیاتور ماشین باید بادقت و از روی اصول انجام گیرد و روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین بسیار مهم است اگر نمی دانید که چگونه رادیاتور ماشین را هواگیری کنیم در ادامه چگونگی هواگیری رادیاتور خودرو بیان می شود.

 

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین

هواگیری رادیاتور ماشین چگونه است؟ چگونه رادیاتور ماشین را هواگیری کنیم؟ برای هواگیری رادیاتور ماشین با توجه به اینکه سیستم خنک‌کننده مدار بسته و دارای منبع انبساط باشد یا از نوع سیستم باز باشد، دو روش وجود دارد. از راحت ترین راه های بررسی هوا گرفتن رادیاتور ماشین و سیستم خنک کاری، دست زدن به شیلنگ ها و مجاری آن در هنگام گرم بودن پیشرانه است که وجود هوای تحت فشار در آن به خوبی حس خواهد شد. هم چنین در زمان سرد بودن آب رادیاتور، با باز کردن درب رادیاتور، صدای خروج هوا شنیده خواهد شد. هوا گرفتن رادیاتور می تواند علت های مختلفی داشته باشد که رایج ترین آنها نیم سوز شدن و یا سوختن کامل واشر سرسیلندر است و یا با وجود نشتی بسیار کوچک در یک قسمت و خروج آب از آن در حین کارکرد موتور، هوا جایگزین شده و سیستم خنک‌کاری هوا بگیرد. همچنین خرابی درب رادیاتور نیز از دیگر علل شایع در بروز این اتفاق است.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

هواگیری رادیاتور ماشین تقریبا شبیه به همان چیزی است که در هنگام پر کردن سرنگ توسط پرستاران و پزشکان شاهد آن هستیم! به عبارت دیگر هنگامی که هوا همراه با آب در رادیاتور ماشین وجود داشته باشد، قسمتی از شلنگ های و لوله های انتقال آب، با این حجم از هوا اشغال می شوند و در نتیجه آب به صورت یک دست به قطعات داغ موتور نمی رسد. این موضوع سبب می شود تا قطعات موتور به خوبی خنک نشده و در مواردی که هوای موجود در آب زیاد باشد، ممکن است باعث صدمات جدی به خودرو گردد.

 

مایع خنک‌کننده خودرو ترکیبی از آب و ضد یخ است که وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده داد. معمولا هر سال یکبار تعویض این مایع توصیه می‌گردد و یا با کم شدن آب رادیاتور به دلیل نشتی موجود در اتصالات سیستم خنک‌کننده، نیاز به افزودن یا تعویض آن است.

اگر نیاز بود که مایع خنک‌کننده تعویض یا تکمیل گردد، باید عمل هواگیری را حتما انجام داد زیرا اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک‌کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل کند که اصطلاحاً سوختن موتور از عوارض آن بر شمرده می‌شود.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

چگونه رادیاتور ماشین را هواگیری کنیم

هواگیری رادیاتور ماشین کار خیلی سخت و دشواری نیست و اگر شما صاحب یک خودرو هستید باید بدانید که سیستم خنک کننده ماشین که شامل رادیاتور و مایع های خنک کننده می شود از اهمیت بالایی برخوردار است و در سلامت و کارکرد موتور خودرو نقش مهمی دارند و باید به موقع هواگیری رادیاتور ماشین انجام شود. در این مقاله از سایت سماتک آموزش خواهیم داد که چگونه رادیاتور ماشین را هواگیری کنیم و با هواگیری رادیاتور ماشین می توانید از یکی از نقص های عمومی سیستم خنک کننده که شامل جریان یافتن هوا داخل سیستم خنک کننده می شود جلوگیری و مشکل را حل کنیم. ابتدا این توضیح را باید بدهیم که خودرو هایی که رادیاتور آنها دارای پیچ تخلیه یا پیچ هواگیری رادیاتور ماشین است هر بار پس از تعویض یا جایگزین کردن آب رادیاتو و یا حتی در برخی که فاقد هستند، پس از هر بار اضافه کردن حجم زیاد آب باید هواگیری رادیاتور ماشین را انجام دهند.

 

علت هواگیری رادیاتور ماشین

علت هواگیری رادیاتور ماشین چیست؟ همانطور که می دانید وظیفه آب در سیستم خنک کننده خودرو و رادیاتور انتقال گرما از موتور خودرو به محیط است، آب کار انتقال گرما را به واسطه ماهیتش خیلی خوب انجام می دهد ولی هر گاه هوایی در داخل این سیستم و لوه های خنک کننده قرار گیرد این عمل با اختلال مواجه شده و از آن جایی که هوا خیلی انتقال دهنده خوب حرارت نیست در جریال انتقال از نواحی مختلف گرمای بسیار بالای موتور را جذب کرده و تقریبا همان حرارت را به بخش های مختلف سیستم سرمایشی منتقل می کند که سبب سوختگی و ایجاد مشکلات مختلف و آسیب به قسمت های مختلف سیستم خنک کننده می شود و از طرف دیگر هم کار انتقال گرما و حرارت با اخلال مواجه شده که دمای موتور را بالا و بالاتر میبرد. پس همانطور که می بینید گاهی ممکن است، قرار گیری هوا در رادیاتور خودرو خسارت های جدی به بار بیاورد و باید هواگیری رادیاتور ماشین انجام گیرد.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

چگونه بفهمیم رادیاتور ماشین نیاز به هواگیری دارد؟

رادیاتور ماشین هم به همان دلایل که رادیاتور منزل به هواگیری نیاز دارد باید هواگیری شود – در رادیاتور ماشین هوا جمع می شود. بدین ترتیب، ضد یخ نمی تواند گردش کند و ماشین بیش از حد گرم می شود. اگر یک یا چند تا از علایم زیر را دیدید، هواگیری رادیاتور ماشین باید انجام شود:

 

روی داشبورد یا دماسنج ماشین بدون دلیل، حرارت خیلی بالا و غیرعادی نشان داده می شود
مایعات از رادیاتور می جوشد و به بیرون می زند.
موتورتان بوهای عجیب می دهد مخصوصا بوی شیرین (که ناشی از نشت یا سوختن مایع ضد یخ است)
به صورت ایده آل، بهتر است رادیاتور را پس از تعمیر یا تعویض یکی از قطعات سیستم خنک کننده هواگیری کنید. طی تعمیر، ممکن است هوا در سیستم جمع شود – پس از تعمیر و اصلاح رادیاتور ماشین، نگاهی به دما سنج بیندازید.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

پیچ هواگیری رادیاتور ماشین کجاست؟

پیچ هواگیری رادیاتور ماشین ها داخل سیستم خنک کننده قرار دارند و با رهاسازی هوا کار می کنند – مثل رادیاتورهای منازل. برای پیدا کردن پیچ هواگیری رادیاتور ماشین سری به دفترچه راهنمای خودرو بزنید. معمولا در منتها الیه فوقانی رادیاتور ماشین قرار دارد تا هوا ، که به طور طبیعی بالا می رود، به خوبی خارج شود.

برای هواگیری رادیاتور ماشین از طریق پیچ هواگیری رادیاتور ماشین، کافی است آن را شل کنید تا صدای خارج شدن هوا را بشنوید. چند تکه پارچه استفاده کنید تا آب به بیرون نپاشد و پس از اینکه دریچه جریان مایع خنک کننده را به بیرون داد، دریچه را دوباره سفت کنید.
برخی از خودروها، پیچ مخصوص هواگیری ندارند. نگران نباشید. باز هم می توان رادیاتورهای این ماشین ها را از طریق دیگر که در پایین بیان می کنیم هواگیری کرد.

 

برای هواگیری صحیح رادیاتور ماشین باید در ابتدا در حالی که موتور خودرو خاموش است تمام پیچ های هواگیری را باز کنید. سپس درب رادیاتور یا مخزن آب را باز کرده و مایع مخصوص یا مخلوط آب و ضد یخ را درون رادیاتور یا مخزن بریزید. اتومبیل در هنگام هواگیری باید در محل صاف و بدون شیب باشد . بعد از مدتی هوای داخل سیستم از پیچ های هواگیری خارج شده و آب از آنها خارج میشود، بعد از اتمام هوا و خروج آب بدون قطع و وصل شدن از هر پیچ هوا آن را ببندید . این کار را در مورد تمام پیچ های هواگیری رادیاتور خودرو انجام دهید. اگر از یکی از پیچ های هواگیری رادیاتور آب خارج نشد موتور را روشن کنید تا هوا به کلی خارج شده و آب بدون قطع شدن بیرون بیاید. بعد از بسته شدن تمام پیچ های هواگیری رادیاتور ماشین، موتور را روشن کنید و سطح آب را درون رادیاتور یا مخزن مجددا برسی کنید. پس از اطمینان از کافی بودن سطح آب در مخزن یا رادیاتور درب آن را ببندید .

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

طریقه هواگیری رادیاتور ماشین

راه دیگر برای هواگیری رادیاتور ماشین این است که بگذارید ماشین در حالیکه درپوش رادیاتورش را برداشته اید روشن بماند. درپوش رادیاتور را بردارید، بگذارید حدود یک ربع تا بیست دقیقه ماشینتان روشن بماند. بدین ترتیب بسته های هوا از طریق رادیاتور خارج می شوند. سپس ماشین را با جک بالا ببرید.

هوا به طور طبیعی به بالا می رود، بنابراین با بالا بردن ماشین رادیاتور ماشین هم در بالاتر از بقیه رادیاتور قرار می گیرد و می توانید خارج شدن هوا از سیستم را تسریع کنید. با دقت، برای بالا بردن ماشین از جک استفاده کنید. اکثر ماشین ها جک دارند اما اگر ماشین شما نداشت از فروشگاه لوازم خودرو می توانید خریداری کنید. حتما قبل از بالا زدن ماشین درپوش رادیاتور را شل کرده و یا بردارید. در برخی ماشین های خاص، رادیاتور در جلوی ماشین قرار ندارد. اگر مطمئن نیستید رادیاتور خودرو تان کجا قرار دارد به دفترجه راهنمای آن مراجعه کنید.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

اضافه کردن مایع خنک کننده : پس از اینکه رادیاتور ماشین را هواگیری کردید، فکر خوبی است اگر مایع خنک کننده اضافی به آن بیفزایید. هوای جمع شده می تواند به طور مصنوعی خوانش خنک کننده را چند برابر کند – در نتیجه بدون اینکه بدانید، ممکن است مایع خنک کننده ماشینتان کم باشد. خنک کننده را از سیستم خارج کنید و خنک کننده جدید اضافه کنید. در زیر چند نکته برای تعویض خنک کننده ماشین آورده می شود:

 

بگذارید موتور کاملا خنک شود زیر دریچه رادیاتور پارچه یا ظرف بگذارید تا مایع خنک کننده کهنه داخل آن بریزد.
به رادیاتور آنقدر ماشین آب بیفزایید تا پر شود و سپس بگذارید از دریچه زیر ماشین خالی شود.
دریچه را ببندید و مایع خنک کننده تازه اضافه کنید؛ به طور عادی، این محلول باید نیمی از ضد یخ و نیمی آب مقطر باشد (نه آب شیر، چون ممکن است رسوبات معدنی ایجاد کند)
دوباره رادیاتور را هواگیری کنید تا هرگونه هوایی که طی این مرحله جمع شده خارج شود.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

رادیاتور چه خودروهایی نیاز به هواگیری دارد

واضح و روشن است اتومبیل هایی که دارای هر نوع پیچ یا خروجی هوا برای سیستم خنک کننده میباشند در صورت تخلیه آب به هر دلیلی برای جایگزین کردن مجدد مایع خنک کننده نیاز به هواگیری رادیاتور خودرو دارند . هواگیری رادیاتور خودرو همیشه به معنی باز کردن پیچ خروجی هوا نیست، در خودروهایی که فاقد پیچ هواگیری هستند باید بعد از اضافه کردن آب به رادیاتور یا مخزن تحت فشار آب مدتی منتظر بمانید تا آب وارد تمام مجاری موتور شود، بعد از روشن کردن موتور نیز باید پس از چند دقیقه سطح آب را مجددا برسی کنید و درب مخزن یا رادیاتور را ببندید . اما در اتومبیل هایی که دارای پیچ هواگیری هستند گذشت زمان و روشن کردن موتور اتومبیل باعث جابجایی آب در موتور و بیرون آمدن هوا نمیشود و باید هواگیری به صورت صحیح انجام شود.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

هوا گرفتن رادیاتور ماشین دلایل متعددی دارد، مهمترین دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین نشتی در یکی از قسمت های سیستم است، بدین ترتیب که با خروج آب از سیستم هوا جایگزین آن شده و باعث بروز مشکل در عملکرد آن میشود. فشار آب رادیاتور ماشین در حالت داغ تا حدود زیادی بالا میرود و ممکن است آب از هر روزنه ای به بیرون نشت کند، بعد از روشن شدن فن و پایین آمدن نسبی دمای آب از فشار داخل سیستم کاسته شده و خلأ ایجاد شده باعث ورود هوا از سوپاپ درب مخزن آب می شود. تکرار این عمل باعث ورود مقدار زیادی هوا در سیستم و در نتیجه داغ کردن یا جوش آوردن موتور میشود.

یکی از دلایل مهم هوا گرفتن رادیاتور خودرو یا سیستم خنک کننده ماشین نشتی واشر سر سیلندر است. در خودروهای قدیمی بدلیل پایین بودن نسبت تراکم در سیلندر معمولا سوختن واشر سرسیلندر با نشتی آب در روغن همراه بود که اصطلاحا به این حالت قاطی کردن آب و روغن میگفتند. در اتومبیل های امروزی به دلیل بالا بودن نسبی درصد تراکم و در نتیجه فشار بالای محفظه احتراق در صورت بروز هر گونه اشکال در واشر سرسیلندر قبل از ورود آب به داخل روغن ورود گازهای فشرده شده حاصل احتراق موتور به سیستم خنک کننده باعث هوا گرفتن رادیاتور ماشین میشود. خرابی واشر سرسیلندر معمولا به صورت مرحله ای اتفاق می‌افتد، بدین ترتیب که در ابتدا هوای کمی وارد رادیاتور خودرو میشود که با باز کردن هفتگی درب رادیاتور یا مخزن آب خارج میشود. در مرحله بعد مقدار هوا زیاد شده و باعث باد کردن شلنگ های آب و اختلال در سیستم خنک کننده میشود.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

علائم هوا گرفتن رادیاتور ماشین

بطور کلی می‌توان گفت هوا گرفتن رادیاتور ماشین یا سیستم خنک کننده در صورت باد کردن شلنگ های آب معمولا بخاطر اشکال در واشر سرسیلندر است. برای اطمینان از علائم هوا گرفتن رادیاتور ماشین میتوان درب رادیاتور یا مخزن آب را در حالت صبحگاهی یا سرد بودن کامل موتور باز کرد. در صورت خروج هوا از سیستم در حالت سرد میتوان از سوختن واشر سرسیلندر اطمینان حاصل کرد. در مراحل شدیدتر سوختن واشر سرسیلندر باعث بد کار کردن (تک کار کردن ) موتور در ابتدای روشن شدن میشود.

هوا گرفتن رادیاتور ماشین بدون باد کردن شلنگ ها معمولا به خاطر نشتی در یکی از اتصالات سیستم است. در بعضی اوقات خرابی درب مخزن آب نیز باعث خروج آب در هنگام داغ شدن و هوا گرفتن رادیاتور میشود. ممکن است نشتی آب در شرایط خاص مانند لحظات قبل از روشن شدن فن رادیاتور یا باز شدن ترموستات اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی میتوان با روشن گذاشتن موتور اتومبیل تا زمان داغ شدن کامل موتور و روشن شدن فن با برسی نقاط مختلف اتصالات و قطعات سیستم خنک کننده محل نشتی را پیدا کرد.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

علت هوا گرفتن رادیاتور خودرو

در بین بسیاری از رانندگان مشهور است که باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باعث هوا گرفتن رادیاتور خودرو میشود. هوا گرفتن بعد از باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب هنگامی اتفاق می افتد که بعد از باز کردن درب مقداری آب از سیستم خارج شود. در این حالت بعد از خروج آب، باقی مانده آن پایین رفته و مقدار زیادی هوا وارد سیستم خنک کننده میشود که برای خروج آن باید رادیاتور یا مخزن را پر از آب کرده و هواگیری بصورت صحیح انجام شود .

گاهی نیز منظور از هوا گرفتن سیستم، خروج فشار هوای داخل سیستم در حالت گرم است. سیستم خنک کننده اغلب ماشین های امروزی تحت فشار است. فشار داخل سیستم خنک کننده باعث بالا رفتن نقطه جوش آب میشود. در صورت باز کردن درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم با خروج هوا فشار از بین رفته و در صورت رسیدن دمای آب موتور به صد درجه موتور جوش آورده و آسیب می‌بیند. در بسیاری از اتومبیل ها رسیدن دمای آب به صد درجه دور از انتظار نیست، از این رو باید همیشه سیستم خنک کننده تحت فشار باشد. بنابر این چنانچه به هر دلیلی درب رادیاتور یا مخزن آب در حالت گرم باز شود، حتی در صورت عدم خروج آب از سیستم، لازم است قبل از بستن درب، دمای آب بوسیله ریختن آب روی رادیاتور و یا گذر زمان به نصف درجه نرمال برسد.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

هوا گرفتن رادیاتور بعد از تعمیر خودرو

بعد از تعمیر یا تعویض هر یک از قطعات سیستم خنک کننده موتور خودرو، معمولا تمام یا قسمت اعظم آب رادیاتور ماشین خالی می‌شود. طبیعی است که در این شرایط سطح آب پایین آمده و جای خود را به هوا میدهد. معمولا در بدنه ترموستات اتومبیل هایی که فاقد پیچ هواگیری می باشند سوراخ ریزی وجود دارد که بوسیله یک گوی کوچک فلزی مهار شدن در آن به شکل یک شیر اتوماتیک هواگیری عمل میکند ، بدین ترتیب که هوای داخل سیلندر به آرامی از سوراخ عبور میکند و به محض رسیدن آب گوی فلزی جلوی سوراخ را مسدود میکند. بنابر این در اتومبیل های فاقد پیچ هواگیری برای پر کردن آب رادیاتور خودرو کافیست آب را به آرامی درون مخزن یا رادیاتور ریخته و چند دقیقه صبر کنیم تا سطح آب به آرامی پایین برود و این کار را تا زمانی که سطح آب ثابت ماتد ادامه دهیم .

در ماشین هایی که دارای پیچ هواگیری رادیاتور هستند باید همه پیچ های هواگیری (معمولا دو پیچ هواگیری وجود دارد) را باز کرده و منتظر خروج آب از آنها باشیم. همزمان با پایین رفتن سطح آب به سیستم آب اضافه میکنیم تا خروجی آب از پیچ های هواگیری بصورت مداوم و بدون حباب های هوا باشد . سپس پیچ های هواگیری را با دقت بسته و سطح آب را به مقدار لازم می رسانیم. پس از بستن درب مخزن یا رادیاتور هواگیری انجام شده و میتوان موتور اتومبیل را روشن کرد.

روش صحیح هواگیری رادیاتور ماشین | دلیل هوا گرفتن رادیاتور ماشین

برای هواگیری رادیاتور خودرو بسته به اینکه سیستم خنک‌کننده دارای منبع انبساط باشد یا خیر، دو روش وجود دارد:

 

هواگیری رادیاتور در سیستم خنک کننده عادی

در این حالت باید پیچ هواگیری را باز کرده و به مقداری آب درون رادیاتور بریزیم که تمام حباب‌ها خارج شود، و باید دقت داشته باشید که موتور خودرو حتما روشن باشد.

 

هواگیری رادیاتور در سیستم خنک کننده منبع انبساط

در این روش ابتدا منبع کمکی را پر از آب رادیاتور نموده سپس آن‌را از محل خود خارج کرده و در ارتفاع بالاتری از رادیاتور قرار می‌دهیم سپس شیر آب تخلیه رادیاتور که معمولا در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد را باز می‌کنیم تا هوای درون رادیاتور کاملا تخلیه شود.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب