آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

تعویض آب رادیاتور پراید 131 و پراید 111 باید هر دو سال یکبار انجام گردد برای تعویض آب رادیاتور پراید ابتدا باید پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید را پیدا کنید در این مطلب روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید توضیح داده شده است.

 

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131

تعویض آب رادیاتور پراید را می توانید در منزل انجام دهید تعویض آب رادیاتور پراید 131 در کمتر از 30 دقیقه انجام می شود مراحل تعویض آب رادیاتور پراید 131 با سایر مدل‌ها یکسان است. روش تعویض آب رادیاتور پراید 131 و سایر خودروهای ساخت داخل نظیر پژو 405، پژو 206، سمند یا پژو پارس کم و بیش به یکدیگر شباهت دارد.

 

تعویض آب رادیاتور پراید 131 معمولا به منظور بهینه‌سازی سیستم خنک کننده این خودرو انجام می‌گیرد و موضوع مهمی به شمار می‌رود. رادیاتور پراید به عنوان قلب تپنده‌ای‌ برای سیستم خنک کننده آن خودرو شناخته می‌شود و از همین رو باید نسبت به سالم نگه داشتن آن توجه ویژه‌ای مبذول داشت. از جمله اقداماتی که برای سالم نگه داشتن رادیاتور پراید 131 می‌توان انجام داد تعویض آب رادیاتور پراید است.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

تعویض آب رادیاتور پراید

 

اکثر افراد از مایع خنک کننده عمومی هنگام تعویض آب رادیاتور پراید استفاده می کنند چراکه طبق توضیحات شرکت سازنده برای همه ی ماشین ها مناسب است. اما خودروسازان چندان با این مورد موافق نیستند و به مشتریان خود برندهای خاص را توصیه می کنند البته این مورد جنبه ی تبلیغاتی هم دارد اما اگر می خواهید از مناسب بودن مایع خنک کننده برای مدل خودروی خود مطمئن باشید از برندهایی که کارخانه ی سازنده پیشنهاد می کند استفاده کنید. بسته به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ضد یخ/ضدجوش/ضد زنگ پراید سالی یکبار یا دو سال یکبار باید تعویض شود.

 

مراحل تعویض آب رادیاتور پراید ساپیا 131

1- مایع قبلی رادیاتور پراید را کاملاً خالی کنید.
2- مایع جدید در رادیاتور پراید 131 بریزید و هواگیری کنید.

 

البته تعویض آب رادیاتور پراید ساپیا 131 و سایپا 111 یا هر خودروی دیگری عملی نیست که به شکل مستمر انجام شود. بلکه این کار را باید در بازه‌های زمانی کاملا معین و مشخص انجام داد. معمولا هنگامی که یک خودروی سواری مسافتی در حدود بیست هزار کیلومتر را طی می‌کند لزوم تخلیه آب رادیاتور و تعویض آن تازه احساس می‌شود. بنابراین پیش از پیمودن این مسافت بهتر است رادیاتور پراید صبا مورد دست‌کاری قرار نگیرد. در این میان شاید برای بسیاری از رانندگان تازه‌کار این پرسش مطرح شود که دلیل تعویض آب رادیاتور پراید چیست و اصلا چرا باید چنین کاری را انجام داد؟

 

وظیقه اصلی آب یا مایع خنک کننده‌ای که در رادیاتور خودرو پراید 131 وجود دارد انتقال حرارتی است که در اثر فعل و انفعال موتور یا سایر اجزای درونی خودرو حاصل می شود. آب داغ شده در اثر حرارت هنگامی که در مجاورت هوا قرار می‌گیرد بار دیگر خنک شده و می‌تواند فرایند انتقال حرارت را از نو تکرار کند. این موضوع موجب کاهش حرارت موتور پراید و پایین نگه داشتن دمای سایر اجزای درون کاپوت آن می‌شود.

 

با این حال هنگامی که آب یا مایع خنک کننده‌‌ای که درون رادیاتور یک خودرو جریان دارد برای مدت زمان طولانی فرایند انتقال حرارت را انجام دهد و آن را تکرار کند، خواص ویژه‌ی خود برای انجام این کار را به تدریج از دست خواهد داد. از همین رو دیگر نمی‌تواند نقش موثری در خنک کردن بخش‌های داخلی خودرو ایفا نماید. بنابراین چاره‌ای جز تخلیه آب داخل رادیاتور و تعویض آن باقی نمی‌ماند.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

لوازم مورد نیاز برای تعویض آب رادیاتور پراید

پیچ گوشتی ۴ در ۱
آچار قابل تنظیم
کمپرسور هوا
شلنگ هوا
عینک ایمنی
انبردست مخصوص
سوکت
ضد یخ
آب مقطر

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

روش تعویض آب رادیاتور پراید 131

 

برای تعویض آب رادیاتور پراید یا هر مایع خنک کننده‌ای که در آن وجود دارد ابتدا باید خودرو را توسط جک روی ارتفاع قرار داد. بگذارید موتور کاملاً سرد بشود سپس درب رادیاتور را باز کنید. اطمینان حاصل کنید جایی برای دور ریختن ضد یخ کهنه رادیاتور پراید 131 دارید چون به شدت سمی و به حیوانات خانگی و سایر جانوران آسیب می‌رساند. سپس باید درپوش رادیاتور را باز کرده و میزان مایع درون آن را به منظور یافتن ظرف مناسب برای تخلیه کردن آن سنجید. همواره سعی کنید از ظرف‌های بزرگ برای انجام این کار استفاده نمایید. در واقع ظرفی که برای انجام این کار در نظر می‌گیرید باید حداقل گنجایش پذیرایی از بیست لیتر مایع را داشته باشد.

 

در صورت کوچک بودن ظرف شما ممکن است مایع خنک کننده‌ای که درون رادیاتور پراید 111 وجود دارد هنگام تخلیه از داخل ظرف لبریز شود و مشکلاتی را برایتان ایجاد نماید. به خاطر داشته باشید که مایع خنک کننده رادیاتور پراید 131 به نوعی یک مایع سمی محسوب می‌شود و وجود آن برای موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه مضر خواهد بود. بنابراین همیشه سعی کنید مایع تخلیه شده از رادیاتور خودرو را در نقاطی که ممکن است به منابع آب زیرزمینی متصل باشد خالی نکنید.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید کجاست

پس از انجام دادن نکاتی که برای تعویض آب رادیاتور پراید 131 اشاره شد باید به زیر خودرو پراید رفت و دنبال پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید گشت. پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید 131 و بسیاری از خودروهای سواری مشابه نوعی شیر است که به شکل حرف انگلیسی T بوده و می‌توان با چرخاندن آن مایع درون رادیاتور خودرو را از درون آن خارج نمود. در قسمت پایین رادیاتور دنبال یک شیر T شکل یا درپوش بگردید. به این شیر یا درپوش، پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید می‌گویند. ممکن است در برخی خودروها مثل ریو یک پیچ زیر رادیاتور باشد. در پژو405،پارس و سمند داخل کاپوت ، پائین رادیاتور دست راست است. معمولا برای باز کردن پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید 131 باید از ابزارآلات مناسبی نظیر آچار استفاده کرد. پیش از باز کردن پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید بهتر است ظرفی که گنجایش بیش از بیست لیتر مایع را دارد در محل مناسب یعنی در زیر رادیاتور خودرو قرار داد.

 

شیرهای تخلیه و هواگیری را (بر اساس نوع خودرو در فیلم ها نمایش داده شده است.) باز کنید و اجازه دهید تا مایع قبلی کاملاً خالی شود ، کمی آب از بالا در رادیاتور پراید صبا بریزید تا مایع قبلی کامل خالی شود.

هنگامی که پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید باز شد مایعی که درون رادیاتور خودروی پراید 131 وجود دارد از درون آن تخلیه شده و به درون ظرف می‌ریزد. باید آن قدر منتظر بمانید تا مایع خنک کننده موجود در رادیاتور خودرو به طور کامل از درون آن تخلیه شود. به این ترتیب عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید پایان می‌پذیرد. اما هنوز کار به طور کامل پایان نیافته است و باید مرحله‌ی بعد را به انجام رساند. پیچ ها را ببندید و یک نوبت رادیاتور را پر کنید. (در این مرحله لازم به بستن درب رادیاتور پراید و پیچ های هواگیری نیست.)

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

تخلیه کامل آب رادیاتور پراید 131 بسیار مهم است در این مرحله از عملیات نوبت به تخلیه کامل آب رادیاتور پراید می‌رسد که درون موتور خودرو (در بخش پوسته‌ی آن) وجود دارد. البته میزان این مایع کمتر از مایع درون رادیاتور پراید 131 بوده و حجم آن تقریبا به یک پنجم مایع درون رادیاتور می‌رسد. برای تخلیه کامل آب رادیاتور پراید 131 باید شیر تخلیه رادیاتور پراید 111 را باز گذاشت و درپوش آن را نیز برداشت. سپس باید موتور خودرو را روشن کرد و هم زمان با این کار از دریچه‌ی بالایی رادیاتور خودرو درون آن آب ریخت. این کار موجب می‌شود که آب در مجاری موتور پراید جریان یابد و مایعات قدیمی موجود در آن را از مسیر شیر باز شده‌ی رادیاتور خارج نماید. هنگامی که آب خارج شده از بخش پایین رادیاتور خودرو پراید 131 به آبی کاملا تمیز تبدیل می‌شود نشان دهنده‌ی آن است که فرایند تخلیه آب رادیاتور پراید با موفقیت به انجام رسیده است.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید کجاست

 

پس از انجام این کار عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید 131 به پایان می‌رسد. حال نوبت پر کردن دوباره رادیاتور خودرو پراید از مایع خنک کننده جدید یا آب تازه است. برای این کار باید ابتدا موتور خودرو پراید را خاموش کرد و سپس پیچ تخلیه رادیاتور خودرو پراید را به طور کامل بست. خودرو را یک دقیقه روشن کرده و چندگاز بدهید تا فشار واترپمپ آب باقی مانده در مجاری خنک کننده موتور را با آب جدید جایگزین کند. پس از آن باید مخلوطی از آب و ضد یخ را به عنوان مایع خنک کننده جدید به داخل رادیاتور خودرو پراید ریخت.

 

دوباره پیچ های تخلیه آب رادیاتور پراید 131 را باز کنید و اجازه بدهید کاملاً تخلیه شود. تا حد امکان سعی کنید از آب شیر برای این کار استفاده نکنید. افزون بر آن بهره گرفتن از آب مقطر نیز به دلیل احتمال بروز واکنش‌های شیمیایی چندان توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است از آب جوشیده شده به عنوان مایع خنک کننده جدید رادیاتور خودرو پراید 131 و 111 استفاده کرده و آن را با ضد یخ ترکیب نمود.

 

پیچ تخلیه آب رادیاتور پراید را ببندید ، آب مخصوص رادیاتور پراید که ضدیخ/ضدجوش و ضدزنگ است را اینقدر بریزید تا از پیچ های هواگیری آب بدون حباب خارج شود.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

برای جریان یافتن مایع خنک کننده جدید در مجاری موتور خودرو پراید 131 صبا بهتر است موتور خودرو را روشن نمود و چند لحظه‌ای آن را وادار به کار کرد. در صورت لزوم می‌توان مقدار بیشتری مایع تازه را به رادیاتور خودرو اضافه کرد تا مخلوط آب و ضد یخ به خوبی در مجاری موتور خودرو جریان یابد. با انجام این کار عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید 111 و اضافه کردن مایع خنک کننده تازه به رادیاتور این خودرو دیگر به پایان می‌رسد. بنابراین می‌توان درپوش رادیاتور را در جای خود محکم کرد و خودرو را مانند همیشه مورد استفاده قرار داد. در مجموع اگر از ضد یخ به طور مستمر استفاده می‌کنید بهتر است عملیات تخلیه کامل آب رادیاتور پراید را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و به شکل منظم‌تری انجام دهید. به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنک کننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن می‌باشد.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

نحوه تخلیه آب رادیاتور پراید 131

عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید 131، هنگامی که این آب با ضد یخ ترکیب شده است، اهمیت بیشتری می‌یابد. چرا که با گذشت زمان ضد یخ به کار رفته در رادیاتور خودرو خواص اصلی خود را از دست می‌دهد یا به اصطلاح خراب می‌شود. بنابراین بهتر است پس از خراب شدن ضد یخ خودرو آن را با نمونه‌ی جدیدی عوض نمود.

 

البته جای نگرانی خاصی برای رانندگان خودروی پراید صبا 131 وجود ندارد. چرا که اکثر ضد یخ‌های موجود در بازار عمری نسبتا طولانی دارند و تنها پس از گذشت مدت زمانی بیش از ده سال خراب می‌شوند. بنابراین لزومی به تعویض زود به زود این ضد یخ‌ها و تخلیه مایع خنک کننده موجود در رادیاتور خودرو وجود نخواهد داشت.

 

به طور کل استفاده از ضد یخ در رادیاتور خودرو سایپا 131 موجب می‌شود تا رادیاتور و آب موجود در آن علاوه بر مقاومت در برابر یخ زدگی‌های مرسوم فصل زمستان، از جوش آوردن‌ متوالی در فصل تابستان یا هنگام قرار گرفتن در برابر حرارت زیاد نیز مصون بماند. این موضوع لزوم بررسی کیفیت ضد یخ در بازه‌های زمانی مشخص را دو چندان می‌کند. به این معنی که بهتر است ضد یخ موجود در رادیاتور خودروی پراید یا هر خودروی دیگری هرازگاه مورد بررسی قرار گیرد تا از کیفیت و صحت آن اطمینان حاصل شود.

آموزش تعویض آب رادیاتور پراید 131 | روش تخلیه کامل آب رادیاتور پراید

عکس شیر تخلیه پراید

 

افزون بر موارد مذکور، همان گونه که پیش‌تر هم به آن اشاره شد بهتر است از آب شیر که املاح و ناخالصی‌های فراوانی را در خود جای داده است به عنوان مایع خنک کننده‌ در رادیاتور خودرو پراید استفاده نشود. چرا که ناخالصی‌های موجود در آب لوله کشی یا حتی آب چاه موجب آلوده کردن ضد یخ شده و خواص مثبت آن را تقلیل می‌دهد. به این ترتیب ممکن است حساسیت مایع خنک کننده موجود در رادیاتور خودرو پراید 131 که ترکیبی از آب و ضد یخ است نسبت به سرما و گرما تغییر یابد و از حالت استاندارد به دور بماند.

 

در مجموع همواره به خاطر داشته باشید که یکی از دلایل اصلی داغ شدن بیش از اندازه‌ی خودرو سایپا 131 یا به جوش آمدن موتور آن می‌تواند ناشی از فاسد شدن مایع خنک کننده موجود در رادیاتور خودرو پراید ساپیا 131 باشد. بنابراین هنگام مواجه شدن با این مشکل پیش از هر چیز کیفیت ضد یخ به کار رفته در خودرو پراید را مورد بررسی قرار دهید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب