آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

تبدیل شماره کارت به شبا از طریق سایت بانک ها امکان پذیر است در اینجا آموزش تبدیل شماره کارت به شبا و همچنین روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا را بیان خواهیم کرد اگر می خواهید از روی شماره کارت شماره شبا را پیدا کنید با ما همراه باشید. شماره حساب بانکی بین‌المللی که مخفف International Bank Account Number (شماره حساب بین‌المللی بانک) می‌باشد و به اختصار IBAN گفته می‌شود، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی می‌باشد. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشورهای مختلف دارد. معمولاً از این کد هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. از 11 دی ماه 1385 «اول ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از این کد را برای حواله‌های ارزی اجباری کرده است.

 

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا

شماره شبا مخفف شناسه بانکی ایران است. این شماره یک استاندارد ملی است که در چارچوب استاندارد جهانی (International Bank Account Number) به اختصار IBAN و با هدف یکپارچه سازی حساب‌های بانکی تعریف شده است. بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند، و به همین دلیل انتقال پول بین بانک‌های گوناگون، دردسرساز خواهد شد. برای جابجایی پول بین بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام «شناسه بانکی ایران» و یا به طور اختصار «شبا» شناخته می‌شود. این شماره در ایران با IR شروع شده و پس از آن ۲۴ رقم دیگر قرار می‌گیرد.

این روزها مبادلات الکترونیکی و اینترنتی بیشتر از هر زمان دیگری رونق گرفته و عملا انتقال مبالغ هنگفت به صورت کاغذی امکان پذیر نیست. بانک‌ها و موسسات مالی همواره به دنبال‌ راه‌ حل‌هایی برای افزایش میزان امنیت و سادگی روش انتقال پول مشتریان خود بوده‌اند. شماره شبا یکی از بهترین روش‌‌ها برای مبادلات پولی است.

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

تبدیل شماره حساب به شماره شبا

وبسایت‌های اینترنتی تقریبا تمامی بانک‌ها بخشی را به تبدیل شماره حساب به شماره شبا و بالعکس اختصاص داده‌اند که مشتریان به راحتی و بدون صرف وقت می توانند اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایند. جهت تبدیل شماره حساب به شبا برخی از بانک‌ها شامل (بانک ملی، مسکن، سپه، کشاورزی، صادرات، ملت، پارسیان، تجارت، قوامین و …) می‌توانید از سایت های بانک های مربوطه به حساب تان استفاده کنید.

 

الگوریتم کد شبا (شماره شبا)

شناسه حساب بانکی ایران (شبا) یک شناسه منحصر به فرد برای هر حساب بانکی است که شامل ۲۶ کاراکتر است و توسط قوانین و دستورالعمل‌های IBAN تنظیم می‌گردد و مستقل از نظام شماره گذاری داخلی بانک‌ها است. دقت داشته باشید کشور‌ها نمی‌توانند در الگوریتم تولید این کد تغییری ایجاد نمایند.

هر کاراکتر تنها می تواند یکی از حروف بزرگ الفبای انگلیسی [A-Z] یا یک رقم انگلیسی [۰-۹] باشد. استفاده از هیچ کاراکتر دیگری، از جمله اعداد و حروف فارسی مجاز نیست.
طول شبا دقیقاً باید معادل ۲۶ کاراکتر باشد. شماره های کمتر یا بیشتر از ۲۶ کاراکتر مجاز نیستند.
استفاده از حروف تنها برای کد کشور (دو رقم سمت چپ شبا) مجاز است. بقیه اجزای شبا تنها می تواند دربرگیرنده اعداد باشد.

 

نمایش شماره شبا

نمایش در سیستمهای رایانه ای: در سیستمهای رایانه ای، شبا مانند نمونه زیر، به صورت یکپارچه و بدون فاصله نمایش داده می شود، مانند این نمونه:

IR06234000000010317200001

 

نمایش در اشکال نوشتاری: در اشکال نوشتاری، مانند فرمها و نامه ها، از سمت چپ، بین هر چهار کاراکتر، یک فاصله قرار می گیرد. در نتیجه کد شبا در فرم نوشتاری شامل ۶ دسته چهار کاراکتری و یک دسته ۲ کاراکتری در سمت راست خواهد بود. به عنوان مثال شبای مذکور در بند فوق به صورت زیر نوشته می شود

IR06 2340 0000 0010 0317 2000 01

 

ساختار و اجزاء شماره شبا

شبا یک کد ۲۶ کاراکتری است که به صورت زیر به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

BBAN CD CC

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

CC به معنی کد کشور، در مورد تمامی حسابهای بانکی کشور براساس استاندارد ISO-3166-1 معادل دو حرف IR (حروف بزرگ لاتین) است. کد کشور تنها بخش حرفی شبا محسوب می شود.

CD به طول دو رقم به معنی ارقام کنترلی یا چک دیجیت شناسه شبا می باشد.

BBAN به طول ۲۲ رقم که شماره پایه حساب بانکی را تشکیل می دهد.

 

ساختار و قالبBBAN:

مشخصات کلی: قالب BBAN یک کد به طول ۲۲ رقم با قالب زیر است:

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

اجزاءBBAN:

شناسه بانک، که در موقعیت A1 الی A3 به طول سه رقم قرار می گیرد. شناسه بانک یک عدد سه رقمی است که براساس کد بانک‌ها تدوین شده است. باتوجه به این که این کدها درحال حاضر دو رقمی هستند، تا اطلاع ثانوی از صفر در سمت چپ این کد برای تمام بانکها و موسسات اعتباری استفاده شده است. کد بانکها مطابق با جدول زیر تنظیم می شود:

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

شناسه حساب که در موقعیت B1 الی B19 قرار می گیرد. باتوجه به اینکه شماره حسابهای فعلی بانک ملی (سیستم متمرکز- سیبا) ۱۳ رقمی می‌باشد، با استفاده از راهکارهای ذیل به قالب ۱۹ رقمی تبدیل می‌شود.

شناسه نوع حساب که در موقعیت B1 قرار می گیرد برای حسابهای سپرده، مقداد صفر و برای حسابهای تسهیلات عدد یک تکمیل می‌شود.

برای موقعیت‌های B2 الی B19 نیز، به سمت چپ شماره حساب باید به اندازه ای رقم صفر افزوده شود که طول آن برابر ۱۸ رقم شود. بدین ترتیب با ترکیب عدد ۱۸ رقمی حاصله و کد نوع حساب، شناسه حساب (BBAN) به طول ۱۹ رقم تولید می‌شود.

 

مراحل اعتبارسنجی شماره شبا

در ابتدا یک شماره شبا را در نظر بگیرید.به طور مثال IR062340000000100317200001

ابتدا ۴ کاراکتر اول یعنی IR06 را از کد جدا کنید و به انتهای کد بچسبانید؛ که می‌شود: 2340000000100317200001IR06

سپس طبق جدول زیر معادل عددی دو حرف اول را جایگزین حروف کد نمایید؛ که در اینجا باید عدد ۱۸ را به جای حرف I و عدد ۲۷ را به جای عدد R قرار دهیم که می‌شود: 2340000000100317200001182706

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

اکنون یک کد ۲۸ رقمی به دست آمد. حالا این عدد را بر عدد ۹۷ تقسیم می‌کنیم.

اگر باقی‌مانده تقسیم برابر با عدد ۱ شد کد شبا و یا به عبارت بهتر کد IBAN مورد نظر صحیح است و در غیر این صورت کد اشتباه است. منظور از عدد یک باقیمانده است و نه خارج قسمت. برای بدست آوردن باقیمانده بایستی از ماشین حساب‌های مهندسی استفاده نمایید.

انتقال پول از هر حساب ما در هر بانک به حساب ديگر در بانک ديگر به صورت الکترونيکي، با پياده سازي سامانه تسويه ناخالص آني ً ساتنا ً و سامانه پاياپاي الکترونيک ً پايا ً در بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران امکان پذير شده است .

به اين ترتيب انتقال پول به حسابي در بانک ديگر، به سادگي دريافت نقدي و واريز به يک حساب در همان بانک قابل انجام است .

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

مزایای شماره شبا

ً شبا ً جايگزين شماره حساب هاي فعلي نمي شود ، بلکه به عنوان يک شماره ي استاندارد در کنار آن ها قرار مي گيرد .

براي هر حسابي که داريد ، مي توانيد يک ً شبا ً ي مخصوص به آن حساب دريافت کنيد . ً شبا ً براي انواع حساب ها مانند جاري ، سپرده ، تسهيلات ، و نظاير آن مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . وجود ً شبا ً مزاياي زير را براي مشتريان و بانک دربر دارد :

 

1- ً شبا ً تمام اطلاعات يک شماره حساب معمولي را دارد . با دانستن شبا مي توانيد وجه را به آن منتقل کرده يا از طريق آن پول دريافت کنيد ، دون اين که نگران ساير جزئيات حساب باشيد .

 

2 – براي حواله هايي که از شبا در آنها استفاده مي شود ، نياز به دانستن ، ذکر و کنترل هيچگونه اطلاعاتي نظير نام بانک ، نام يا کد شعبه ، شماره حساب ، نوع حساب و درگيري با کدهاي مختلف و گوناگون نداريد .

تمامي اين داده ها در شبا وجود دارد .

 

3 – اگر اشتباه يا سهوي در ورود شبا پيش آيد ، سامانه هاي بانکي از اشتباه مشتري ( در اعلام شبا ) يا متصدي بانک ( در ورود اطلاعات شبا ) آگاه شده و آن را گزارش مي کنند . به اين معني که اگر مشتري يا متصدي بانک يک يا چند رقم از شبا را به اشتباه وارد کند ، سيستم با کنترل محتواي شبا به او اعلام مي کند که اشتباهي رخ داده است و بايد ً شبا ً ي وارد شده مجددا کنترل شود .

اين ساز و کار شبا امکان خطاي مشتري و متصدي بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب هاي ديگر را تا حد بسيار زيادي کاهش مي دهد .

 

4 – سامانه هاي حواله الکترونيکي کشور ً ساتنا ً و ً پايا ً بر اساس شبا فعاليت مي نمايند، بنابراين دانستن ً شبا ً ي حساب براي انجام حواله بين بانکها براي همه مشتريان بانک ها ضرورت دارد .

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

شکل شماره شبا

يک شبا به صورت زير ديده مي شود :

27 0170 0000 0010 0324 2000 01

همانگونه که مشاهده مي شود ، شبا از دو قسمت دو رقمي و پنج قسمت چهار رقمي تشکيل مي شود که اين قسمت ها با يک فاصله از هم جدا شده اند .

نوزده رقم سمت راست شبا شباهت زيادي به شماره حساب داخلي بانک ها داشته و در واقع از آن ساخته مي شود .

ساير ارقام شامل انواع حساب ، کد بانک و ارقام کنترل کننده ي صحت ( Chek Digit ) شبا هستند .

مطابق با دستور العمل بانک مرکزي بانک ها مکلف هستند شبا ي تمامي حساب هاي مشريان خود را محاسبه و در اختيار آنها قرار دهند .

شما هم مي توانيد با مراجعه به شعبه ، وب سايت اينترنتي يا خود پردازهاي بانک خود ، شباي حساب يا حسابهاي خود ار دريافت کنيد .

 

شماره شبا بین المللی

شبا در مبادلات بين المللي نيز کار برد مهمي دارد . شبا بر اساس استاندارد IBAN ايجاد شده است که در حال حاضر در بسياري از کشورهاي جهان – شامل تمام کشورهاي اروپايي – به عنوان استاندارد شماره ي حساب بانکي مورد استفاده قرار مي گيرد .

شباي بين المللي با افزودن IR به شباي داخلي ساخته مي شود .

IR27 0170 0000 0010 0324 2000 01

شبا ي بين المللي مي تواند در مبادلات بين المللي استفاده شود .

آموزش تبدیل شماره کارت به شبا | روش تبدیل شماره حساب به شماره شبا

چگونه شماره شبا بگیرم ؟

چگونه می توانیم شماره شبا بگیریم ؟ اگر شما از کارت های اعتباری بانک ملی استفاده می کنید با مراجعه به خودپرداز های بانک ملی می توانید شماره شبایتان را دریافت نمایید . همچنین کاربران بانک ملی می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی http://bmi.ir/Fa/IBAN-SHABA.aspx می توانند با وارد کردن شماره حساب خود شماره شبای حساب ملی خود را دریافت نمایند.

 

دریافت شماره شبا بانک ملی

برای گرفتن شماره شبای بانک ملی ایران می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://bmi.ir/fa/shaba

 

دریافت شماره شبا بانک ملت

برای گرفتن شماره شبای بانک ملت می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://ebanking.bankmellat.ir/ebanking/produceShebaCode.bm

 

دریافت شماره شبا بانک تجارت

برای گرفتن شماره شبای بانک تجارت می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.tejaratbank.ir/web_directory/1835-Get-the-sheba-code.html

 

دریافت شماره شبا بانک مسکن

برای گرفتن شماره شبای بانک مسکن می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://epayment.bank-maskan.ir/banking/shebainquery.aspx

 

دریافت شماره شبا بانک اقتصاد نوین

برای گرفتن شماره شبای بانک اقتصاد نوین می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.en-bank.com/iban/iban.aspx

 

دریافت شماره شبا بانک پارسیان

برای گرفتن شماره شبای بانک پارسیان می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.parsian-bank.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=36d41eeb-971e-4c46-a61a-23ae31cfc910

 

دریافت شماره شبا بانک کشاورزی

برای گرفتن شماره شبای بانک کشاورزی می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://sheba.bki.ir/

 

دریافت شماره شبا بانک انصار

برای گرفتن شماره شبای بانک انصار می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://www.ansarbank.com/Fa/Content/%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

 

دریافت شماره شبا بانک دی

برای گرفتن شماره شبای بانک دی می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://www.bank-day.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=628

 

دریافت شماره شبا بانک صادرات ایران

برای گرفتن شماره شبای بانک صادرات می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.bsi.ir/Pages/sheba.aspx

 

دریافت شماره شبا بانک سپه

برای گرفتن شماره شبای بانک سپه می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://www.ebanksepah.ir/

 

دریافت شماره شبا بانک توسعه تعاون

برای گرفتن شماره شبای بانک توسعه تعاون می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.ttbank.ir/sheba/formsheba

 

دریافت شماره شبا بانک کارآفرین

برای گرفتن شماره شبای بانک کار آفرین می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.karafarinbank.ir/Shaba/default.kb

 

دریافت شماره شبا بانک سامان

برای گرفتن شماره شبای بانک سامان می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://forms.sb24.com/sheba

 

دریافت شماره شبا بانک سرمایه

برای گرفتن شماره شبای بانک سرمایه می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.sbank.ir/services/ibna/add/_sub_menu_/0/_menu_/0/

 

دریافت شماره شبا بانک رفاه کارگران

با ارسال متن پیامک : IBAN * رمز * شماره حساب به شماره ۳۰۰۰۶۶ دریافت شبا ازطریق تلفن همراه امکان پذیر میباشد.

برای گرفتن شماره شبای بانک رفاه کارگران می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.refah-bank.ir/portal/Default-1625.aspx

 

دریافت شماره شبا بانک گردشگری

برای گرفتن شماره شبای بانک گردشگری می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.tourismbank.ir/tab-162/default.aspx

 

دریافت شماره شبا بانک سینا

برای گرفتن شماره شبای بانک سینا می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.sinabank.ir/web_directory/416-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%D9%8A%D9%84-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87.html

 

دریافت شماره شبا بانک شهر

برای گرفتن شماره شبای بانک شهر می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://shahr-bank.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=1618

 

دریافت شماره شبا بانک پاسارگاد

برای گرفتن شماره شبای بانک پاسارگاد می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://www1.bpi.ir/sheba

 

دریافت شماره شبا پست بانک

برای گرفتن شماره شبای بانک پست می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://www.pbi24.com/InternetBanking/AccountIBAN.aspx

 

دریافت شماره شبا بانک توسعه صادرات ایران

برای گرفتن شماره شبای بانک توسعه صادرات می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://ebank.edbi.ir/Iban/iban.jsp

 

دریافت شماره شبا بانک حکمت ایرانیان

برای گرفتن شماره شبای بانک حکمت ایرانیان می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

http://www.hibank24.ir/#/sheba

 

دریافت شماره شبا بانک قرض الحسنه رسالت

برای گرفتن شماره شبای بانک رسالت می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

https://rqbank.ir/default-349.aspx

جدیدترین مطالب