فارکس چیست و دوره آموزشی رایگان و جامع را در کجا دنبال کنیم؟

فارکس چیست و دوره آموزشی رایگان و جامع را در کجا دنبال کنیم؟

فارکس چیست؟

یکی از بازارهای پرطرفدار در سطح جهان، فارکس یا همان Forex نام داشته که از ترکیب دو بخش Foreign به معنای ارز خارجی و Exchange به معنای تبدیل ایجاد شده است. معنای لغوی بازار فارکس، بازاری برای تبدیل ارزهای خارجی به یکدیگر بوده، اما کالاها و دارایی‌های قابل معامله در آن، محدود به ارزها یا اصطلاحا جفت ارزها نیست. از آنجاییکه در این بازار، فرد باید با استفاده از ارز یک کشور (مثلا دلار)، ارز کشور دیگری را خریداری کند، اصطلاحا به این کالا، جفت ارز گفته می‌شود. بنابراین، فارکس بازاری است که در آن، جفت ارزها خرید و فروش می‌شود. اما علاوه بر آن، دارایی‌های دیگری نیز در این بازار وجود دارد. برای شناخت سایر دارایی های قابل معامله در فارکس و همین‌طور اساس و شاکله این بازار، برروی لینک کلیک نمایید.

 

اهمیت فارکس چیست؟

اگر با مفهوم عرضه و تقاضا آشنا باشید، متوجه می‌شوید که در بازارهای آزاد، ارزش هر چیزی صرفا بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. اما هنگامیکه صحبت را به سطح جهانی تعمیم دهیم، علاوه بر پارامتر عرضه و تقاضا برای مشخص شدن قیمت اجناس، مفهوم دیگری نیز برای خرید و فروش وجود دارد. فرض کنید که یک شهروند آلمان، قصد داشته باشد تا یک کالا را از آمریکا (مثلا از سایت آمازون) خریداری کند. این شهروند آلمانی در حساب خود، یورو داشته (ارز اتحادیه اروپا)، اما ارزش کالا با استفاده از دلار آمریکا مشخص شده است. حال سوال اصلی اینجاست که هر یورو معادل چند دلار است؟

 

در سطح کلان‌تر، هنگامیکه صنایع کشورهای مختلف قصد همکاری با یکدیگر داشته باشند و یا بانک‌های کشورهای مختلف قصد مشارکت در یک پروژه مشترک عمرانی را داشته باشند، چگونه باید میزان سود و یا درصد همکاری را بین آن‌ها مشخص کرد؟ هنگامیکه بانک اروپایی سرمایه‌ی خود را به شکل یورو تزریق کرده و بانک انگلیسی، سرمایه‌ی خود را به پوند وارد پروژه کرده است، چگونه باید درصد مشارکت را حساب کرد؟

 

همین امر باعث شده تا بازاری به نام فارکس ایجاد شده تا به واسطه‌ی عرضه و تقاضا، ارزش ارز کشورهای مختلف در برابر ارز کشورهای دیگر سنجیده شود. این بازار، یک مکان فیزیکی یا یک فروشگاه نبوده، بلکه در حقیقت، پایگاه داده‌ای است که تراکنش‌های مالی در سطح کلان را ثبت می‌نماید. هر زمان که یک شرکت یا بانک یا … ارز یک کشور را فروخته و آن را به ارز دیگری تبدیل می‌کند، اطلاعات این تبدیل ارزی در فارکس ثبت می‌شود. با ثبت شدن این داده‌ها که مربوط به اشخاص، سرمایه گذاران خرد، سرمایه گذارن کلان (شرکت های سرمایه گذاری)، صنایع، بانک‌ها و حتی دولت‌ها است، پایگاه اطلاعاتی‌ای به نام فارکس ایجاد می‌شود.

 

چگونه از فارکس درآمد کسب میشود؟

همانطور که متوجه شدید، کاربرد اصلی بازار فارکس، محلی برای تعیین ارز کشورهای مختلف بوده و عملا بازاری برای کسب درآمد توسط افراد و نهادها نیست. اما در کنار این کاربرد اصلی و به دلیل اینکه ماهیت این بازار، کاملا شفاق و غیر دستوری است (کسی توان اعمال قدرت و تغییر قیمت‌ها را ندارد) و علاوه بر آن، به دلیل نوسانات روزانه و حتی لحظه‌ای، بستری ایجاد شده تا از آن درآمد کسب شود.

 

در فارکس، قیمت و یا بهتر بگوییم، ارزش هر ارز نسبت به ارز دیگر، دائما در حال نوسان بوده و همین نوسانات، بستر خوبی را برای معاملات ایجاد کرده است. هنگامیکه ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر (مثلا یورو) در حال افزایش باشد، اگر فردی یوروهای خود را تبدیل به دلار کند و مدتی صبر نماید، ارزش دارایی وی بالا خواهد رفت و مجددا با تبدیل کردن آن به یورو، کسب درآمد خواهد کرد. این روش درآمدی بسیار رایج بوده و کافی است که در زمان مناسب، ارزهای مختلف را به ارز دیگری که در حال افزایش قیمت است تبدیل نموده تا در چند ساعت (یا روز بعد)، میزان دارایی فرد افزایش یابد.

 

هر کجا که نوسانی وجود داشته باشد، می‌توان با نوسان‌گیری (همان چیزی که در بازارهای داخلی دلار نیز وجود دارد)، درآمد کسب نمود. از آنجاییکه میزان سرمایه اولیه در این بازار مهم نبوده و تقریبا با هر میزان سرمایه می‌توان وارد آن شد، این بازار، یکی از انتخاب‌های اول برای کسانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری دلاری هستند. علاوه بر آن، مراحل ثبت نام و شروع به معاملات واقعی نه تنها بسیار سریع است، بلکه تنها به یک کامپیوتر یا موبایل متصل به اینترنت نیاز دارد.

 

آیا همه از فارکس سود میکنند؟

در اولین قدم، این جمله را با دقت بخوانید: “بیش از 70 درصد سرمایه گذاران فارکس، ضرر میکنند. حال سوال اینجاست که اگر 70 درصد تریدرها ضرر کرده و سپس بازار را ترک می‌کنند، پس چرا اصلا این بازار انقدر طرفدار داشته و به عنوان روشی برای کسب درآمد دلاری معرفی می‌شود؟ پاسخ در این است که 30 درصد تریدرها سود میکنند! تریدرهایی که دانش کافی دارند، در زمان مناسب، با حجم مناسب و برروی دارایی مناسب معاملات خود را انجام داده و سود قابل قبولی نیز کسب می‌کنند. اما تفاوت این افراد با 70 درصد دیگر در چیست؟!

 

چگونه از فارکس درآمد کسب کنیم؟

تفاوت تریدرها با یکدیگر تنها در یک نکته است: داشتن استراتژی معاملاتی. استراتژی معاملاتی به معنای آن است که تریدر در چه زمانی باید وارد چه معامله‌ای شده و در چه زمانی از آن خارج شود. داشتن استراتژی معاملاتی، تنها پس از کسب دانش کافی امکان‌پذیر بوده و بهتر است یک نکته را هرگز فراموش نکنید. اگر قصد دارید که در بازار موفق شوید، مطمئن شوید که خودتان بر اساس دانش خودتان و با توجه به شناختی که از خودتان دارید، یک استراتژی کاملا شخصی برای خودتان دارید. بارها مشاهده شده که افراد تازه وارد، سعی می‌کنند شنیده‌های خود از دیگران را به عنوان استراتژی معاملاتی استفاده کرده که نتیجتا ضرر می‌کنند.

 

استراتژی معاملاتی

استراتزی معاملاتی، مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها در امر معاملات است. این بایدها و نبایدها نه تنها بر اساس دانش ایجاد می‌شود، بلکه به شخصیت تریدر نیز بستگی دارد. برای مثال، اگر فردی به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن باشد و اساسا یک انسان ریسک گریز باشد، به هیچ عنوان نباید وارد معاملات رمزارزها باشد. بلکه بهترین نوع دارایی برای این فرد، معاملات سهام است. سهام‌ها دارایی‌هایی هستند که روند رو به رشد خوبی در طولانی مدت داشته، اما از طرفی دامنه‌ی نوسانی آن‌ها بسیار کمتر از دارایی‌های دیگر (مثلا رمزارزها) است.

 

دلیل تاکید ما بر در نظر گرفتن شخصیت فردی در تدوین استراتژی معاملاتی بخاطر این نکته است که بدانید، حتی اگر آموزش فارکس را دنبال کرده باشید و تمامی آموزش‌ها را به صورت عملی یاد گرفته باشید، به هیچ عنوان نباید از استراتژی معاملاتی دیگران الگوبرداری کنید یا استراتژی خود را به دیگران پیشنهاد دهید. حال که متوجه شدید استراتژی معاملاتی چقدر مهم و چقدر شخصی است، اجازه دهید در خصوص دوره آموزش فارکس نکاتی را به شما بگوییم.

فارکس چیست و دوره آموزشی رایگان و جامع را در کجا دنبال کنیم؟

دوره آموزش فارکس

دوره‌های آموزش فارکس بخشی از دانش مورد نیاز برای موفقیت در بازار فارکس را در اختیار شما قرار داده و به شما کمک می‌کنند تا استراتژی معاملاتی شخصی خود را پیاده کنید. دوره‌های آموزش فارکس اصولا به چهار شکل ارائه می‌شوند:

 

• تمرکز بر تحلیل فاندامنتال

• تمرکز بر تحلیل تکنیکال

• تمرکز بر پرایس اکشن

• تمرکز بر روانشناسی بازار

 

اگرچه بسیاری از تریدرها تنها با تکیه بر یکی از آموزش‌های فوق توانسته‌اند در بازار موفق باشند، اما توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید کاملا مطمئن وارد بازار شده و از تک تک فرصت‌های موجود، درآمد کسب کنید، نه تنها حداقل یکی از دوره‌ها را به صورت کامل یاد بگیرید، بلکه با روش‌های تحلیلی دیگر نیز آشنا شده و قواعد، اصول و مبانی آن‌ها را کاملا یاد بگیرید.

 

بهترین دوره آموزش فارکس

در میان وبسایت‌های خارجی، بهترین دوره آموزش فارکس در سایت babypips ارائه شده که گام به گام، تمامی مواد مورد نیاز برای موفقیت و کسب دانش را به شما آموزش خواهد داد. اما از آنجاییکه محتوای آموزشی این سایت نه تنها کاملا انگلیسی است، بلکه تا حد زیادی نیز تخصصی و سخت است، بسیاری از کاربران ایرانی نمی‌توانند به کمک این دوره جامع و کامل، مراحل یادگیری را به شکل کاملی پشت سر بگذارند. اگر شما به زبان انگلیسی مسلط هستید، به وبسایت بی بی پیپس مراجعه نمایید، در غیر این صورت، بهترین دوره آموزش فارکس فارسی را در سایت irtrader.net مطالعه نمایید.

 

وبسایت معامله گر ایرانی یا همان irtrader.net، تمامی محتوای ارائه شده در وبسایت بی بی پیپز را با چندین سایت آموزشی دیگر ترکیب کرده و آن‌ها را به فارسی روان درآورده است. علاوه بر آن، استاد تبادکانی، تجربیات پانزده سالهی خود از فعالیت در فارکس را نیز به این مجموعه اضافه کرده تا نه تنهای محتوای آکادمیک کاملی در اختیار شما باشد، بلکه محتوای کاربردی و عملیاتی را نیز در اختیار داشته باشید.

 

این محتواها در قالب مدرسه فارکس ارائه شده که گام به گام ورود به بازار و کسب درآمد در آن توضیح داده شده است. در این دوره آموزش فارکس، از مبانی اولیه همانند چیستی فارکس شروع شده و در مراحل بالایی، اندیکاتورها و الگوهای بسیار پیشرفته در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. نکته اینجاست که تمامی این آموزش‌ها به صورت کاملا رایگان ارائه شده است. برای دیدن این دوره آموزش فارکس در مدرسه فارکس معامله‌گر ایرانی، برروی این لینک کلیک کنید.

 

مزایای مدرسه فارکس

یکی از مزایای گذراندن دوره آموزش فارکس این است که مخاطب، نه تنها رمز و راز ورود به فارکس را یاد می‌گیرد، بلکه با امر سرمایه گذاری آشنا می‌شود. این آموزه‌ها مخصوص به سرمایه‌گذاران فارکس نبوده و نکاتی به شما آموزش داده می‌شود که در تمامی بازارهای آزاد کاربرد دارد. برای مثال، یادگیری سبک معاملاتی پرایس اکشن، علاوه بر فارکس، در خرید و فروش رمزارزها نیز کاربرد دارد.

 

اگر تحلیل فاندامنتال را یاد بگیرید، در بازار سهام، طلا و حتی مسکن نیز متوجه موقعیت‌هایی برای معامله کردن خواهید شد. در حقیقت، مدرسه فارکس مناسب کسانی است که قصد ورود به انواع بازارهای مالی دنیا را داشته و قرار است از روی نمودار قیمتی هر دارایی، نقاط ورود و خروج مناسب را برای کسب سود، پیدا کنند.

 

پس از یادگیری اصول

یکی از نکاتی که در بسیاری از دوره‌های آموزشی از آن غفلت می‌شود، انتخاب بروکر است. هر چقدر که دانش شما تکمیل بوده و استراتژی معاملاتی درجه یکی داشته باشید، اگر در انتخاب بروکر اشتباه کنید، امکان دارد یا سود کافی از معاملات کسب نکنید و یا حتی ضرر کنید. بروکرهای متعددی در ایران فعالیت داشته که لزوما همه‌ی آن‌ها مناسب استراتژی معاملاتی شما نیستند. برای مثال، اگر به دنبال اسکالپینگ باشید، باید در یک کارگزاری حساب باز کرده و اگر به دنبال سهام باشید، در کارگزاری دیگر.

 

در وبسایت معامله گر ایرانی، پس از اتمام دوره جامع آموزش فارکس، اصول و مبانی انتخاب بروکر به شما آموزش داده خواهد شد. طبیعتا انتخاب بروکر باید بر مبنای استراتژی معاملاتی انجام گرفته و به همین جهت، نمی‌توان به سادگی، یک کارگزاری را به عنوان بهترین بروکر معرفی کرد. حتی اگر استراتژی معاملاتی کاملا شخصی و متمایز از دیگر تریدرها دارید، بهتر است مقاله انتخاب بروکر در irtrader را مطالعه کنید تا مطمئن شوید بروکری که مد نظر شماست، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

فارکس چیست و دوره آموزشی رایگان و جامع را در کجا دنبال کنیم؟

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب