میزان سفتی تسمه کولر آبی | نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

میزان سفتی تسمه کولر آبی | نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

میزان سفتی تسمه کولر آبی

سفتی تسمه کولر آبی باید به اندازه باشد و یکی از مهمترین موارد در این کولرها میزان سفتی تسمه کولر آبی است. سفتی بیش از اندازه تسمه کولر آبی باعث آسیب دیدگی موتور و قطعات آن می شود و همچنین اگر میزان سفتی تسمه کولر آبی بسیار زیاد باشد باعث دود کردن و پاره شدن تسمه کولر آبی می گردد. تسمه کولر آبی نباید زیاد سفت و نباید زیاد شل باشد هر دو مورد می تواند باعث سوختن موتور کولر آبی شود . بنابر این در صورت مشاهده اینکه تسمه کولر آبی تان مشکل داشت حتما نسبت به تنظیم میزان سفتی تسمه کولر آبی اقدام کنید.

 

میزان سفت بودن تسمه کولر آبی تسمه کولر آبی اینطور هست که اگر تسمه را نزدیک پولی کوچک توسط دو انگشت به هم نزدیک کنیم به اندازه انگشت با هم فاصله داشته باشند یا اگر موتور را خاموش نمودیم سریع فن توقف نکند بلکه حدود 4 الی 7 دور بزند سپس بایستد. این مورد خیلی مهم است در صورتی که تسمه کولر را محکم و سفت ببندید موتور کولر شما دچار آسیب و سوختگی شده و خراب می شود و اگر تسمه کولر آبی شل باشد باعث می شود موتور کولر هرز بچرخد و در گرمای هوا بازده بسیار پایین خواهد داشت. گاها می بینید تسمه کولر آبی استاندارد و سالم است اما شل یا سفت شده است آن وقت باید موتور را رگلاژ کنید و برای تنظیم میزان سفتی تسمه کولر آبی میتوانید با مرور این مقاله در سایت سماتک مثل یک حرفه تسمه کولر آبی تان را تنظیم کنید.

میزان سفتی تسمه کولر آبی | نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

برای بررسی و تنظیم تسمه کولر آبی قبل از هر چیز لازم است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید. اگرکولر دارای فیوز جداگانه است آن را قطع کنید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر آبی تان بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن شوید. سپس از کسی که داخل منزل و پای کلید قطع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یکبار قطع و وصل کند تا مطمئن شوید. برای تنظیم تسمه کولر آبی باید پیچ های پایه الکتروموتور را شل کرده و پایه را طوری جابجا کنید که تسمه نه شل شود که روی پولی ها سر بخورد و نه آنقدر سفت باشد که محور را تحت تنش قرار داده بوش و یاتاقان ها را آسیب بزند و یا سبب سوختگی الکترموتور کولر آبی گردد.

میزان سفتی تسمه کولر آبی | نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

چگونه تسمه کولر آبی را سفت کنیم

اگر تسمه کولر آبی سفت یا کمی شل باشد، می‌توانید با رگلاژ کردن و تنظیم محل قرار گرفتن موتور کولر این مشکل را رفع کنید. برای این کار لازم است ابتدا 4 عدد پیچ زیر موتور کولر آبی را شل کنید و سپس برای سفت کردن تسمه کولر آبی، دینام را بالا‌تر و برای شل کردن تسمه کولر آبی، دینام را پایین تر بیاورید و دوباره پیچ ها را سفت کنید. بهترین میزان سفتی تسمه کولر آبی در شرایطی است که پس از خاموش شدن کولر، کار چرخش پروانه به سرعت متوقف نشود، یعنی شل یا سفت نباشد. پس وقتی شما کولر را خاموش میکنید اگر تسمه کولر آبی رگلاژ و تنظیم باشد ، پروانه کولر باید بعد از چندین دور چرخیدن متوقف شود و نه بلافاصله که این امر مشکل ساز نشود.

میزان سفتی تسمه کولر آبی | نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

نکات مهم قبل از تنظیم تسمه کولر آبی

قبل از تنظیم تسمه کولر آبی، قطعات مکانیکی مرتبط با تسمه می‌بایست کنترل و بازدید شود. یاتاقان بلبرینگی که محل اتصال تسمه کولر آبی می باشد لازم است روغن کاری گردد. تسمه کولر آبی می‌بایست در یک وضعیت تعادلی باشد یعنی نه خیلی سفت و محکم باشد که به موتور و یاتاقان های بلبرینگی فشار وارد کند و نه چندان شل باشد که موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است قبل از تنظیم تسمه کولر آبی، آن را تعویض کنید.

میزان سفتی تسمه کولر آبی | نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

بررسی ظاهر تسمه کولر آبی

اگر می‌خواهید موتور کولر آبی تان سالم بماند باید از سلامت و میزان سفتی تسمه کولر آبی مطمئن شوید. برای اطمینان از این مسئله کافی است به تسمه نگاه کنید. اگر تسمه کولر ترک خوردگی، بریدگی یا افتادگی پیدا کرده بهتر است آن را تعویض کنید. درآوردن و جا انداختن تسمه کولر آبی کار سختی نیست. برای درآوردن آن می‌توانید تسمه را از سمت پایین به طرف خودتان بکشید و از محور خارج کنید. با تعویض تسمه ترک خورده و شل شده ، خنکی بهتری خواهید داشت و البته باید پس از تعویض این قطعه نسبت به تنظیم تسمه کولر آبی اقدام کنید. خراش های روی تسمه موجب صدای خشن كولر در حال كار می شود. اگر تسمه کولر آبی معیوب است با ارائه آن به فروشگاه قطعات كولر، تسمه ای با سایز خودش را تهیه کنید. برای میزان سفتی تسمه کولر آبی باید ضخامت و طول تسمه را جزء مشخصات آن در نظر داشته باشید. شماره تسمه کولر آبی تان را یادداشت کرده تا یک تسمه با همان مشخصات را تهیه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب