آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک خیلی ساده تر و آسان تر از رانندگی با ماشین دنده دستی است آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و نحوه رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک Automatic gear car را در ادامه بیان می کنیم.

 

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

چگونه با ماشین دندن اتوماتیک رانندگی کنیم؟ رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک بسیار ساده و راحت است. خودروهای اتوماتیک دارای 2 پدال ( گاز و ترمز ) میباشد. در قسمت کنسول و محل صفحه دسته دنده دارای علامت هایی با حروف (P – پارک) ، (R – دنده عقب ) ،( N – خلاص ) ، (D – دنده حرکت به جلو ) ، ( M – دنده های دستی می باشد. ( در اکثر خودروهای اتوماتیک مشترک است).

 

سیستم انتقال قدرت مبتنی بر ماشین های دنده اتوماتیک، قطع به یقین یکی از مهم‌ترین اختراعات صنعت خودرو به شمار آمده و با ورود به این بازار، تحول چشمگیری در آن ایجاد نمود. رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک بسیار راحت‌تر از خودروهای دنده دستی است و این امر مخصوصا برای افرادی که ساعات طولانی مشغول رانندگی هستند ملموس‌تر خواهد بود بویژه رانندگانی که در داخل شهر رانندگی می کنند. با این وجود، راحت‌تر بودن به معنی آن نیست که بدون تکرار و تمرین می‌توان از رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک لذت برد. رانندگی مهارتی حیاتی بوده و هیچ فرقی بین دنده دستی و اتومات وجود نداشته و افراد باید نهایت دقت و مسئولیت‌پذیری در رانندگی را داشته باشند.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

توجه داشته باشید گیربکس ماشین های دنده اتوماتیک فوق العاده حساس هستند و از رانندگی هیجانی بپرهیزید، و هیچ وقت گیربکس ماشین را تحت فشار قرار ندهید، برای سلامتی و طول عمر بالای گیبرکس ماشین دنده اتوماتیک هر چند ماه یکبار روغن گیربکس بازبینی شود. نوع روغن گیربکس را حتما از نمایندگی سوال کنید.

 

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و استفاده از دسته دنده اتوماتیک را در اینجا بیان می کنیم . در کنار دنده همه خودروهای اتومات چهار حرف لاتین P، R، N و D حک شده است که هر یک دارای معنا و مفهوم خاصی است. اما در برخی از ماشین های اتومات موارد دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

 

آشنایی با دسته دنده اتوماتیک

علائم روی دسته دنده اتوماتیک Automatic gear car به شرح زیر است:

 

P (Parking): در صورت قرار دادن دنده در این حالت و روشن کردن ماشین ، ماشین حرکت نخواهد کرد و مهم نیست که چقدر گاز بدهید و این حرف مختص زمان پارک بوده و سیستم انتقال قدرت را متوقف می‌نماید. پس از توقف و پارک کامل خودرو دنده اتوماتیک، دسته دنده را در حالت P قرار دهید. با ترمز ماشین را نگه دارید سپس دنده را در روی P قرار داده و ماشین را خاموش کنید .

 

N (Neutral): وضعیت خلاص. حالت خنثی که مشابه حالت خلاص خودروهای دنده دستی است. در صورت قرار دادن دنده در این حالت ماشین به راه خود به سمت جلو بدون تغییر ادامه خواهد داد. استفاده از این حالت برای مواقعی است که شما نیازی به کنترل کردن ماشین ندارید مثلا برای مدت کوتاهی پارک کرده اید . در حالت رانندگی به هیچ وجه روی این حالت دنده را قرار ندهید .

 

R (Reverse): در صورت قرار دادن دنده در این حالت ماشین روی دنده عقب قرار خواهد گرفت وضعیت دنده عقب همانند خودروهای دنده دستی، جهت رانندگی به صورت دنده عقب استفاده می‌شود. اول از همه ماشین باید کاملا ایستاده باشد . پای خود را روی ترمز قرار دهید سپس دنده را روی حالت R بگذارید و به آرامی پای خود را از روی ترمز برداشته و گاز بدهید .

 

D (Drive): وضعیت حرکت. به هنگام حرکت باید از دنده را در حالت D قرار داد. در صورت قرار دادن دنده در این حالت اگر پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به جلو حرکت خواهد کرد .

 

۱ ، ۲ ، ۳ : این حالت ها برای زمانیکه نیاز به قدرت زیاد از ماشین دارید مثل سربالایی ها کاربرد دارند که نسبت به شماره از ۱ قویتر و تا ۳ ضعیف تر میشوند . گهگاه ممکن است علاوه بر حروف فوق، اعداد 1 تا 3 را نیز شاهد باشید که این اعداد برای مواقعی است که نیاز به قدرت بیشتری همانند سربالایی‌ها وجود دارد. با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر می شود. مثلا انتخاب 2 باعث می شود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید.

 

L (Low): همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L نشان داده می شود.

 

(+M -) : وضعیت manual یا تعویض دستی. در این وضعیت مشابه با گیربکس دستی می توان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها کرد با این تفاوت که در صورت توقف خودرو دنده به حالت یک باز می گردد. توجه کنید که در بعضی خودروهای اتومات زمانی که گیربکس در حالت M قرار دارد در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز، دنده به صورت اتوماتیک تعویض می شود.

 

کلید O/D : وضعیت over drive که در بعضی از ماشین های اتوماتیک وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد. Over Drive در حقیقت همان دنده پنج در خودروهای دنده ای است. در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال می شود و در خودروهای پنج دنده نیز کلید Over Drive مربوط به دنده پنج است. بر خلاف تصور بسیاری از رانندگان خودرو روشن و خاموش کردن حالت Over Drive در سرعت های پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری خودرو ندارد.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک چگونه است

برای شروع رانندگی کردن با ماشین دنده اتوماتیک ابتدا دنده را روی N قرار داده و پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید سپس استارت بزنید . برای تغییر دنده یک دکمه در کنار دنده وجود دارد که با فشار دادن آن دسته دنده اتوماتیک آزاد میشود و شما میتوانید آن را عوض کنید . پا را بر روی پدال ترمز قرار داده، تا انتها فشار داده و خودرو را روشن نمایید. مکانیزم اغلب ماشین های اتوماتیک امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمی شوند. بدون آنکه پا را از روی پدال ترمز بردارید دنده را در حالت D (یا R) قرار دهید.

 

پای خود را از روی ترمز بردارید و ترمز دستی را بخوابانید . با برداشتن پا از روی پدال ترمز ماشین با سرعت کم شروع به حرکت خواهد کرد ، حالا میتوانید به ماشین به مقدار مورد نیاز گاز بدهید و حرکت را آغاز کنید . برای رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در جاده های معمولی دنده را روی D قرار دهید و نیازی به استفاده از دیگر دنده ها ندارید . جهت توقف با خودروی دنده اتوماتیک پا را از روی پدال گاز برداشته و به آرامی پدال ترمز را لمس کرده و فشار دهید به نحوی که به یکباره توقف ننمایید.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

استفاده از دنده سنگین در خودروهای اتوماتیک

در زمانیکه نیاز به قدرت زیاد دارید مثلا در سربالایی ها میتوانید از این دنده ها استفاده نمایید . که به افزایش شماره آنها قدرتشان کم میشود . یعنی شماره ۱ بیشترین قدرت و کمترین سرعت را دارد . برای عوض کردن دنده بین دنده های سنگین و D نیازی به ایستادن نمی باشد .

 

شما باید بدانید که تغییر دنده بستگی به میزان فشار پای شما بر روی گاز دارد. تا الان تنها در مورد پدال ترمز صحبت کردیم. اما پدال گاز در ماشین اتومات حکم تعویض دنده را دارد. هر چقدر که بیش‌تر پای خود را روی پدال گاز فشار دهید دنده سبک می‌شود.

 

اگر فشار پای خود را از روی پدال گاز بردارید دنده سنگین می‌شود. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید برای کنترل بیش‌تر روی ماشین از سه دنده‌ای که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید تا دنده سنگین شود و مانع سرعت گرفتن شما شود. به طور کلی اگر در سراشیبی فشار گاز را هم کنید خود به خود دنده سنگین می‌شود.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در سرازیری

یکی از شیوه هایی که برخی از آن اطلاعی ندارند، استفاده از دنده های کمکی در پایین آمدن از سراشیبی های تند است. انجام این کار باعث صرفه جویی در استفاده از سیستم ترمز و طولانی تردن عمر لنت ها می شود. ترمز گرفتن در حین پایین آمدن از سراشیبی ها می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آنها و بعضا از دست دادن توان توقف توسط ترمز ها شود. البته هنوز هم در چنین وضعیتی شما به نیروی ترمز احتیاج خواهید داشت ولی اینگونه، در بخش عمده ای از طول سفر از استفاده از آن خودداری می کنید. به هیچ عنوان در سراشیبی ها اجازه ندهید ماشین دور بگیرد چراکه کنترل ماشین در این حالت بسیار سخت و دشوار است، حتما سعی کنی در سراشیبی ها دنده را در وضعیت دستی قرار داده و دنده ماشین را روی ۲ قرار دهید و با سرعت تعیین شده مسیر را طی نمایید.

 

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در سربالایی

گیربکس اتوماتیک خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی و پرشیب یکی تپه با مسیرهای کوهستانی سخت، در وضعیتی مشابه و یدک کشیدن بارهای سنگین قرا می گیرد. پس زمانی که در حال بالا رفتن از یک سربالایی دشوار هستید حتما از دنده کمک گیربکس استفاده کنید. ( حالت دستی)

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

تعریف جعبه دنده اتوماتیک Automatic gear car

سال 1940 گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میامد. اما رفته رفته با افزایش تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و هم اکنون خرید خودرو ی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می رود.. اما به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و در قبال تعمیرات، هزینه های سنگین تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند.

 

جعبه دنده اتوماتیک (گیربکس‌های اتوماتیک) پس از جعبه‌دنده‌های مکانیکی و در جهت رفع مشکلات آنها طراحی شدند.یکی از بزرگترین مزیت‌های جعبه‌دنده‌های خودکار این است که به طورخودکار دنده‌ها را تعویض می‌نماید و وظایف راننده را کاهش می‌دهد در نتیجه راننده مجبور نخواهد بود در تعویض دنده‌ها مهارت خاص رانندگی را دارا باشد و تناسب بامقاومت مسیر که بستگی به وزن، سرعت و موقعیت خودرو دارد به طور خودکار در مواقع لزوم تعویض دنده‌ها انجام می‌گردد در جعبه‌دنده‌های معمولی بر اثر سرعت بیش از حد معمول و یا عدم ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخ‌دنده‌ها, هنگام درگیر شدن توسط یک راننده غیر ماهر باعث فرسایش سریع قطعات خواهد گردید در صورتی که در جعبه دنده‌های خودکار راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دنده‌ها و پدال گاز احتیاج دارد. مانند فشار دادن به پدال گاز در جعبه‌دنده خودکار تعویض دنده‌ها به طور خودکار انجام می‌گردد.

 

نکات مهم در رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

– از پای راست خود برای ترمز گرفتن و گاز دادن استفاده نمایید و آن را بین پای راست و چپ خود تقسیم نکنید .

 

– همیشه بعد از توقف کامل خودرو را در دنده P قرار دهید ، در غیر اینصورت باعث آسیب جدی به گیربکس خواهید شد .

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

 

– توصیه دیگر اینکه هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد می‌کند. اما توصیه دیگر اینکه قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید.

 

– در نظر داشته باشید در همه ماشین های دنده اتوماتیک Automatic gear car دکمه کنار دنده وجود ندارد، در این نوع خودروها نیازی به فشار دادن دکمه نیست در واقع قرار دادن دکمه کنار دسته دنده برای امنیت بیشتر است، این بدان معنی نیست که خودروهای دنده اتوماتیک فاقد دکمه کنار دسته دنده امنیت ندارند. این دکمه در واقع برای ایمنی بیشتر و به منظور تعویض ناگهانی دنده خودرو توسط خودروساز تعبیه شده است. تا زمانی که دکمه به طرف داخل فشار داده نشود به هیچ عنوان دنده از وضیعتی که در آن قرار دارد به وضیعت دیگری نخواهد رفت، پس بنابراین برای تغییر حالت دنده اتوماتیک ابتدا باید دکمه را به طرف داخل فشار دهید. توجه داشته باشید دکمه دنده اتوماتیک در همه خودروهای دنده اتوماتیک تعبیه نشده است.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

– ترمز دستی را خوابانده و کم‌کم پا را از روی پدال ترمز پایی برداشته و به آرامی بر روی پدال گاز فشار داده و از رانندگی لذت ببرید. شاید تعجب کنید که چرا گفته می شود تا زمان حرکت پا را از روی پدال ترمز برندارید. علت این توصیه صرفا بخاطر رعایت نکات ایمنی است زیرا در ماشین های دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیر نیست و بجز حالت P، بقیه دنده ها در حالت خلاص هستند. حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده اید مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، خودرو حرکت می کند. هر چند که این احتمال ضعیف است اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به مشکلات جبران ناپذیری شود.

 

– مواردی پیش می‌آید که دنده از حالت P خارج نمی‌شود و اصطلاحا قفل می‌کند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نام‌گذاری می‌شود. اگر سوئیچ و یا یک پیچ‌گوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد.

 

– بعضی رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک Automatic gear car عادت دارند مشابه با خودروهای دنده ای در زمان روشن کردن خودرو، ابتدا دنده را در حالت N یا خلاص می گذارند و دور موتور را بالا می برند، سپس دنده را در حالت Drive قرار می دهند. این عادت اشتباه آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد می کند و هزینه های زیادی را برای صاحب خودرو به وجود می آورد.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

 

– علاوه بر این بلافاصله پس از روشن کردن موتور، به فکر سرعت‌های بالا نباشید. به موتور اجازه دهید خود را پیدا کرده و کم‌کم سرعت را افزایش دهید. اغلب گیربکس های اتوماتیک مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. البته قضیه در مورد خودروهای اسپورت اتومات کمی متفاوت است.

 

از دو پا برای ترمز و گاز استفاده نکنید: از پای راست خود جهت ترمز و گاز استفاده نمایید و مدام بین این پا و آن پا سوئیچ نکنید. استفاده از پای چپ در خودروهای اتومات به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و اگر این فشردن پدال ترمز همزمان با فشردن پدال گاز باشد قطعا گیربکس خودروی شما دچار آسیب جدی می شود.

 

نکاتی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

باک سوخت را خالی نگذارید

فشار سوخت یکی از مواردی است که در عملکرد مناسب خودروهای دنده اتوماتیک بسیار موثر است لذا همواره سعی نمایید تا باک خودرو خیلی خالی نشود.

 

با روغن گیربکس کم رانندگی نکنید

بسیاری از رانندگان خودرو گمان می‌کنند روغن موجود در گیربکس‌ خودروهای اتوماتیک مانند خودروهای دنده‌ای نیازمند تعویض نیاز نیست و بازدید دوره ای آن کفایت می کند! این تصور کاملا اشتباه است که روغن فابریک کارخانه باید داخل گیربکس بماند و روغن گیربکس‌های دنده‌ای و اتوماتیک هر دو نیاز به تعویض دوره‌ای دارند. یکی از وظایف روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار کردن خودرو است. بنابراین در صورت رانندگی طولانی مدت با روغن گیربکس کم، خودروی شما با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. بهتر است هر ۵ هزار کیلومتر مقدار روغن گیربکس را کنترل کنید و به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر از روغن جدید استفاده نمایید.

 

قبل از توقف کامل خودرو دنده را در حالت P قرار ندهید

در این حالت شما به خودرو فرمان ایست می‌دهید در حالیکه خودرو در حال حرکت است و این امر صدمات جبران‌ناپذیری برای گیربکس در پی خواهد داشت. بنابراین برای افزایش طول عمر گیربکس، پس از ایست کامل ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید، ترمز دستی را بکشید و ترمز را رها کنید سپس دنده را در حالت P قرار دهید. با رعایت همه این موارد در زمان توقف وزن خودرو بر روی چرخ های عقب می افتد در حالیکه اگر از ابتدای توقف دنده را در حالت P قرار دهید فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

در پشت چراغ ‌قرمز، دنده را در حالت خلاص قرار ندهید

وقتی ماشین دنده اتوماتیک در حالت D یا همان درایو متوقف ‌شده است فشار کمتری به گیربکس ماشین وارد می شود. بنابراین در ترافیک و چراغ قرمز که مدت زمان توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. خلاص کردن گیربکس و قراردادن دوباره‌ی آن در حالت D، استهلاک بیشتری را برای گیربگس به همراه دارد. در صورتی که توقف بیشتر از دو دقیقه بود از همان حالت N برای توقف استفاده نمائید.

 

به هیچ وجه در سرپایینی‌ها، خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید

شاید در نگاه اول این امر مصرف سوخت شما را کاهش دهد ولیکن با توجه به آنکه روانکاری دنده‌ها صورت نمی‌پذیرد فرسودگی و صدمات زودرسی را در پی خواهد داشت. این کار باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد و هزینه تعویض این شیرهای برقی رقم قابل توجهی است. به عبارتی هزینه‌های ایجاد شده بسیار بیشتر از صرفه‌جویی مصرف سوخت است. ضمن اینکه در برخی از خودروهای دنده اتوماتیک سوخت‌رسانی به موتور در سرازیری قطع می شود و مصرف سوخت به صورت اتومات کاهش می یابد.

 

خلاص گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی ماشین، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود 100 هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

 

به هیچ وجه به هنگام حرکت، دنده را عوض نکنید

نکته تاسف‌بار داستان آنجاست که برخی حتی بدون آنکه پا را بر روی پدال ترمز قرار دهند دنده را به حالت P تغییر می‌دهند که این موضوع برای سیستم انتقال قدرت بسیار مضر است و باعث استهلاک زودهنگام گیربکس ماشین می شود. توجه کنید که قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برقی مشکلی ایجاد نخواهد کرد

 

یدک کشیدن بارهای سنگین در ماشین های دنده اتوماتیک

برای یدک کشیدن بارهای سنگین از دنده های کمکی استفاده نکنید احتمال دارد گیربکس آسیب ببیند. لذا زمانی که تغییر زیادی در این وزن ایجاد می شود تاثیرات مخربی روی گیربکس خواهد داشت. به کارگیری دنده های کمکی در چنین مواردی این اطمینان را به وجود می آورد که مجموعه جعبه دنده برای حمل بار از دور موتورهای بالاتر استفاده میکند. حتما مراقب باشید وزن خودرویی که یدک می کشید بیش از اندازه و تحمل خودروی شما نباشد، گیربکس ماشین های دنده اتوماتیک فوق العاده حساس است، و در چنین شرایطی آسیب جدیی می بیند، طول عمر گیربکس ماشین شما بستگی به نوع رانندگی و مراقبت شما دارد.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

نحوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

 

مقایسه مصرف سوخت خودروهای دنده اتوماتیک با دنده دستی

خودروهای دنده اتوماتیک Automatic gear car بسته به نوع ماشین، بین ۵/۰ تا ۱۶ درصد بیشتر از ماشین های دنده دستی سوخت مصرف می كنند. بررسی های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در بخش فناوری ناوگان نشان می دهد، مصرف سوخت خودروهایی با گیربكس دنده ای كمتر از خودروهای گیربكس دنده اتوماتیک است. حدود ۵ تا ۶ درصد از انرژی شیمیایی بنزین در موتور خودروها، توسط سیستم انتقال نیرو اتلاف می شود این درحالیست كه بهبود انتقال قدرت با كاهش دور موتور و افزایش گشتاور امكانپذیر است.

 

ایجاد دنده های بیشتر و كاهش نسبت دنده ها در جعبه دنده های دستی و استفاده از جعبه دنده دستی به جای دنده اتوماتیک، مصرف سوخت خودرو را كاهش می دهد. بنابراین در خودروهای دنده دستی داشتن شش دنده نسبت به پنج دنده سوخت كمتری مصرف می كند. فناوری بهبود اقتصاد مصرف سوخت در یک وسیله نقلیه به دو بخش تقسیم می شود.یکی بهبود راندمان موتور با افزایش جذب انرژی شیمیایی درون سوخت و تبدیل آن به کار مفید و دیگری کاهش توان مصرفی در مقابل بارهای اضافی مانند مقاومت هوا، اصطکاک و تجهیزات جانبی. حدود 5 تا 6 درصد از انرژی شیمیایی بنزین در موتورهای درون سوز ، در سیستم انتقال نیرو به هدر می رود. از این رو یکی از مهمترین عوامل افزایش راندمان مکانیکی خودرو و کاهش مصرف سوخت ، بهبود انتقال قدرت با کاهش دور موتور و افزایش گشتاور است.

آموزش تصویری رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک (Automatic gear car)

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

 

ساده ترین راه برای رسیدن به این هدف ، ایجاد دنده های بیشتر و کاهش نسبت دنده ها در جعبه دنده های دستی و استفاده از مبدل گشتاور قفل شونده در جعبه دنده های اتوماتیک است. هر چه تعداد دنده ها بیشتر و نسبت آنها به یکدیگر نزدیک تر باشد، مصرف سوخت ماشین نیز کاهش می یابد. بنابراین ، در سیستم های انتقال قدرت دستی ، داشتن 6 دنده نسبت به 5 دنده ارجحیت دارد.

 

در سیستم اتوماتیک نیز جعبه دنده های 5 دنده نسبت به انواع 4 و 3 دنده آن از نظر مصرف سوخت برتری دارند. از سوی دیگر، در صورت استفاده از دنده (CVT سیستم انتقال قدرت غیرپیوسته) به جای دنده اتوماتیک مصرف سوخت بین 7 تا 19 درصد کاهش می یابد و با استفاده از گیربکس 5 دنده دستی به جای 4 دنده اتوماتیک مصرفسوخت 7 تا 22 درصد کاهش می یابد و حتی با استفاده از گیربکس 5دنده دستی به جای 5 دنده اتوماتیک مصرف سوخت 0.5 تا 16 درصد کاهش می یابد. به طور کلی کمترین مصرف سوخت مربوط به ماشین های 6دنده دستی است.

 

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک را در بالا یاد گرفتید برای اینکه بتوانید با یک خودروی دنده اتوماتیک رانندگی کنید نیاز به تمرین بیشتر دارید و تمرین رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک بسیار مهم است.

جدیدترین مطالب